مدیریت مالی و حسابداری

ریسک و کسب درآمد دو روی یک سکه !

در شرایط کنونی بازارهای سرمایه که میزان سود فعالیت‌های اقتصادی و تجاری کاهش پیدا کرده و هر روز اخبار جدیدی مبنی بر احتمال بازگشت بی‌ثباتی و رکود به دنیای اقتصاد شنیده می‌شود، کسب درآمد و موفقیت‌های چشمگیر مالی به امری حساس و در عین حال دشوار مبدل شده است.

اکثر سرمایه گذاران به دنبال خرید سهام شرکت‌ها و فعالیت در حوزه‌هایی هستند که بالا‌ترین سود را برای آن‌ها به همراه داشته باشد. اما باید توجه داشت که شروع سرمایه گذاری و کسب درآمد نه تنها به تحقیقات گسترده، تحلیل جامع نوسانات بازار سرمایه، استفاده از مشاوران مالی باتجربه و شانس بستگی دارد بلکه برای ادامه فعالیت در دنیایی که در هر لحظه می‌تواند چالش‌های بزرگی را پیش روی سرمایه گذار قرار دهد به شجاعت و قدرت خطر پذیری بالایی نیز احتیاج است.

بدون شک خطرپذیری و کسب درآمد دو روی یک سکه در فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه گذاری محسوب می‌شوند. به هر میزان که سود بالقوه در حوزه‌ای که فعالیت خود را آغاز کرده‌اید بیشتر باشد، خطرات بالقوه بزرگتری نیز در این مسیر پیش روی شما قرار خواهد داشت.

پس نکته‌ای که در مقوله سرمایه گذاری باید مورد توجه قرار بگیرد این است که پول و یا سرمایه‌ای را که با زحمت فراوان تا به امروز کسب کرده‌اید، در کدام حوزه و یا بخش سرمایه گذاری نمایید.ریسک

از سوی دیگر این مساله را باید مد نظر قرار دهید که آیا از آمادگی ذهنی و شجاعت لازم برای روبرو شدن با خطرات و یا شکست‌هایی که ممکن است در مسیر سرمایه گذاری با آن‌ها روبرو شوید، برخوردار هستید یا خیر.

مسلما رعایت دقیق این نکات و جنبه‌های دیگر سرمایه گذاری می‌تواند کسب درآمد و سود بالا را تا حدود زیادی تضمین کند.

پس با توجه به آنچه که تا به اینجا به آن اشاره شد، دیدگاه و نگرش افراد نسبت به مقوله خطرپذیری در سرمایه گذاری از اهمیت بسیاری برخوردار است.

به همین دلیل سرمایه گذاران پیش از هر اقدامی در صورت داشتن مشاور مالی باید در این زمینه با او مشورت نمایند.

اما برخی از کار‌شناسان اقتصادی معتقد هستند که در کنار مشورت با مشاور مالی استفاده از لوازم و نرم افزارهائی که برای این کار طراحی شده‌اند نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

به اعتقاد آن‌ها وضعیت بازار و ایجاد حباب‌های مقطعی می‌تواند ذهن انسان را گمراه نماید.

در صورت استفاده از این لوازم یا نرم افزار‌ها می‌توان به صورت بی‌طرفانه و واقعی میزان خطرات موجود در روند سرمایه گذاری و نتایج حاصل از آن را تا حدودی پیش بینی کرد.

در این میان یکی از گزینه‌هایی که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد تست‌های روان‌شناسی است.

پاسخ دقیق به این سوالات می‌تواند قدرت خطرپذیری سرمایه گذار را مشخص کرده و پس از آن با همکاری مشاوران مالی می‌توان راهبردی منسجم را در راستای کسب موفقیت و حداکثر درآمد ممکن برنامه ریزی کرد.

از سوی دیگر توانایی و یا ظرفیت تحمل شکست از عوامل دیگری است که در خطرپذیری یک سرمایه گذار نقش مهمی را ایفا می‌کند. بار‌ها مشاهده شده است که برخی بعد از اولین و یا چند شکست مالی، بطور کامل خود را شر دنیای اقتصاد و سرمایه گذاری خارج می‌کنند.

البته در این مقوله می‌توان میزان سن را هم باید مورد توجه قرار داد. معمولا سرمایه گذارانی که در سال‌های پایانی و انتهای کار سرمایه گذاری خود به سر می‌برند، حوزه‌ها و یا بازارهایی که از امنیت بیشتری برخوردار بوده و سودی تضمین شده در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند را انتخاب می‌کنند.

بیل گیتس مرد نام آشنای مایکروسافت در این رابطه می‌گوید: مسیر سرمایه گذاری و فعالیت‌های اقتصادی هیچگاه مسیر همواری نبوده است، به رغم آنکه موفقیت‌های مقطعی غالبا وجود دارد اما نمی‌توان آن روی سکه را فراموش کرد زیرا در سمت دیگر دشوار ی‌ها و شکست‌ها، مردان موفق را دنبال می‌کنند.

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا