استراتژی یکپارچگی عمودی در مقابل مبادله های بازار

مدیریت استراتژیکمقالاتاستراتژی یکپارچگی عمودی در مقابل مبادله های بازار

دوره دیجیتال مارکتینگ

استراتژی یکپارچگی عمودی در مقابل مبادله های بازار

همواره در صنایع مختلف شاهد این امر هستیم که شرکت ها از استراتژی یکپارچگی برای کسب موفقیت بیشتر در بازار استفاده می کنند. در صورتی که این یکپارچگی در طول زنجیره تامین صنعت شکل گیرد اصطلاحاً به آن یکپارچگی عمودی گفته می شود که می تواند به دو صورت یکپارچگی عمودی رو به عقب (خریدن تامین کننده و یا حضور در بازاری که در رده قبل زنجیره ارزش صنعت وجود دارد) و یا رو به جلو (خریدن مشتری و یا حضور در بازاری که در رده بعد زنجیره ارزش صنعت وجود دارد) باشد. اما موضوع مهمی که وجود دارد این است که چه زمان یک شرکت می بایست این سیاست را اتخاذ نماید؟


در این مطلب سعی شده به طور خلاصه نتایج حاصل از بررسی های تئوریک و تجربی صورت گرفته به صورت جدولی به عنوان راهنمای تصمیم گیری جهت یکپارچگی عمودی برای شرکت ها ارائه گردد.


موضوع

نتیجه برای یکپارچگی عمودی

در فعالیتهای مرتبط به طور عمودی چه تعداد شرکت وجود دارد؟

تعداد شرکتها برای یکپارچگی عمودی بهتر است


آیا سرمایه گذاریهای خاص مبادله (روابط) بوسیله هر یک از طرفین صورت می گیرد؟

هر چه میزان سرمایه گذاری های خاص و اختصاصی بیشتر باشد، یکپارچگی عمودی جذاب تر است


آیا دسترسی محدود به اطلاعات فرصتها را برای تنظیم قرارداد با شرکتی برای رفتار فرصت طلبانه (یعنی مزیت دادن) فراهم می کند؟

هر چه مشکلات شفاف کردن قراردادها و نظارت کردن بر آن بیشتر باشد مزیت یکپارچگی عمودی بیشتر خواهد بود.


آیا مبادله های بازار در معرض مالیات و قوانین و مقررات قرار دارند؟

چنانچه یکپارچگی عمودی بتواند باعث طفره رفتن از پرداخت مالیات و اجرای مقررات گردد بهتر است


در مورد شرایط حاکم بر دوره قرارداد چه مقدار عدم اطمینان وجود دارد؟

عدم اطمینان هزینه های نوشتن و نظارت کردن بر قراردادها را  افزایش می دهد . فرصتها را برای فریب کاری بوجود می آورد بنابراین مطلوبیت یکپارچگی عمودی افزایش می یابد.


آیا دو مرحله بر حسب مقیاس بهینه عملیات مشابه هستند

هر چه عدم مشابهت از نظر مقیاس  بیشتر باشد مطلوبیت یکپارچگی عمودی کمتر خواهد شد.


از نظر استراتژیک بر حسب عوامل کلیدی موفقیت و منابع و توانمندی ها مورد نیاز برای موفقیت چقدر دو مرحله با هم شباهت دارند.

عدم مشابهت استراتژیک بیشتر مطلوبیت یکپارچگی عمودی را کمتر می کند.

تقاضای بازار چه قدر همراه با عدم اطمینان است؟

عدم اطمینان بیشتر در تقاضا منجر به پر هزینه شدن یکپارچگی عمودی می شود.


آیا یکپارچگی عمودی بوسیله نیاز به سرمایه گذاری سنگین در چندین مرحله باعث افزایش ریسک می شود . آیا در هر مرحله ریسک مستقل زیادی وجود دارد؟

سرمایه گذاری سنگین تر در چندین مرحله و ریسک های مستقل زیاد تر در هر مرحله مطلوبیت یکپارچگی عمودی را کمتر خواهد کرد.


این مطلب توسط آقای سید یاسر شریعت تالیف شده است.

دانلود از کتابخانه دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

Submit to Facebook Submit to Google Bookmarks Submit to Twitter Submit to LinkedIn این مطلب را در کلوب داغ کن

مطلب ویژه

دانلود فیلم مدیریتی وال استریت : پول هرگز نمی خوابد

ما فیلم های مدیریتی را به صورت رایگان برای دانلود در اختیار شما می گذاریم، فیلمهای مدیریتی جنبۀ آموزش و انتقال مفاهیم مدیریتی را نیز در کنار داستان جذاب و سینمایی خود دارند. فیلم وال استریت یکی از این فیلم هاست، فیلم سینمایی Wall Street Money Never Sleeps به کارگردانی Oliver Stone در سال 2010 و در آمریکا ساخته شده است. فیلم وال استریت خیلی عمیق وارد مسائل بورس آمریکا می شود که مشاهده آن حتمای می تواند ... متن کامل مقاله را بخوانید

کلیه حقوق این پورتال متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنعت است و استفاده از مطالب آن بدون اطلاع مدیران و هماهنگی با آنها ممنوع است

آپارات یوتیوب توییتر فیسبوک اینستاگرام