مدیریت مالی و حسابداری

استراتژی های سرمایه گذاری در سال ۱۳۹۰

سرمایه گذاری و فعالیت‌های مالی در سالی که گذشت با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بود. سرمایه گذاران و شرکت‌های مختلف فعال در حوزه تجارت و اقتصاد بیش از پیش بر این نکته واقف گشتند که راهبردهای فعلی در این حوزه دیگر از کارایی و بازدهی لازم برخوردار نبوده و باید به طور کامل مورد بازبینی و تغییر قرار بگیرند…

سرمایه گذاری و فعالیت‌های مالی در سالی که گذشت با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بود. سرمایه گذاران و شرکت‌های مختلف فعال در حوزه تجارت و اقتصاد بیش از پیش بر این نکته واقف گشتند که راهبردهای فعلی در این حوزه دیگر از کارایی و بازدهی لازم برخوردار نبوده و باید به طور کامل مورد بازبینی و تغییر قرار بگیرند.

دلیل این امر نیز کاملا مشخص است؛ راهبردهای مذکور از هماهنگی لازم با نیاز‌ها و خواسته‌های فعلی بازار برخوردار نبودند. به عنوان مثال استفاده از مجموعه اوراق بهادار و بسترهای مختلف سرمایه گذاری مانند سهام و حضور در شرکت‌های سرمایه گذاری، خود به تنهایی دیگر ترکیب مناسبی برای فعالیت‌های مالی در دنیای اقتصاد امروز به حساب نمی‌آید.

کجا سرمایه گذاری کنیم ؟

در شرایط فعلی و با توجه به این امر که پیش بینی آنچه در آینده رخ خواهد داد؛ بسیار مشکل است، اتخاذ راهبردی دقیق و حساب شده نه تنها برای سرمایه گذاران حرفه‌ای و مدیران شرکت‌های مختلف عاملی کلیدی به حساب می‌آید بلکه باعث می‌شود تا افراد عادی فعال در این حوزه نیز تمام توجه خود را معطوف به بخش یا شرکتی خاص ننمایند و به دنبال فرصت‌های جدید برای کسب درآمد و افزایش سرمایه باشند.

این در حالی است که طی سالیان متمادی سرمایه گذاران بیشتر تمرکز و دارایی خود را در دو بخش بازار بورس و اوراق مشارکت به کار گرفته‌اند. البته در این میان سرمایه گذاری در حوزه مشارکت از محبوبیت بیشتری نسبت به بازار بورس برخوردار بوده است. کار‌شناسان اقتصادی دلیل این مسأله را بی‌ثباتی و نوسان بیشتر شرایط حاکم بر بازار بورس نسبت به اوراق مشارکت عنوان می‌کنند.

در نتیجه برقراری توازن میان سرمایه گذاری در این دو بخش امری منطقی و معقول به حساب می‌آمد. از سوی دیگر در حال حاضر شاهد روند صعودی قیمت برخی کالاهای استراتژیک همچون نفت، گاز، طلا، الماس و… هستیم. اگر این روند همچنان ادامه یابد و عوامل دیگری مانند تورم و افزایش نرخ بهره را نیزدر نظر داشته باشیم مسلما شرایط مناسب و باثبات حاکم بر اوراق مشارکت دستخوش تغییر و تحول می‌گردد، و در ادامه شاهد روند نزولی ارزش و بی‌ثباتی آن‌ها خواهیم بود.

با توجه به افزایش روزافزون قیمت کالاهای استراتژیک به نظر نمی‌رسد تا در آینده نزدیک شاهد کاهش قیمت و ایجاد ثبات در بازار خرید و فروش آن‌ها باشیم. این امر باعث خواهد شد تا سرمایه گذاران همچون بازار بورس، اعتماد خود نسبت به سرمایه گذاری در این بخش را نیز از دست بدهند.

از سوی دیگر بنا بر دلایل عنوان شده کسانی که قصد سرمایه گذاری در بازار بورس را دارند نباید فعالیت خود را به خرید و فروش سهام شرکت‌ها و کارخانجات داخلی محدود نمایند. شاید بهترین مجموعه ممکن برای سرمایه گذاری در سال جاری و سال‌های بعد، خرید سهام به ویژه سهام شرکت‌های فعال در حوزه نفت و گاز در کنار سرمایه گذاری محدود در بخش املاک و مستغلات باشد. اما طلا که تا چندی قبل از سودآور‌ترین کالاهای تجاری در حوزه سرمایه گذاری به حساب می‌آمد دیگر ارزش سابق خود را در میان سرمایه گذاران از دست داده است.

اقتصاددانان چه می گویند ؟

کار‌شناسان اقتصادی معتقد هستند که نوسانات شدید قیمت این کالا باعث شده است تا سرمایه گذاران دیگر تمایل چندانی برای فعالیت در این بخش نداشته باشند. همانطور که پیش از این ذکر شد با ادامه روند فعلی افزایش قیمت کالاهای استراتژیک، سرمایه گذاران باید از میزان فعالیت و سرمایه خود در بخش اوراق قرضه نیز بکاهند و یا تمرکز خود را معطوف به بخش‌هایی از این حوزه نمایند که می‌تواند در کوتاه مدت و یا حداکثر در میان مدت سود لازم را نصیب آن‌ها گرداند.

در نتیجه می‌توان گفت که فعالیت و سرمایه گذاری در بخش‌هایی که درآمدزایی و افزایش سرمایه را به صورت قطعی و مداوم تضمین می‌نمایند در اتخاذ راهبرد جدید سرمایه گذاری از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در پایان نیز باید به این نکته اشاره کرد که سرمایه گذارانی که از اصل سرمایه چندانی برخوردار نیستند، بهتر است با توجه به شرایط حاکم بر دنیای تجارت و اقتصاد از سرمایه گذاری در بازار بورس پرهیز نمایند.

چرا که سود به دست آمده از این طریق ممکن است برای برطرف کردن شرایط بد مالی که پیش از این و به واسطه بحران اقتصادی برای آن‌ها ایجاد شده است، کافی نباشد. هم چنین کسانی که به منظور کسب درآمد و سود سالیانه قصد سرمایه گذاری در بازار بورس را دارند نباید در این کار عجله نمایند. عدم پرداخت سود و یا بازگشت اصل سرمایه به عنوان دلیل اصلی این کار از سوی کار‌شناسان عنوان شده است.

پرداخت سود سالیانه شرکت‌ها و کارخانجات حاضر در بورس به نظر و صلاحدید هیئت مدیره آن‌ها بستگی دارد. در نتیجه این امکان وجود دارد که بودجه‌ای که هر ساله از سوی هیئت مدیره برای این کار در نظر گرفته می‌شود برای گسترش و افزایش فعالیت‌های درآمدزای شرکت و یا کارخانه پس از بحران اقتصادی اختصاص یابد و پرداخت سود سالیانه را به زمانی دیگر موکول نمایند.

اگر قصد دارید تا سرمایه گذاری موفقی را در سال پیش رو داشته باشید و ارزش پول خود را چند برابر نمایید اتخاذ راهبردی جدید در راستای سرمایه گذاری در بخش اوراق بهادار و کالاهای استراتژیک که پیش از این به آن‌ها اشاره شد، می‌تواند تا حدود زیادی موفقیت شما را تضمین نماید. هم چنین این کار باعث می‌شود تا در میان حوزه‌های مختلفی که اقدام به سرمایه گذاری کرده‌اید توازن و رابطه‌ای منطقی برقرار شود و توانایی مقابله شما با شرایط بحرانی و خطرات احتمالی پیش رو افزایش یابد و در نتیحه کسب درآمد و سود سرشار شما قطعی گردد.

منبع: پول نیوز

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا