مدیریت مالی و حسابداری

بزرگترین اشتباه یک سرمایه گذار

حتی بهترین سرمایه‌گذار‌ها هم ایـن اشتباه بزرگ را مرتکب می‌شونـد مراقب باشید شما آن را انجام ندهید.اشتباه یک سرمایه گذار می تواند بسیار موفقیت مالیخطرناک و مهلک باشد.

من شخصا تنها یک قانون برای خودم دارم: از اشتباهات بزرگ بپرهیز.

می‌دانم که اگر این کار را انجام دهم، وضعیت خوبی خواهم داشت. می‌دانم که دارایی خودم را در سرمایه‌گذاری‌هایم بر باد نخواهم داد. دانستن این نکته به من آرامش می‌دهد. نمی‌توانم باور کنم که بسیاری از افراد تیزهوش و موفق نمی‌توانند این یک کار ساده را انجام دهند و هر چه دارند را از دست می‌دهند… یا حتی به کلی شکست می‌خورند. ببینید، اگر هر کار دیگری نمی‌کنید، حداقل این نکته را به ذهن بسپارید: از اشتباهات بزرگ بپرهیزید و بزرگ‌ترین اشتباه‌ بزرگ این است که وقتی موزیک تمام شده است، همچنان برقصید.

دوست من، دست از این کار بردار! اگر اندکی دیر متوجه شده‌ای، باز هم آن را‌‌ رها کن. اگر این قانون را دیر انجام بدهی، بهتر از آن است که هرگز دست به انجام آن نزنی. اجازه بدهید نشان دهم منظورم چیست.

چاک پرنس، مدیر عامل سابق سیتی گروپ نمونه‌ای کامل از کسانی است که همچنان به رقص خود ادامه دادند.

چاک در تابستان سال ۲۰۰۷ که بحران بانکی داشت شروع می‌شد، به فایننشال تایمز گفت که «هنوز دارد می‌رقصد».

او درباره کسب و کار بانکداری گفت: وقتی موزیک از نظر نقدینگی به پایان می‌رسد، اوضاع پیچیده‌ می‌شود، اما تا وقتی که موزیک پخش می‌شود باید بلندشوی و برقصی. ما هنوز داریم می‌رقصیم.

اما وقتی که او داشت صحبت می‌کرد، موسیقی قطع شده بود. از آن زمان که او این جمله را گفت یعنی در حدود یک و نیم سال قبل ارزش سهام سیتی گروپ ۹۳ درصد کمتر شده است و چاک هم کمتر از چهار ماه بعد شغل خود را از دست داد. من هم این مساله را به طور خیلی جدی شاهد بوده‌ام.

بیشتر سرمایه‌گذارهای ثروتمند در منطقه‌ای که من آنجا زندگی می‌کنم، ثروت خود را از سرمایه‌گذاری در املاک محلی، یعنی املاک فلوریدا به دست آوردند.

موزیک در املاک فلوریدا چند سال پیش قطع شد… اما حتی امروز هم آن‌ها هنوز مشغول ‌رقصند. اگر آن‌ها قبول کرده بودند که موسیقی قطع شده است، شاید می‌توانستند بخش زیادی از ثروتشان را حفظ کنند.

می‌توانم همچنان نمونه‌هایی را از تاریخ… و از ایساک نیوتن در حباب دریای جنوب در اواخر قرن هجده گرفته تا جورج سوروس در حباب تکنولوژی سال ۲۰۰۰ ذکر کنم.
امروزه پیام به طرزی باورنکردنی ساده است… وقتی موسیقی قطع می‌شود، دست از رقصیدن بردارید. از سالن رقص خارج شوید و این کار را به سرعت انجام دهید. اجازه ندهید اشتباهات کوچک به اشتباهاتی بزرگ تبدیل شوند.

اشتباه بزرگ در سرمایه گذاری

این نکته ساده به نظر می‌رسد، اما همان‌طور که به اختصار نشان دادم، حتی باهوش‌ترین افراد هم در مقابل آن زانو می‌زنند.

ما همه در معرض این ریسک قرار داریم، لذا باید تصمیم‌هایی هوشیارانه بگیریم… باید به خودمان بگوییم هیچ وقت اجازه نمی‌دهیم یک ضرر کوچک به ضرری بزرگ تبدیل شود.

برای تقویت این ایده می‌توانید از هر «سیستمی» که به شما جواب می‌دهد استفاده کنید: متوقف ساختن خسارت‌ها، رد توقف‌ها را گرفتن، در هیچ چیزی موضع خیلی گنده نگرفتن و…

من در عمل همه این موارد را استفاده می‌کنم. اما هر کدام که برای شما جوابگو است،‌‌ همان را انجام دهید. مساله مهم این است که اجازه ندهید یک ضرر کوچک به خسارتی بزرگ تبدیل شود.

آیا می‌خواهید تا ابد در سرمایه‌گذاری‌هایتان وضع خوبی داشته باشید؟ پس تنها قانون من را فراموش نکنید… از اشتباهات بزرگ بپرهیزید! تا سرمایه‌گذار خوبی باشید.

منبع روزنامه دنیای اقتصاد مورخ 13 فروردین 1389 ترجمه مصطفی جعفری

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا