اقتصاد جهانی

چشم‌انداز نزولی قیمت جهانی طلا با توجه به سیاست فدرال رزرو

قبل از بررسی قیمت جهانی طلا، لازم است توجه شما را به موضوع مهمی جلب کنم. اشارۀ «چشم‌انداز نزولی» به قیمت طلای جهانی است نه قیمت طلا در ایران و به ریال ایران ! لذا عنایت داشته باشید، فضای تورمی حاکم بر اقتصاد ایران، افت مداوم ارزش ریال، منجر می‌شود قیمت طلا به ریال همواره در بازه‌های زمانی ماهانه صعودی باشد. اما به نظر می‌رسد با توجه به سیاست‌های فدرال رزرو در آمریکا و در سطح بالا نگه داشته نرخ بهره، نباید انتظار صعود قیمت طلا را در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۴ داشته باشیم.

نرخ بهره فدرال رزرو چه اهمیتی دارد؟

بانک فدرال رزرو ایالات متحده آمریکا، معروف به «فدرال رزرو« یا به اختصار «FED»، نهادی است که به عنوان بانک مرکزی این کشور عمل می‌کند و مسئولیت دارد تا بر اقتصاد ایالات متحده نظارت و کنترل داشته باشد. این بانک در سال ۱۹۱۳ با هدف افزایش ثبات و انعطاف‌پذیری در سیستم مالی آمریکا تأسیس شد. فدرال رزرو از طریق مجموعه‌ای از ابزارهای سیاست پولی، نظیر تنظیم نرخ بهره، به دنبال حفظ تعادل در نرخ تورم و اشتغال است تا به طور موثری به ثبات اقتصادی کمک کند.

وظایف اصلی فدرال رزرو شامل نظارت بر بانک‌ها و دیگر موسسات مالی، تنظیم سیاست‌های پولی با هدف کنترل تورم و تشویق به اشتغال بالا، و همچنین ارائه خدمات به دولت فدرال و موسسات مالی است. این نهاد با افزایش یا کاهش نرخ بهره، تلاش می‌کند تاثیری مستقیم بر هزینه و دسترسی به پول در اقتصاد داشته باشد، که این امر می‌تواند بر مصرف، سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی تأثیر بگذارد.

فدرال رزرو از طریق شبکه‌ای از دوازده بانک منطقه‌ای که در سراسر کشور پراکنده هستند، عملیات خود را اجرا می‌کند. هر یک از این بانک‌های منطقه‌ای مسئولیت نظارت بر بخش مالی در منطقه جغرافیایی خود را دارد و با همکاری یکدیگر، به اجرای سیاست‌های فدرال رزرو کمک می‌کنند. این ساختار منحصر به فرد اطمینان می‌دهد که تصمیمات سیاست پولی با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی متنوع در سراسر کشور اتخاذ شوند.

به این ترتیب، فدرال رزرو با استفاده از دانش و تخصص خود در زمینه سیاست‌های پولی و مالی، نقش کلیدی در هدایت اقتصاد ایالات متحده و حفظ ثبات مالی ایفا می‌کند.

نرخ بهره در آمریکا چه اثری بر قیمت جهانی طلا دارد؟

نرخ بهره در آمریکا می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر قیمت جهانی طلا داشته باشد. زیرا که نرخ بهره یکی از عوامل اصلی است که سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در طلا یا پرهیز از سرمایه‌گذاری در طلا هدایت می‌کند. این تأثیر می‌تواند از طریق چند مکانیزم اصلی رخ دهد:

۱٫ جذابیت سرمایه‌گذاری متفاوت: زمانی که فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش می‌دهد، سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه و سپرده‌های بانکی جذاب‌تر می‌شود. زیرا بازدهی این دارایی‌ها افزایش می‌یابد. این امر ممکن است سرمایه‌گذاران را از سرمایه‌گذاری در طلا، که سود سالانه یا بازدهی ثابتی ندارد، دور کند. در نتیجه، تقاضا برای طلا کاهش می‌یابد و قیمت آن ممکن است پایین بیاید.

۲٫ تقویت ارزش دلار: افزایش نرخ بهره معمولاً به تقویت ارزش دلار منجر می‌شود، زیرا سرمایه‌گذاران به دنبال بازدهی بالاتر، دلار را خریداری می‌کنند. ارزش بالاتر دلار می‌تواند قیمت طلا را به این دلیل که طلا بیشتر با دلار معامله می‌شود، تحت فشار قرار دهد. هنگامی که دلار قوی‌تر می‌شود، قدرت خرید برای خریدارانی که با ارزهای دیگر پرداخت می‌کنند، کاهش می‌یابد و در نتیجه تقاضا برای طلا کاهش می‌یابد.

۳٫ انتظارات تورمی: نرخ بهره بالاتر ممکن است به عنوان ابزاری برای مبارزه با تورم تلقی شود. طلا اغلب به عنوان پوششی در برابر تورم مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر سرمایه‌گذاران احساس کنند که اقدامات فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره تورم را کنترل خواهد کرد، ممکن است تقاضا برای طلا به عنوان پوشش تورمی کاهش یابد.

بنابراین، تغییرات در نرخ بهره فدرال رزرو می‌تواند از طریق تأثیر بر جذابیت سرمایه‌گذاری در طلا، تأثیر بر ارزش دلار و تغییر انتظارات تورمی، به طور غیرمستقیم بر قیمت جهانی طلا اثرگذار باشد.

قیمت جهانی طلا و فدرال رزرو

در نیمه نخست ۲۰۲۴ چه پیش‌بینی از قیمت جهانی طلا داریم؟

سود اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا به بالاترین رقم طی هفته‌های گذشته رسیده است. همچنین سود اوراق قرضه ۲ ساله به بالاترین رقم طی حدود دو ماه گذشته رسیده است. بدین ترتیب تمایل برای خرید طلا برای سرمایه‌گذاران به عنوان یک سرمایه غیر سودده کاهش می‌یابد.

تحلیلگران عقیده دارند فدرال رزرو نرخ بهره را برای مدت زیادتری در همین سطح بالا نگه دارد. بدین ترتیب در پیش‌بینی‌ها کف قیمت طلا تا ۱۹۶۰ دلار پایین می‌آید.

اظهارات بسیاری از مقامات فدرال رزرو آمریکا از جمله جروم پاول، رئیس این بانک هم شایان توجه است. جروم پاول معتقد است؛ باید قبل از پایین آوردن نرخ بهره شاهد نشانه‌های بیشتری از تداوم روند کاهش تورم باشند. شرکت کنندگان بازار منتظر شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا در ماه ژانویه هستند که قرار است در روز سه‌شنبه منتشر شود.

تاجران حالا ۶۱ درصد احتمال می‌دهند کاهش نرخ بهره از ماه مه آغاز شود. پایین آمدن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا را کاهش می‌دهد و تمایل برای خرید آن را بالا می‌برد.

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا