مدیریت استراتژیک

اجزای تشکیل دهنده ماموریت سازمان و چک لیستی برای تهیه آن

اجزای تشکیل دهنده ماموریت سازمان و چک لیستی برای تهیه بیانیه ماموریت

مطالعه مطلب « بیانیه ماموریت چیست؟ » و « ضرورت و اهمیت بیانیه ماموریت » را به شما توصیه می کنیم.

نمی توان اهمیت تعیین ماموریت سازمان در فرآیند مدیریت استراتژیک نادیده گرفت و از سویی نقش مدیریت استراتژیک در محیط کسب و کار، نقشی مهم است. بنابراین با پذیرفتن این پیش فرضها یعنی اهمیت ماموریت و مدیریت استراتژیک در موفقیت سازمان، لازم است اکنون به چگونگی تدوین سند ماموریت سازمان بپردازیم.

اجزای تشکیل دهنده ماموریت (Mission)

به واقع اجزای تشکیل دهنده ماموریت سازمان چیست؟ ماموریت سازمانها از نظر حجم، محتوا، شکل و پرداختن به جزییات با هم متفاوت هستند. بیشتر کارشناسان و افراد صاحب نظر در مدیریت استراتژیک چنین می پنارند که اجزای ماموریت سازمان باید دارای نه ویژگی برجسته باشد. از آن جا که معمولاً ماموریت سازمان بیش از سایر فرآیندهای مدیریت استراتژیک به چشم می خورد و همگان از آن آگاه می شوند، پس مهم این است که دربر گیرنده ی همه ی ۹ بخش اصلی بشود. بنابراین می توان با پاسخ به سوالات زیر این بخش را در ماموریت سازمان گنجاند :

بخش اول: مشتریان

مشتریان شرکت چه کسانی هستند ؟

مشتریان شرکت دارای چه خصوصیاتی هستند ؟

شرکت جانسون اند جانسون تولید کننده لوازم بهداشتی و سلامتی درباره مشتریان در بیانیه ماموریت خود می گوید :

ما بر این باوریم که پیش از هر چیز در برابر پزشکان، پرستاران، بیماران، مادران و سایر کسانی که از محصولات و خدمات ما استفاده می کنند،مسئول هستیم.

بخش دوم: محصولات یا خدمات

محصولات و خدمات عمده ی شرکت چیست؟

شرکت آماکس درباره ی محصولاتش در بیانه ی ماموریت خود می گوید:

محصول اصلی شرکت ما از این قرار است: فلزات،زغال سنگ،سنگ آهن،مس،روی،سرب،نفت و گاز،پتاسیم، فسفات، نیکل، تنگستن، نقره،طلا و منگنز است.

بخش سوم: بازارها

از نظر جغرافیایی، شرکت در کجا به رقابت می پردازد؟

شرکت بلاک وی درباره بازارها در بیانیه ماموریت خود می گوید:

ما بیشتر توجه خود را به بازارهای آمریکای شمالی معطوف می کنیم، اگر چه می کوشیم هیچ گاه فرصت های جهانی را هم از دست ندهیم.

بخش چهارم: فناوری

آیا شرکت از پیشرفته ترین فناوری ها استفاده می کند؟

بخش پنجم: توجه به بقا،رشد و سودآوری

آیا شرکت برای رشد و سلامت مالی از تعهد لازم برخوردار است؟

انتشارات معروف MC Graw Hill در همین زمینه در بیانیه ماموریتش این چنین آورده است:

اشاعه خدمت برای ترویج دانش و تامین نیازهای مربوطه در سراسر دنیا. شرکت با چشمداشتی به سودی منصفانه، می کوشد اطلاعاتی ارزشمند گردآوری، آنها را ارزیابی، پردازش و به سراسر جهان توزیع نماید، به گونه ای که منافع مشتریان، کارکنان،نویسندگان، سرمایه گذاران و جامعه تامین شود.

بخش ششم: فلسفه

باورها، ارزشها، آرزوها و اولویتهای اخلاقی اصلی شرکت چیست؟

شرکت سان در ماموریتش چنین می نویسد :

ما بر این باوریم که توسعه انسان از ارزشمندترین هدفهای تمدن است و استقلال می تواند بهترین شرایط برای رشد و تقویت توایی های انسان فراهم اورد.

بخش هفتم: ویژگی ممتاز

شرکت دارای چه مزیت رقابتی یا شایستگی ممتاز است؟

شرکت کراون زلرباخ چنین می نویسد:

ما متعهد هستیم که طرف هزار روز به اتکای انرژی فزاینده و توانایی های خلاق و سازنده کارکنان خود، جهش های بلند پروازانه ای در بازار رقابت بنماید.

بخش هشتم: توجه به تصور مردم

آیا شرکت نسبت به مسائل اجتماعی، جامعه و محیطی واکنش مناسب نشان می دهد؟

بخش نهم:توجه به کارکنان

آیا کارکنان به عنوان یک قلم دارایی ارزشمند برای شرکت به حساب می آیند؟

برای ارزیابی هر بیانیه ماموریتی مامولاً از ماتریسی استفاده می کنند که هر ستون آن  یکی از همین ۹ عامل است و در ذیل هر ستون مشخص می شود که آیا در بیانیه ماموریت اشاره ی شفاف و روشنی به آن مورد شده است یا خیر.

منابع مورد استفاده در این مطلب:

کتاب فارسی:

مدیریت استراتژیک نوشته ی فرد آر دیوید ترجمه دکتر پارساییان و دکتر اعرابی

سایت انگلیسی:

entrepreneur

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا