مدیریت مالی و حسابداری

7 گام برای کاهش خطاهای مالی در شرکت

برای کم تاثیر کردن میزان خطاها در مسائل مالی و چرخه حسابداری یک فروشگاه و یا حتی شرکت نسبتاً بزرگ، پیشنهاد می کنم به موارد زیر توجه کنید:

گامهایی تا کاهش خطاهای مالی

۱- به منظور اثبات صحت ثبت رویدادها و وقایع مالی ، توصیه می گردد برای صدور اسناد حسابداری ، به مدارک و مستندات کافی به موقع و مربوط اتکا گردد و ضمن درج شرح کافی برای هر سند، ضمائم نیز به مهر ( ثبت شد ) ممهور گردد و کلیه ضمائم بصورت اصل نگهداری شده و صدور اسناد حسابداری بدون تاخیر انجام گردد . بدین ترتیب از عدم یا تکرار در ثبت وقایع مالی و همچنین پرداختهای مجدد اسناد هزینه و احتمال بروز مشکل مالیاتی و برگشت هزینه ها جلوگیری می گردد.

۲-جهت اعمال کنترلهای داخلی مناسب لازم است ضمن تعیین سقف تنخواه گردانها با توجه به سطح مخارج انجام شده از سوی مدیریت نسبت به اخذ تضمین کافی برابر سقف مزبور و اعمال کنترلهای لازم صورت خلاصه مخارج انجام شده توسط مسئولین ذیربط تایید گردد.

۳-لازم است وجوه نقد نزد تنخواه گردان در پایان هر سال به حسابهای بانکی شرکت واریز گردد و مقاطع زمانی مختلف موجودی نزد تنخواه گردان توسط افرادی مستقل، مورد شمارش قرار گیرد.

۴- با توجه به نحوه حسابداری ( روش تعهدی ) لازم است در هنگام پرداخت و ایجاد تعهد و بدون توجه به قرارداد منعقد شده نسبت به ثبت اسناد حسابداری بطور صحیح اقدام گردد.

۵- به منظور جلوگیری از مشکل مالیاتی ناشی از به روز نبودن دفاتر قانونی لازم است ثبت دفاتر مذکور طبق قوانین مالیاتی بدون تاخیر صورت گیرد . ضمناً در دفتر روزنامه فقط ثبت سرفصل حساب و رقم مربوطه کافی است و چنانچه شرکت از سیستم مکانیزه استفاده نماید میتوان ثبت اسناد حسابداری در دفاتر به یک سند در ماه تقلیل یابد که موجب جلوگیری از صرف وقت و هزینه و اشتباهات احتمالی می گردد.

۶- لازم است جهت اثبات هزینه های انجام شده مدارک و مستندات مربوط به اسناد حسابداری ضمیمه گردد.

۷-به منظور ایجاد کنترل موثر بر چرخه عملیات دریافت و پرداخت وجوه نقد، نحوه چگونگی استخدام کارکنان، تعیین ضوابط مشخص برای پرداخت وام ، مساعده و سایر مزایای کارکنان چگونگی تشخیص و اعمال روش یکنواخت برای تعیین قیمت فروش، اعطای اعتبار و تخفیف مشتریان ، تشخیص و ایجاد تمایز بین هزینه های جاری و سرمایه ای، اعمال روش یکنواخت برای نحوه خرید مواد اولیه، مواد کمکی و قطعات و انتخاب فروشندگان لازم است دستورالعمل یا آیین نامه های مربوط تهیه و پس از تصویب هیات مدیره به اجرا گذاشته شود تا بدین ترتیب ضمن جلوگیری از اشتباهات و سوء جریانات سهوی یا عمدی احتمالی ثبت و ضبط و نگهداری سوابق وقایع و رویدادهای مالی مبتنی بر اعمال روشهای مشخص و یکنواخت انجام گیرد و کنترل های داخلی قابلیت اتکای لازم را داشته باشد.

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا