یادداشت‌های مدیریتی

چند نکته برای صنعت، معدن و تجارت از زبان رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران

سال ۹۲ در حالی به نام «حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی» نام‌گذاری شد که برای تحقق آن در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت بجاست نکاتی را مدنظر قرار داد.

برای تحقق پیام «حماسه اقتصادی» توصیه های زیر به نظر می رسد :

۱) یکی از معاونت‌های وزارت صنعت، معدن، تجارت و وزارت کشاورزی به نماینده منتخب بخش خصوصی اختصاص یابد.

۲) اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار مورد تاکید قرار گیرد.

۳) نمایندگان بخش خصوصی در شورای گفت‌وگو به دو برابر افزایش یابد.

۴) پیوستن به سازمان تجارت جهانی جدی گرفته شود.

۵) سازمان تامین اجتماعی از حالت انحصاری خارج و مدیرعامل آن نیز از سوی مجمع عمومی انتخاب شود.

۶) رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بدون حق رأی در جلسات هیات دولت شرکت کند.

۷) مالکیت و اداره نمایشگاه بین‌المللی به بخش خصوصی واگذار شود.

۸) سازمان تعزیرات حکومتی منحل شود. قیمت گذاری از سوی دولت، از محصولات تولیدی ساخت داخل منتفی شود.

۹) از ایجاد اتاق‌های گوناگون در بخش اقتصادی خودداری و محدودیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران مورد تاکید قرار گیرد.

۱۰) تعداد نمایندگان بخش خصوصی در شوراهای عالی افزایش یابد.

۱۱) وابسته‌های بازرگانی مستقر در سفارتخانه‌ها به وسیله اتاق بازرگانی تعیین و گمارده شود.

۱۲) سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به شکل سابق احیا شود.

۱۳) مجوز تاسیس دانشگاه صنعت، معدن و تجارت به اتاق بازرگانی ایران ارائه شود.

۱۴) با مشارکت وزارت علوم و آموزش عالی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی، اهدای دکترای افتخاری به نخبگان و تاثیرگذاران بالای بخش اقتصاد در برنامه‌های آتی قرار گیرد.

۱۵) در طراحی کار‌شناسانه و تصویب سریع‌تر طرح حمایت از تولید شتاب شود تا به دنبال از دست دادن فرصت‌ها در سال «حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی»، سال «حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی» هم از دست نرود.

و برای تحقق پیام سیاسی نیز بجاست که:

۱) روابطمان را با کشورهای مختلف دنیا به ویژه آنهایی که چشم به تمامیت ارضی و منافع ملی ما ندارند، طوری مدیریت کنیم که سهم خود را از اقتصاد بین‌الملل بگیریم.

۲) امروز کشورهای هوشمند دنیا با حربه‌های اقتصادی کشورگشایی و جهان گشایی می‌کنند. نگاه‌مان را به پارامترهای سیاسی از دریچه اقتصادی بیندازیم و نه بر عکس.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا