مدیریت استراتژیک

راز موفقیت بزرگترین هلدینگ چینی؛ علی بابا

بازار آنلاین چین در دستان علی بابا !

شرکت علی بابا چند سالی است که فعالیت خود را به‌ عنوان فروشگاه اینترنتی در کشور چین آغاز کرده است. این شرکت با بهره مندی از توان تیم مدیریتی خود، به سرعت در حال مطرح شدن در سطح جهان بوده و در حال حاضر روزانه میلیون‌ها دلار از راه فروش محصولات خود به کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی درآمد کسب می‌کند. در ادامه می توانید راز موفقیت بزرگترین هلدینگ چینی؛ علی بابا را مطالعه کنید.


هم اکنون شرکت علی بابا، براساس گزارش وبسایت INC چیزی نزدیک به ۸۰ درصد از خرید‌های اینترنتی مردم چین و آسیای جنوب شرقی را نیز تامین می‌کند. در ابتدا پشت سر گذاشتن دو رقیب اصلی علی بابا یعنی ebay و amazon در سال ۲۰۱۲ و با کسب رکورد فروش ۱۷۰ میلیارد دلاری توسط شرکت رقم خورد. از آن پس نیز با وجود تلاش دو شرکت رقیب برای بازپس گرفتن جایگاه خود در بازار تجارت الکترونیکی، روز به روز بر سهم علی بابا در بازار افزوده شده است.

راز موفقیت بزرگترین هلدینگ چینی : علی بابا

قطعاً پشت سر گذراندن amazon و ebay توسط این کمپانی چینی که در سال ۱۹۹۹ و توسط «جک ما» تاسیس شده، اتفاقی نبوده است. در اصل این موفقیت بزرگ فروشگاه علی بابا مبتنی بر توان بالای تیم مدیریتی آن در بررسی و تحلیل دقیق از شرایط بازار و درک صحیح از نیاز مصرف‌کنندگان می باشد. به همین دلیل سایت Forbes در گزارش اخیر خود به بررسی نکات مهم مدیریتی این شرکت که باعث موفقیت آن در بازارهای جهانی شده، پرداخته است.

شناخت مشتریان اصلی

یکی دیگر از ایده‌های منحصبر به فرد مدیران ارشد علی بابا جهت به دست آوردن سهم بیشتر از بازار، تحلیل دقیق ملیت بازدید‌کنندگان فروشگاه خود است. در اصل تیم مدیریتی علی بابا یک گروه مخصوص برای تحلیل و بررسی ملیت کاربران سایت تشکیل داده و به وسیله آن آمار دقیق ملیت بیشترین بازدیدکنندگان سایت را به دست می‌آورد.

به‌دست آوردن آمار کاربران سایت از آن جهت برای علی بابا اهمیت دارد که به وسیله آن شرکت علی بابا قادر به شناخت بیشترین مصرف‌کنندگان خود، اولویت‌بندی در ارائه خدمات به آنها و همچنین طراحی دسته‌بندی به‌خصوص برای هر کشور می‌شود.

خلاقیت

فروشگاه علی بابا از آغاز کار با دو رقیب سر سخت و سابقه‌دار در دنیای تکنولوژی روبرو بود. به همین خاطر مدیران ارشد این کمپانی برای دوام آوردن در بازار جهانی، سیاستی متفاوت از amazon و ebay را پیش بردند. در همین راستا علی بابا منوی کاربری سایت خود را برخلاف منوی متداول ebay و amazon  طراحی کرد که بیشتر به سبک موتور جست و جوی مشهور گوگل شبیه بود.

همین موضوع سبب سهولت در جست و جوی محصولات در سایت علی بابا و به تبع آن افزایش تعداد مشتریان این جاده ابریشم الکترونیکی چینی گردید. در عین حال فروشگاه علی بابا در زمینه تبلیغات اینترنتی نیز بسیار فعال و خلاق‌تر از رقبای خود حرکت کرد. در اصل این کمپانی چینی چیزی حدود سه برابر بیشتر از amazon و ebay در سایت‌های پر بازدید جهان تبلیغات انجام داده است.

با این وجود فعالیت تبلیغاتی علی بابا به این جا ختم نمی شود و روش های خلاقانه انجام این تبلیغات نیز از اهمیت ویژه ای در رکوردشکنی‌های اخیر این کمپانی  برخوردار است. شیوه تبلیغات اینترنتی علی بابا از سوی مدیران و طراحان این شرکت به شکلی برنامه ریزی شده بود که به آسانی و با وارد کردن تعداد دلخواه محصول مورد نظر در همان باکس تبلیغاتی، امکان خرید آن میسر بود.

توجه ویژه به بازارهای داخلی

هر شرکتی در ابتدای راه نیاز دارد تا بازارهای داخلی کشور خود را حداقل به مقداری که به وسیله آن بتواند از عهده مخارج جاری‌اش بر بیاید، به‌دست بگیرد. در همین راستا شرکت علی بابا که چیزی نزدیک به یک میلیارد مشتری بالقوه در چین دارد نیز از اهمیت بازار داخلی کشورش به خوبی باخبر است. شیوه فروشگاه علی بابا برای جذب بازار داخلی، شامل بیلبورد‌های تبلیغاتی و تیزرهای تلویزیونی گسترده است.

علاوه بر این برای جذب بیشتر مشتریان داخلی، این کمپانی اقدام به همکاری وسیع با بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی اینترنتی چین «Baidu» نیز کرده است. تبلیغات علی بابا در Baidu بدین گونه است که کاربران با جست و جوی کلید‌واژه‌های مشخصی مانند خریدوفروش در وهله نخست با محصولات فروشگاه علی بابا و سپس دیگر فروشگاه‌ها مانند PayPal، Amazon و ebay مواجه می‌شوند.

تعامل مناسب با کارمندان

فروشگاه علی بابا، سال پیش رکورد ۳۰۰ میلیون خرید را به‌دست آورده است. با این وجود شاید جالب باشد که بدانید این کمپانی در حال حاضر تنها با حدود ۲۵۰۰۰ کارمند اداره می گردد. این امر علاوه بر اینکه سبب صرفه‌جویی فوق‌العاده در هزینه‌های شرکت شده، بیانگر توان مدیریت و سازماندهی بالای مدیران این فروشگاه نیز می باشد. در اصل شرکت علی بابا به جای استخدام کارمندان زیاد، به دنبال جذب افرادی است که ویژگی‌ها و توانایی‌های موردنظر شرکت را داشته باشند.

منبع:فرصت امروز

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا