مدیریت استراتژیک

ضرورت و اهمیت بیانیه ماموریت

چرا باید Mission Statement داشته باشیم؟

مطالعه مطلب « بیانیه های ماموریت و چشم انداز شرکتهای معروف دنیا » و « بیانیه ماموریت چیست؟ » را نیز به شما توصیه می کنیم.

ضرورت تعیین ماموریت سازمان

ماموریت که آن را با اسامی دیگر نظیر رسالت و mission هم شنیده ایم، فلسفه وجودی و علت اصلی به وجود آمدن شرکت هستند. فلسفه ها و اهداف اساسی وضع یا حالت راهبردی شرکت ها راشکل می دهند و باید در هنگام ایجاد کسب و کارهای جدید و یا تجدید نظر در جهت گیری شرکت تعیین گردند. ماموریت و هدف بنیادی هدفی است که یک شرکت بازرگانی را از شرکت بازرگانی مشابه جدا کرده،حیطه عملیات آن را در بازار محصول تعریف می کند و بیانگر مقصد شرکت است؛ هدف بنیادی در برگیرنده ی فلسفه بازرگانی تصمیم گیران راهبردی، تصویر مورد نظر شرکت برای آینده، حوزه های محصول یا خدمات، نیازهای مصرف کنندگان و تصویری از خود شرکت است.

چرا باید بیانیه ماموریت داشته باشیم؟

اما سوالی که در این مطلب باید به آن پاسخ دهیم، این است که چه لزومی به طرح بیانیه ماموریت و رسالت سازمان با ویژگیهایی که برخی از آنها را برشمردیم وجود دارد. اگر بیانیه ی ماموریتی وجود نداشته باشد، شرکت چه لطمه ای می بیند ؟ آیا این بیانه های ماموریت تنها یک سری مستندات هستند که به منظور حفظ رسمیت به وجود می آیند ؟ یا بر عملکرد و شانس موفقیت سازمات موثر هستند ؟

کینگ و کللند (King & Kelland) در پاسخ به این سوال موارد زیر را از مزایای وجود یک بیانیه ی ماموریت دانسته اند:

– اطمینان از وحدت مقاصد درون شرکت.

– ایجاد مبنایی برای انگیزش جهت استفاده از منابع درون سازمان.

– توسعه یک مبنا یا استاندارد برای تخصیص منابع سازمان.

– ایجاد یک آهنگ عمومی یا فضای سازمانی.

– فراهم نمودن محور و کانونی برای کسانی که مایل هستند با هدف ها و جهت گیریهای سازمان حرکت کنند و بازداشتن کسانی که نمی توانند مشارکت بیشتری در فعالیت های سازمان داشته باشند.

– تسهیل در تبدیل هدف ها به ساختار کاری که نشان دهنده ی مسئولیت ها و هدف ها در درون سازمان باشد.

– مشخص شدن مقاصد سازمانی و تبدیل این مقاصد به هدف ها به گونه ای که عوامل هزینه، زمان و عملکرد را بتوان ارزیابی و کنترل نمود.

به طور کلی باید گفت که صاحبنظران مدیریت استراتژیک، همگی بر این ویژگی بیانه های ماموریت که آنها موجب وحدت بخشهای مختلف شرکت می شوند، اتفاق نظر دارند. بیانیه ماموریت کمک می کند تا بخشها و افراد مختلف سازمان همه در جهت رسیدن به اهداف یکسان و مشترکی حرکت کنند و احتمالاً بیانیه ماموریت موجب می شود بخشهای مختلف شرکت برای یکدیگر سینرژی ایجاد کنند. همین تاثیر به تنهایی  نتیجه ی کوچکی نیست.

هر چند یک بیانیه ماموریت، وارد جزییات نمی شود، اما با تعیین آن چه شرکت می خواهد به آن برسد یک چارچوب کلی برای ارزیابی تصمیمات مدیریت به وجود می آورد. مثلاً فرض کنید، شرکتی در بخشی از بیانیه ی ماموریت خود، به تعامل مثبت با محیط زیست و توسعه پایدار اشاره کرده است. در این حالت اگر مدیران شرکت در دفع زباله های صنعتی خود، شرایط محیط زیست را رعایت نکنند و یا ایجاد آلودگی های مختلف کنند، می توان با بازگشت به بیانیه ی ماموریت، حرکت آنها را در خلاف جهت آن چه اهداف کلان و فلسفه ی وجودی شرکت هست، دانست.

البته باید توجه داشت، اگر بیانیه ی ماموریت، در ذهن مدیران جدی گرفته نشده باشد، و تنها یک یادداشتی باشد که جنبه ی تبلیغاتی و ظاهری داشته باشد، هیچ کدام از مواردی که کینگ و کللند گفتند برای بیانه ی ماموریت رخ نخواهد داد.

تصمیم گیری، و انتخاب از بین گزینه های موجود، در مدیریت شرکت ها در پاره ای موارد، مشکلات مهمی را برای مدیران به وجود می آورد. وجود یک بیانه ی ماموریت که به درستی و با دقت تدوین شده است، و به واقع برخاسته از اندیشه  و خواست مدیران و موسسان شرکت است، در چنین مواقعی بدون شک، راهگشای مدیر در تصمیم گیری خواهد بود. مدیر، بیانیه ی ماموریت (mission statement) را مبنای تصمیم خود برای تخصیص منابع قرار می دهد و همین طور در سایر گونه های تصمیم گیری، بیانیه ی ماموریت می تواند مبنا و نقشه ی راهی برای تصمیم گیری باشد.

برای رسیدن به هر هدفی، یک ساختار کاری مورد نیاز است، یکی از کارکردهای بیانیه ی ماموریت، تسهیل تبدیل اهداف به ساختارهای کاری است. وقتی تمام افراد سازمان در سطوح مختلف از فلسفه ی وجود شرکت آگاه هستند، آنها می توانند در شکل دهی این ساختارها کمک کنند و علت تصمیمات مدیران را بهتر درک کنند.

یادآوری این نکته ضروری است، که بیانیه ی ماموریت اگر تنها یک یادداشتی قاب شده بر دیوار مدیران و جمله ای در تبلیغات آنها باشد، تاثیری نخواهد داشت، اما با تدوین صحیح و دقیق ماموریت سازمان و بازگشت مرتب به آن، می تواند چراغی راهی برای مدیران در مسیر پرتلاطم تصمیم گیری باشد که شانس رسیدن به اهداف تعیین شده را بیشتر می نماید.

منابع مورد استفاده در این مطلب :

کتاب فارسی:

مدیریت راهبردی(برنامه ریزی، اجرا و کنترل)، ترجمه دکتر حسینی

وب سایت انگلیسی:

ezinearticles

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا