استراتژی یکپارچگی عمودی در مقابل مبادله های بازار

مدیریت استراتژیکمقالاتاستراتژی یکپارچگی عمودی در مقابل مبادله های بازار

دوره دیجیتال مارکتینگ

استراتژی یکپارچگی عمودی در مقابل مبادله های بازار

همواره در صنایع مختلف شاهد این امر هستیم که شرکت ها از استراتژی یکپارچگی برای کسب موفقیت بیشتر در بازار استفاده می کنند. در صورتی که این یکپارچگی در طول زنجیره تامین صنعت شکل گیرد اصطلاحاً به آن یکپارچگی عمودی گفته می شود که می تواند به دو صورت یکپارچگی عمودی رو به عقب (خریدن تامین کننده و یا حضور در بازاری که در رده قبل زنجیره ارزش صنعت وجود دارد) و یا رو به جلو (خریدن مشتری و یا حضور در بازاری که در رده بعد زنجیره ارزش صنعت وجود دارد) باشد. اما موضوع مهمی که وجود دارد این است که چه زمان یک شرکت می بایست این سیاست را اتخاذ نماید؟


در این مطلب سعی شده به طور خلاصه نتایج حاصل از بررسی های تئوریک و تجربی صورت گرفته به صورت جدولی به عنوان راهنمای تصمیم گیری جهت یکپارچگی عمودی برای شرکت ها ارائه گردد.


موضوع

نتیجه برای یکپارچگی عمودی

در فعالیتهای مرتبط به طور عمودی چه تعداد شرکت وجود دارد؟

تعداد شرکتها برای یکپارچگی عمودی بهتر است


آیا سرمایه گذاریهای خاص مبادله (روابط) بوسیله هر یک از طرفین صورت می گیرد؟

هر چه میزان سرمایه گذاری های خاص و اختصاصی بیشتر باشد، یکپارچگی عمودی جذاب تر است


آیا دسترسی محدود به اطلاعات فرصتها را برای تنظیم قرارداد با شرکتی برای رفتار فرصت طلبانه (یعنی مزیت دادن) فراهم می کند؟

هر چه مشکلات شفاف کردن قراردادها و نظارت کردن بر آن بیشتر باشد مزیت یکپارچگی عمودی بیشتر خواهد بود.


آیا مبادله های بازار در معرض مالیات و قوانین و مقررات قرار دارند؟

چنانچه یکپارچگی عمودی بتواند باعث طفره رفتن از پرداخت مالیات و اجرای مقررات گردد بهتر است


در مورد شرایط حاکم بر دوره قرارداد چه مقدار عدم اطمینان وجود دارد؟

عدم اطمینان هزینه های نوشتن و نظارت کردن بر قراردادها را  افزایش می دهد . فرصتها را برای فریب کاری بوجود می آورد بنابراین مطلوبیت یکپارچگی عمودی افزایش می یابد.


آیا دو مرحله بر حسب مقیاس بهینه عملیات مشابه هستند

هر چه عدم مشابهت از نظر مقیاس  بیشتر باشد مطلوبیت یکپارچگی عمودی کمتر خواهد شد.


از نظر استراتژیک بر حسب عوامل کلیدی موفقیت و منابع و توانمندی ها مورد نیاز برای موفقیت چقدر دو مرحله با هم شباهت دارند.

عدم مشابهت استراتژیک بیشتر مطلوبیت یکپارچگی عمودی را کمتر می کند.

تقاضای بازار چه قدر همراه با عدم اطمینان است؟

عدم اطمینان بیشتر در تقاضا منجر به پر هزینه شدن یکپارچگی عمودی می شود.


آیا یکپارچگی عمودی بوسیله نیاز به سرمایه گذاری سنگین در چندین مرحله باعث افزایش ریسک می شود . آیا در هر مرحله ریسک مستقل زیادی وجود دارد؟

سرمایه گذاری سنگین تر در چندین مرحله و ریسک های مستقل زیاد تر در هر مرحله مطلوبیت یکپارچگی عمودی را کمتر خواهد کرد.


این مطلب توسط آقای سید یاسر شریعت تالیف شده است.

دانلود از کتابخانه دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

Submit to Facebook Submit to Google Bookmarks Submit to Twitter Submit to LinkedIn این مطلب را در کلوب داغ کن

مطلب ویژه

تاثیر سیگار بر برند شخصی مهران مدیری

چندی پیش، مهران مدیری در یک نشست خبری و روبروی دوربین ده ها خبرنگار، اقدام به روشن کردن و کشیدن سیگار کرد ! این اتفاق باعث شد نام مهران مدیری بیش از پیش بر سر زبان ها بیفتند، چه تاثیری بر برند شخصی مهران مدیری داشته یا خواهد داشت؟ متن کامل مقاله تاثیر سیگار بر برند شخصی مدیری را بخوانید

آگهی

کلیه حقوق این پورتال متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنعت است و استفاده از مطالب آن بدون اطلاع مدیران و هماهنگی با آنها ممنوع است

گوگل پلاس یوتیوب توییتر فیسبوک اینستاگرام