مدیریت مالی و حسابداری

اصول سرمایه گذاری صحیح

آمادگی ذهنی و ریسک پذیری

هنگامی که قصد سرمایه گذاری در بازارهای مختلف و اتخاذ راهبردی مناسب در این حوزه را دارید، باید در ابتدا به ظرفیت‌های خود توجه کنیم. پشتوانه مالی و مدیریتی از جمله فاکتورهای لازم برای اتخاذ راهبردی مناسب در سرمایه گذاری به شمار می‌روند. بدین ترتیب می‌توان میزان کلی سود و خطرات احتمالی پیش رو در این مسیر را مورد ارزیابی قرار داده و سپس اقدام به سرمایه گذاری کرد.

در این میان موارد دیگری هم وجود دارند که می‌توانند بر روند سرمایه گذاری و اتخاذ راهبردهای مخصوص به آن تاثیر گذار باشند. در ادامه این مقاله اشاره کوتاهی به عوامل مذکور می‌نماییم.

هماهنگی اهداف و راهبرد اتخاذ شده

برای انجام یک سرمایه گذاری موفق باید اهداف خود را هماهنگ و در راستای راهبرد اتخاذ شده تعریف نمایید. توجه به این نکته که تحقق اهداف مختلف به بازه‌های زمانی متفاوتی نیاز دارند، از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگر راهبردی که اتخاذ کرده‌اید در راستای انجام سرمایه گذاری‌های بلند مدت است، تعین اهدافی که در سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت کاربرد دارند نمی‌تواند سود چندانی را برای شما به ارمغان بیاورد. البته عکس این مطلب نیز صادق است.

سرمایه گذاری

آمادگی ذهنی و روانی در کنار قدرت خطر پذیری

پیش از آنکه سرمایه گذاری خود را آغاز نمایید باید قدرت خطرپذیری خود را در زمان اتخاذ تصمیم‌های مهم و در شرایط بحرانی حاکم بر بازار سرمایه مورد ارزیابی قرار دهید. به همین منظور می‌توانید از مشاوران روان‌شناسی و یا تست‌هایی که مخصوص به این کار طراحی شده‌اند، استفاده نمایید. بدین ترتیب می‌توانید اطمینان حاصل نمایید که آیا از ظرفیت ذهنی و روانی لازم برای تحمل فشارهای عصبی در زمان بروز بحران برخوردار هستید یا خیر.

در گذشته سرمایه گذاران بدون توجه به این مسئله مهم اقدام به سرمایه گذاری می‌نمودند. اما در دنیای مدرن امروز و شرایطی که هر لحظه می‌تواند دستخوش تغییر گردد، نقش آمادگی ذهنی و روانی سرمایه گذاران در جهت مدیریت بحران و خطرات احتمالی در مسیر سرمایه گذاری انکار ناپذیر است. در غیر این صورت بی‌ثباتی و عدم آمادگی قبلی نسبت به بروز بحران، نه تنها سودی را برای شما به همراه ندارد بلکه باعث از دست رفتن اصل سرمایه و ورشکستگی شما نیز می‌گردد.

برخورداری از دانش و مدت زمان کافی برای انجام سرمایه گذاری

یکی دیگر از مواردی که باید در اتخاذ راهبرد جدید سرمایه گذاری به آن توجه داشته باشیم برخورداری از دانش و مدت زمان کافی برای انجام سرمایه گذاری‌های مختلف است. اکثر سرمایه گذاران مستقل پیش از اقدام به سرمایه گذاری تمام جوانب فعالیت خود از قبیل شرایط بازار، چالش‌های پیش رو و بسترهای جدید سرمایه گذاری را مورد بررسی قرار می‌دهند تا بتوانند با اتخاذ راهبردی مناسب از حداکثر سود ممکن برخوردار شوند. اما اگر از این عوامل کلیدی برای انجام فعالیت‌های خود برخوردار نیستید می‌توانید از خدمات موسساتی که در زمینه مشاوره برنامه ریزی مالی فعال هستند استفاده نموده و با آن‌ها همکاری نمایید.

احساسات

شاید کمی عجیب باشد اما غلبه احساسات بر شما در انجام فعالیت‌های اقتصادی و مالی دراکثر مواقع به ضرر شما تمام شود. در شرایطی که فکر می‌کنید میزان خطرات پیش رو و وضعیت فعلی بازار را به دقت ارزیابی کرده‌اید، اتخاذ تصمیمی ناگهانی و تحت تاثیر احساسات درونی می‌تواند هرآنچه را که تا به حال به دست آورده‌اید به طور کامل از بین ببرد.

دارایی‌هایی در غالب بودجه پشتیبان

پیش از شروع سرمایه گذاری تعیین بودجه پشتیبان از اهمیت بسیاری برخوردار است. بدین ترتیب در زمان بروز بحران و شرایط دشوار مالی و اقتصادی دیگر نیازی نیست تا از اصل سرمایه خود برای جبران ضررهای ایجاد شده استفاده نمایید. شاید داشتن زمین و یا ملک، پشتوانه‌ای مناسب برای انجام این کار به حساب آید اما آن‌ها نیز معایب مخصوص به خود را دارند. یکی از بهترین گزینه‌هایی که می‌توان برای تامین بودجه پشتیبان مورد استفاده قرار گیرد، بیمه است.

البته این موضوع که تحت پوشش بیمه‌های مطرح قرار گرفتن می‌تواند کمی مخارج شما را افزایش دهد درست است، اما در شرایط بحرانی بازار و یا زمانی که سرمایه خود را از دست می‌دهید، این روزنه امید وجود دارد که از سرمایه‌ای هرچند اندک برای بهبود شرایط مالی خود و یا آغاز سرمایه گذاری جدید برخوردار هستید. هم چنین انجام این کار انتخابی منطقی برای محافظت از پولی است که برای به دست آوردن آن سخت کار کرده‌اید.

همانطور که مشاهده کردید اتخاذ راهبرد مناسب و حساب شده برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه از اهمیت بسیاری برخوردار است، و در صورت بررسی تمام جوانب و اتخاذ راهبردهای گزینه می‌توان امیدوار بود که از بیشترین سود در کمترین زمان ممکن بهره‌مند شوید.

منبع: پول نیوز

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا