یادداشت‌های مدیریتی

۶ قدم برای تصمیم گیری بهتر در کسب و کار

تصمیم گیری و تصمیم سازی* برای هر مدیر و رهبری یک نقش بسیار اساسی و مهم است.برای بسیاری از مردم و حتی مدیران تصمیم گیری کاری سخت و آزاردهنده است. این می تواند به دلیل یکی از موانع زیر باشد :

ترس از خطا در تصمیم گیری

کمبود رویکرد ساختاریافته برای تصمیم گیری

به تعویق انداختن

عدم شفافیت

اما این محدودیت ها هر چه باشند، ۶ قدم برای رسیدن به تصمیماتی بهتر پیشنهاد می شود. تصمیماتی که می توانند عامل کلیدی در موفقیت و یا شکست سازمانها و شرکتهای کوچک و بزرگ باشند و همچنین نباید از نقش تصمیم گیری و قدرت تصمیم گیری افراد در زندگی شخصی نیز صرفنظر کرد.

۱-تعریف موضوع و مساله

قبل از آن که بتوانید تصمیمی بگیرید شما نیاز دارید تا به دقت موضوع تصمیم را بشناسید و نقطه ی تاریکی در موضوع برای شما وجود نداشته باشد. یکی از روشهای رایج، نوشتن موضوع و مشکلی است که شما قصد تصمیم گیری پیرامون آن دارید.

مثلاً؛ مشکل عدم تعهد کارکنان به سازمان که منجر به افزایش ضایعات در تولید و هزینه های نگهداری و تعمیرات شده است.

عبارت بالا، به روشنی مشکل شرکت را نشان می دهد، اکنون مدیر دقیقاً می داند که برای حل چه مشکلی قصد تصمیم گیری دارد.

۲-ارزیابی تاثیرات تصمیم

هر تصمیم با توجه به ماهیتش می تواند افراد و گروههای مختلفی را تحت تاثیر بگذارد. هنگام تصمیم گیری باید چارچوب و افرادی که تحت تاثیر این تصمیم هستند را به دقت شناسایی کنیم.

۳-بررسی جهات مختلف تصمیم

در حقیقت منظورمان نگریستن به مشکل از جهات و با رویکردهای مختلف است. در اینجا می خواهیم بدانیم این مشکل از دیگر جهات چگونه دیده می شود و آیا می توان ره حلی برای موضوع دید ؟

مثلاً، در مثالی که اشاره شد، آیا می توان همین موضوع را از نگاه کارگران دید ؟

۴-خروجی ایده‌آل ما چیست؟

وقتی ما با یک مشکل بزرگ روبرو می شویم، می توان به سادگی در جزییات مشکل غرق شد و از هدف اصلی دور گردید. یکی از روشها برای جلوگیری از این معضل، حرکت از سمت ایده‌آل های مدیریت و هدف او از اتخاذ تصمیم، به سمت تصمیمات و گزینه های موجود است.

۵-وزن دهی و تعیین میزان اهمیت هر کدام از مزیت ها یا معایب تصمیم

بله، لازم است، پس از شناسایی نتایج احتمالی هر تصمیم (چه مثبت چه منفی) بین آنها وزن دهی انجام دهیم و تعیین کنیم که کدام یک از وزن بیشتری (اهمیت بیشتری) برخوردار هستند. فرآیندی که می توان آن را اولویت بندی بین نتایج تصمیمات نامید.

۶-تصمیم بگیرید و عمل کنید

اکنون شما ۵ مرحله را پشت سر گذاشته اید از به تعویق انداختن تصمیمی که اتخاذ نموده اید پرهیز کنید و با اطمینان تصمیم بگیرید و البته آماده‌ی نتایج مثبت و یا احتمالاً منفی آن باشید و به خاطر داشته باشید، که تصمیم نگرفتن، خود یک تصمیم و حرکت منفعلانه است، و عدم اتخاذ تصمیم در مقایسه با تصمیمی که گرفته اید برتری ندارد.

* تصمیم سازی منظور ایجاد گزینه های مختلف برای اتخاذ تصمیم یا همان تصمیم گیری است. بنابراین تصمیم گیری و تصمیم سازی دو مفهوم متفاوت هستند.

منابع مورد استفاده در این مطلب:

سایت انگلیسی:

Duncan Brodie : Goals & Achievements

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا