مجتمع فنی تهران میرداماد

بیانیه ماموریت چیست؟

مدیریت استراتژیکمقالاتبیانیه ماموریت چیست؟

بیانیه ماموریت چیست؟

بیانیه ماموریت چیست ؟

بیانه ماموریت، رسالت همان mission statement هستند. دیدگاه کنونی درباره ماموریت سازمان (شرکت) ریشه در رهنمودهایی دارد که پیتر دراکر در دهه 1970 ارائه کرد. اغلب پیتر دراکر را « پدر مدیریت نوین » می دانند و این به سبب تحقیقاتی است که برای نخستین بار در جنرال موتورز انجام داد و نیز به سبب 22 کتاب و صدها مقاله ای است که نوشت و منتشر کرد.Harvard Business Review دراکر را که در سال 2005 و در سن 96 سالگی درگذشت را « متفکر برجسته عصر » نامیده است.

پیتر دراکر می گوید طرح این پرسش «فعالیت ما چیست؟» مترادف با پرسش «ماموریت ما چیست؟» است. به عبارتی بیانه ماموریت سازمان جمله یا عبارتی است که به وسیله ی آن مقصود یک سازمان از مقصود سازمان مشابه متمایز می شود و آن بیان کننده ی «علت وجودی» سازمان است.با استفاده از ماموریت سازمان می تواند به این پرسش اساسی یا اصلی که فعالیت سازمان جیست، پاسخ داد. اصولاً پس از تعیین ماموریت سازمان می توان هدف های بلند مدت را تعیین و استراتژی ها را تدوین نمود.

 بیانیه ماموریت را گاهی بیان اعتقادات، بیان مقصود، بیان فلسفه، بیان باورها، بیان اصول سازمان، بیان چشم اندازهای سازمان یا عبارتی می نامند که معرف شرکت است. بیانیه ماموریت بیانگر جشم اندازهای بلند مدت سازمان در قالب آن چه که می خواهد باشد و کسانی که می خواهد به آنها خدماتی را ارئه نماید است. هر سازمانی برای موجودیت خود دلیلی دارد، حتی اگر استراتژیست ها این دلیل یا دلیل ها را به صورتی آگاهانه مکتوب ننموده باشند آن دلایل وجود دارند. به هر حال تعیین ماموریت سازمان از گام های اولیه در برنامه ریزی استراتژیک است.

در بیانیه ماموریت که به شیوه ای خوب تهیه شده باشد، مقصود، مشتریان، محصولات یا خدمات، بازارها، فلسفه و فن آوری اصلی مشخص خواهند شد. از دیدگاه ورن مک جیننز (Vern McGinnis) ماموریت سازمان باید دارای ویژگیهای زیر باشد :

mission statement

1- سازمان را به آن شکلی که هست و آن چه در نظر دارد بشود، معرفی نماید.

2- به اندازه ای محدود باشد که برخی از فعالیت های مخاطره آمیز را حذف نماید و بدان اندازه گسترده و و سیع باشد که نوید رشد خلاق و نوآوری را بدهد

3- سازمان را از سایر سازمانها متمایز نماید

4- به عنوان چارچوبی عمل کند که بتوان بدان وسیله فعالیت های کنونی و آینده را ارزیابی کرد

5- به حد کافی واضح و آشکار باشد تا همه اعضای سازمان بتوانند آن را درک نمایند.

مطالعه مطلب « بیانیه های ماموریت و چشم انداز شرکت های مطرح دنیا » به شما توصیه می شود.

 

این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی و با استفاده از منابع زیر تالیف شده است.

دانلود از کتابخانه دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

منابع مورد استفاده در این مطلب:

کتاب فارسی:

مدیریت استراتژیک، فرد آر دیوید، ترجمه دکتر اعرابی و دکتر پارساییان

سایت انگلیسی:

Business Plans

Submit to Facebook Submit to Google Bookmarks Submit to Twitter Submit to LinkedIn این مطلب را در کلوب داغ کن

مطلب ویژه

بیمه تجارت نو ؛ در مسیری کهنه

شرکت بیمه تجارت نو، که در زمستان 94 آغاز به فعالیت کرده است، در کمپین تبلیغاتی بهار 95 که در واقع کمپین ورود به بازار آنها بوده است، اشتباهی نموده است که نشان می دهد در مسیری کهنه قرار گرفته است . متن کامل مقاله را بخوانید

آگهی

ورود یا ثبت نام



شایعه ها با برندها چه می کنند : از پشمک حاج عبدالله تا پاکبان

احتمالاً داستان موسیقی «یونایتد گیتارها را می شکند» را شنیده اید یا خوانده اید ! گیتاریستی که با خطوط هواپیمایی یونایند به سف...

ادامه مطلب...
More:

کلیه حقوق این پورتال متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنعت است و استفاده از مطالب آن بدون اطلاع مدیران و هماهنگی با آنها ممنوع است

گوگل پلاس یوتیوب توییتر فیسبوک اینستاگرام