مدیریت مالی و حسابداری

عواملی که بر تصمیمات اقتصادی شما موثر هستند

در حال حاضر و با توجه به افزایش بی‌ثباتی در بازارهای مختلف سرمایه جهان، سرمایه گذاری و یا آغاز فعالیت تجاری جدید به یکی از اصلی ترین چالش‌های فعالان اقتصادی و تجار تبدیل شده است.سرمایه گذاری

این در حالی است که عوامل مختلفی در موفقیت سرمایه گذاری و یا هر فعالیت اقتصادی دیگر نقش دارد. اما یکی از اصلیترین نکاتی که در این زمینه باید مورد توجه قرار بگیرد اتخاذ تصمیم‌های درست و پیش بینی شرایط حاکم بر بازارهای سرمایه در آینده است.

در نتیجه منابع و عواملی که در این تصمیم گیری‌ها موثر هستند نیز از اهمیت بسیاری برخوردار می‌شوند. در ادامه این مطلب به معرفی عوامل موثر به تصمیمات اقتصادی می پردازیم.

آن‌چه تصمیمات شما را شکل می‌دهد

غریزه و شم اقتصادی

یکی از ابتدایی‌ترین عواملی که می‌تواند در اتخاذ تصمیم‌های درست اقتصادی و مالی به سرمایه گذار کمک نماید، غریزه و شم اقتصادی است. اما باید به این نکته توجه داشت که این عامل از درصد دقت بالایی برخوردار نبوده و بیشتر بر مبنای دانسته‌های قبلی افراد استوار است.

نصایح و مشاوره

یک پیشنهاد از سوی دوستان، همکاران و یا یکی از اعضای خانواده همواره می‌تواند ایده‌های خلاقانه‌ای را در ذهن سرمایه گذاران جوان و تازه کار ایجاد کرده و یا در اتخاذ تصمیم‌های درست اقتصادی و دستیابی به موفقیت آن‌ها را یاری کند. این در حالی است که سرمایه گذاران و فعالان حرفه‌ای بازار، همواره از رهنمودهای مشاورانی باتجربه در هنگام اتخاذ تصمیم‌های مالی و اقتصادی خود برخوردار استفاده می‌کنند.

رسانه‌های دیداری و شنیداری

برنامه‌های تلوزیونی و رادیویی، مقالات و تالارهای گفت‌و‌گوی اینترنتی، مجلات و روزنامه‌ها در کنار امکانات دیگر رسانه‌ای و خبری که در حوزه اقتصاد به فعالیت می‌پردازند، می‌توانند اطلاعات مناسبی را در اختیار سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی قرار دهند. این اطلاعات معمولا بر اساس تحقیقاتی که از قبل صورت گرفته‌اند، استوار هستند. اما در برخی موارد به دلیل مشخص نبودن منبع و یا فرد محقق این اطلاعات چندان قابل اطمینان نبوده و از اعتبار لازم برخوردار نیستند. این مساله به ویژه در مورد اطلاعات منتشر شده در اینترنت بیشتر صدق کرده و نیازمند توجه بیشتر افراد به آن است.

تحقیق

یکی از مطمئن‌ترین عوامل در اتخاذ تصمیم‌های درست مالی و اقتصادی، انجام تحقیق و بررسی ابعاد مختلف حوزه‌ای است که قصد فعالیت در آن را دارید. این کار می‌تواند توسط خود فرد انجام شده و یا گزارش‌های موثقی که دیگران منتشر ساخته‌اند را مورد استفاده قرار داد. موضوعاتی مانند مدیریت بودجه، جریان‌های حاکم بر بازارهای مختلف سرمایه و قابلیت اجرایی بودن ایده‌های اقتصادی از موضوعات مهمی هستند که در تصمیم گیری‌های مالی و اقتصادی نقش مهمی را ایفا می‌نمایند. این در حالی است که با توجه به زمان بر بودن انجام تحقیق، تصمیم‌هایی که بر این اساس اتخاذ می‌شوند اصولا در سرمایه گذاری‌های بلند مدت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نمودارهای تحلیلی

استفاده از این نمودارهای تحلیلی در کمترین زمان ممکن می‌تواند اطلاعات نسبتا کاملی را پیرامون شاخص‌های مختلف اقتصادی در اختیار سرمایه گذار و یا فعال اقتصادی قرار دهند. در حال حاضر استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری مختلف برای تجزیه و تحلیل این آمار و پیش بینی آینده بازارهای سرمایه از محبوبیت بیشتری برخوردار شده است. مسلما ارزیابی اطلاعات ارائه شده و شاخص‌های مختلف اقتصادی در اتخاذ تصمیم‌های درست و کسب موفقیت، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

منبع: پول نیوز

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا