یادداشت‌های مدیریتی

۷ اشتباه رایج در مدیران تازه وارد

اگر نخواهیم بگوییم، مدیریت کار مشکلی است، حتماً باید بپذیریم که دست کم کار ساده ای هم نیست. یک نظر سنجی بین المللی نشان می دهد، قریب به نیمی ازاشتباهات رایج مدیرانمدیران، پیش از تصدی گری این پست، آموزش تخصصی مدیریت ندیده اند، شاید این آمار در ایران بسیار بالاتر از این هم باشد.

در اینجا لیستی از اشتباهات رایج در بین مدیران تازه وارد را آورده ایم !

۱- شما همه چیز را می دانید .

حتی اگر مطمئن هستید که همه چیز را در مورد کاری که در آن در مدیریت می کنید، می دانید، من به شما می گویم که این تصورتان ناشی از عدم آگاهی تان از کار جدید است ! مدیریت بر انسانها چیزی است که شما از آن آگاهی کمتری دارید. در این کار لازم است که همواره آماده ی شنیدن حرفهای جدید اطرافیان و نیروهای کارتان باشید. این ماهیت مدیریت بر انسانها است.

۲- به همه نشان دهید که چه کسی مدیر است.

باور کنید اگر هم مدام این موضوع را نشان ندهید، همه می دانند که شما مدیر هستید ! لازم نیست برای اثبات اینکه شما مدیر هستید، نمایش بازی کنید ! این کاری است که خیلی از مدیران تازه وارد خصوصاً در جوامع جهان سوم مرتکب می شوند.

۳- همه چیز را تغییر دهید.

مدیران تازه وارد همه را چیز را تغییر می دهند. آنها برای این که نشان دهند، همه ی موفقیتهای آینده ی محصول اقدامات آنها است، از هیچ روش و رویه ی قبلی موجود در مجموعه متبوعشان استفاده نمی کنند و همه چیز را تغییر می دهند ! در واقع این طور نباید باشد.

۴- عدم اعتماد به نفس

مدیرانی که ترفیع شغلی شان را نه با خواست خود، بلکه توسط مدیران بالاترشان دریافت کرده اند، با عدم اعتماد به نفس روبرو می شوند و از تصمیم گیری هراس دارند ! آنها باید مطمئن باشند که مدیران رده بالاتر حتماً اعتماد و ایمان به شما داشته اند که شما را مدیر قرار داده اند. پس نترسید، با اعتماد به نفس مدیریت کنید.

۵- عدم صرف وقت برای شناسایی نیروی کار

اشتباه رایجی در بین مدیران تازه وارد ! این موضوع خصوصاً در مورد آدمهای فنی که مدیر می شوند به شدت احساس می شوند. آنها تصور می کنند، حالا که سطح شغلی شان به مدیر ارتقا یافته است، نیاز به دانش فنی بالاتری دارند و احتمالاً برای افزایش دانش فنی تلاش می کنند. اما این تصور به شدت غلط است ! یک مدیر باید توان برقراری ارتباط با نیروی انسانی اش را داشته باشد، بنابراین تلاش کنید تا افراد را بشناسید، چه چیزی آنها را می ترساند، چه چیزی نگرانشان کرده است، چگونه انگیزانده می شوند و …

۶- به خودشان اجازه ی کارهای عادی را نمی دهند.

نمی دانم، کی و کجا این تصور ایجاد شده است که چون مدیر هستید، نباید مثل بقیه باشید. شما هم باید بخندید، احساساتتان را نشان دهید، مثل بقیه اشتباه می کنید و … . البته باید همین جا اعتراف کنم، که این اشتباه شاید کمی کمتر رایج باشد !

۷- حمایت نکردن از افراد

طبیعی است که ممکن است نیروی انسانی واحد شما توسط واحدهای دیگر متهم به اشتباه شود، یا واحد منابع انسانی معتقد باشد که افراد شما زیاد حقوق می گیرند و مسائلی از این دست. دقت کنید که شما باید پشتیبان این افراد باشید. تنها گذاشتن نیروی انسانی در این شرایط، حس تعلق آنها را کم می کند.

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا