مجتمع فنی تهران میرداماد

مطالعه کار و روش

مطالعه کار و روشهامقالاتمطالعه کار و روش

دوره دیجیتال مارکتینگ

مطالعه کار و روش

برچسب ها: مطالعه کار

این مطلب توسط آقای احسان مردان و با استفاده از منابع مذکور در انتهای مطلب تالیف شده است.

« بهره وری » (productivity) آن قدر اصطلاح پرکاربردی است، که دیگر فقط در دانشکده های مدیریت و مهندسی صنایع به آن پرداخته نمی شود، بلکه در سطوح مختلف کسب و کار و جامعه می توانید این عبارت را بشنوید. احتمالاً خیلی ها هدف خود را « افزایش بهره وری » قرار داده اند. جدا از مفهوم رایج بهره وری ، تعاریف مختلف و گوناگونی برای آن ارائه شده است، که موضوع این مطلب نمی باشد. اما به واقع برای افزایش بهره وری ، یا دست کم « کارایی » (efficiency) در یک واحد تولیدی باید چه کرد؟ به واقع مدیر یک کارخانه برای افزایش آن چه ابزاری را در اختیار دارد ؟

مطالعه کار و روشها، به عنوان یکی از مهمترین اقدامات برای شناخت فرآیندها و کارها در یک واحد تولیدی شناخته می شود، در ادامه مقدمه ای کوتاه پیرامون مطالعه کار و روشها ارائه شده است.


مطالعه کار: مطالعه کار بررسی فعالیت های مرتبط با انسان است به منظور بهبود این فعالیت­ها با توجه به فاکتورهای اقتصادی، فنی، انسانی.

مطالعه روش­ها: بررسی دقیق وضعیت فعلی انجام کار و تجزیه وتحلیل آن به منظور استخراج نقاط قوت و ضعف و استفاده از آنها به منظور برآورده­سازی نیازهای تولید با کارایی و اثربخشی بالاتر.

مطالعه کار بنا به نظر کارشناسان دارای چهارچوب استانداردی می­باشد که در زیر به آن پرداخته می­شود.

1-تصمیم گیری برای بهبود

 قبل از هر کاری می­بایستی تیم بررسی کننده نسبت به شرایط و ضرورت ایجاد بهبود در فرایند توجیه شوند تا در حین انجام فرایند کار دچار وقفه نشود.

2-انتخاب(Select)

 در این مرحله فرایندهایی که در آن می­بایست بهبود حاصل شود به طور مجزا شناسایی می­شوند.

3-ثبت (Record)

آنچه که مربوط به انجام کار با استفاده از روش فعلی می­باشد می بایست در این مرحله ثبت شوند. این کار ممکن است از طریق مشاهده مستقیم،عکس، فیلم، چارت­، دیاگرام، گزارش­ها، دستورالعمل فعلی انجام کار و یا هر روش مستندسازی دیگر باشد.

4-آنالیز (examine)

تجزیه و تحلیل آنچه که ثبت شده است به منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف.

5-توسعه(Develope):

 ارائه راهکارهای عملیاتی با در نظر گرفتن مسائل فنی، اقتصادی و ... .

6-اندازه گیری (Measurment):

ارائه مقیاس استاندارد برای روش جدید.

7-ارائه روش جدید (Define):

ارائه روش جدید با ارائه مستندات لازم به صورت واضح به گونه ای که قابل شناسایی و تفکیک باشد.

8-پیاده سازی روش جدید (Install) :

در این مرحله  روش جدید با رعایت مسائل فنی و استانداردها پیاده می­شود.

9-به روزنگه داری و تثبیت وضعیت جدید (Maintain) :

پس از پیاده سازی روش جدید میبایست با توجه به مسائلی نظیر مقاومت در برابر تغییر و نا آشنایی به روش جدید این مرحله از اهمیت بسزایی برخوردار است

10-بررسی و جستجو به منظور ایجاد بهبود بیشتر(Seek):

در این  مرحله دوباره برای یافتن روش­های بهبود جدید تلاش می­شود.

دانلود از کتابخانه دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

منابع مورد استفاده در این مطلب:

کتاب فارسی:

ارزیابی کار و زمان نوشته دکتر نصرالله مرعشی

Submit to Facebook Submit to Google Bookmarks Submit to Twitter Submit to LinkedIn این مطلب را در کلوب داغ کن

مطلب ویژه

تاثیر سیگار بر برند شخصی مهران مدیری

چندی پیش، مهران مدیری در یک نشست خبری و روبروی دوربین ده ها خبرنگار، اقدام به روشن کردن و کشیدن سیگار کرد ! این اتفاق باعث شد نام مهران مدیری بیش از پیش بر سر زبان ها بیفتند، چه تاثیری بر برند شخصی مهران مدیری داشته یا خواهد داشت؟ متن کامل مقاله تاثیر سیگار بر برند شخصی مدیری را بخوانید

آگهی

شما هم انتظار نوآوری بیشتری از مراسم رونمایی آیفون داشتید؟

تغییرات کوچک، اما موثر می توانند به اندازه تغییرات بزرگ ارزشمند باشند. نمی دانم چقدر به این جمله باور دارید، اما بعضی مواقع ا...

ادامه مطلب...
More:

کلیه حقوق این پورتال متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنعت است و استفاده از مطالب آن بدون اطلاع مدیران و هماهنگی با آنها ممنوع است

گوگل پلاس یوتیوب توییتر فیسبوک اینستاگرام