مدیریت مالی و حسابداری

چند گام برای کسب استقلال مالی

استقلال مالیمسلماً دستیابی به استقلال و یا آزادی مالی مساله‌ای نمی‌باشد که به صورت تصادفی و یا در یک بازه زمانی بسیار کوتاه رخ دهد. به عنوان مثال برخی به امید آنکه میزان سرمایه خود را به صورت ناگهانی افزایش دهند در مسابقه‌های بخت آزمایی مختلف شرکت می‌کنند. اما همانطور که می‌دانید در اکثر مواقع به نتیجه خاصی دست پیدا نمی‌کنند.

کاهش هزینه ها یا افزایش درآمدها؟

کسب استقلال و افزایش جریان مالی نیازمند اتخاذ تصمیم‌ها و برنامه ریزی‌های مدون در یک بازه زمانی مشخص بوده تا به تدریج به هر آن چیزی که در نظر دارید دست یابید.

یکی از مسائلی که می‌تواند در این زمینه مورد توجه قرار گرفته و از اهمیت بسیاری نیز برخوردار است افزایش میزان پول و سرمایه‌ای است که در اختیار افراد قرار دارد. مسلما این پول و یا سرمایه اضافه می‌تواند در کاهش بدهی‌ها و جمع آوری پس انداز بسیار موثر باشد. برای دستیابی به این هدف دو گزینه و یا مسیر کلی را می‌توان در نظر گرفت. مدیریت درست و برنامه ریزی شده میزان هزینه‌ها و افزایش میزان درآمد و یا حقوق دریافتی دو گزینه مطرح در راستای کسب استقلال و افزایش جریان مالی محسوب می‌شوند.

از این رو چگونگی مدیریت هزینه‌ها و ثبت عملکردی موفق در این زمینه نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. هر اقدامی که باعث شود تا نسبت به میزان درآمد، پول کمتری خرج شود در این زمینه بسیار موثر است. این مساله شاید در ابتدا امری بدیهی و ساده به نظر برسد اما در زمان اجرای آن بسیاری با چالش‌ها و سختی‌های فراوانی مواجه می‌شوند.

مسلماً کسانی که پول بیشتری را نسبت به درآمدهای خود خرج می‌کنند همواره با مشکلات مالی دست به گریبان خواهند بود. اما اگر کاهش هزینه‌ها را به یک عادت مبدل سازید گام موثری را در مسیر کسب استقلال و افزایش جریان مالی برداشته‌اید.

یکی از رموز موفقیت در این زمینه قائل شدن تفاوت و تمایز میان آن چیزی که می‌خواهید داشته باشید و آن چیزی که واقعا به آن نیاز دارید است. با کاهش هزینه‌های ماهیانه می‌توانید بودجه‌ای اختصاصی را برای خود پس انداز کنید.

به عنوان مثال می‌توان میزان هزینه‌هایی که برای بیمه‌های مختلف از قبیل بیمه خودرو، منزل، خدمات درمانی و… پرداخت می‌شود را به دقت مورد بررسی قرار داد. در واقع باید نوع بیمه نامه‌ها را به میزانی که واقعا مناسب است افزایش داده و یا تعیین کرد. این مساله حق بیمه پرداختی را کاهش داده و در مقابل گردش و جریان مالی افراد را افزایش می‌دهد.

مشخص کردن تعداد دفعاتی که در طول یک ماه به خرید می‌روید و انتخاب مارک تجاری کالایی که قصد خرید آن را دارید نیز از دیگر عواملی است که در کاهش میزان هزینه‌ها بسیار موثر است. مسلما اجناس باکیفیت را می‌توان از برندهایی که بسیار مطرح نیستند نیز تهیه کرد. مواقعی که برخی فروشگاه‌ها و مراکز خرید کالاهای خود را با قیمت‌های تخفیفی به فروش می‌رسانند را نیز هرگز فراموش نکنید!

از دیگر عواملی که در کاهش هزینه‌ها موثر است می‌توان به هزینه‌های مربوط به مسافرت، اینترنت و تلفن، آموزش، خودرو و … اشاره کرد.

در راه استقلال مالی

اما گزینه دیگری که در مسیر دستیابی به استقلال مالی به آن اشاره شد افزایش در میزان درآمدهای فعلی افراد است. یکی از رابج‌ترین راه‌های ممکن در این زمینه انتخاب شغل دوم که معمولا کاری پاره وقت را شامل می‌شود است.

فروش کالا‌ها و یا وسایل بدون استفاده از دیگر اقدام‌هایی است که می‌تواند افزایش درآمد را برای افراد به همراه داشته باشد. برای این این کار می‌توان از سایت‌هایی که در این زمینه خدمات ارائه می‌دهند استفاده کرده و یا مستقیما اقدام به فروش کالا‌ها کرد. پس از انجام این کار شاید میزان پولی که به دست می‌آید جالب توجه و باعث شگفتی افراد شود.

ارائه خدماتی مانند تدریس خصوصی و یا ترجمه برای افراد دیگر که حاضر به پرداخت هزینه‌های آن هستند نیز می‌تواند به افزایش درآمد‌ها کمک کند. این خدمات می‌توانند درآمد جانبی هفتگی نسبتا خوبی را برای افراد به همراه داشته باشد.

منبع : پول نیوز

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا