عوامل کلیدی موفقیت (KSF)

ماهنامه شماره 12 - آذر 1393 منتشر شد؛ رایگان دانلود کنید.

صفحه اصلیمدیریت استراتژیکمقالاتعوامل کلیدی موفقیت (KSF)

عوامل کلیدی موفقیت (KSF)

عوامل کلیدی موفقیت عبارتند از منابع، مهارتها و ویژگی هایی از سازمان ها در صنعت که برای موفقیت در بازار لازم و ضروری هستند. برای تعیین استراتژی های هر سازمان، بدون شک تعیین این عوامل از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. به طور کلی می بایست از سه منظر اصلی، عوامل را بررسی نمود تا بتوان به دقت بالاتری به عوامل کلیدی موفقیت یک صنعت دست یافت. این سه منظر که برگرفته از مدل 3c استراتژیست مشهور ژاپنی، Kenichi Ohmae می باشد عبارتنداز :

Costumer (مشتری): بدون شک موفقیت هر سازمان، بیش از آن که در گرو رضایت سهامداران آن باشد در نتیجه رضایت مشتریان بدست می آید، پس اولین و مهمترین منظر، بحث شناخت مشتری، شناخت نیاز مشتری و عوامل موثر در افزایش رضایت مشتری می باشد.

Corporation (سازمان): برای باقی ماندن در جرگه ی رقابت صنعت، سازمان می بایست قادر باشد تا نقاط قوت اصلی و عوامل برتری خود را شناسایی نماید تا بتواند از طریق تمرکز بر روی نقاط قوت اصلی و کلیدی خود بقای خود را تضمین نماید. (در این منظر، تمرکز بیشتر بر روی منابع خود سازمان می باشد).

Competition (رقابت): در این بخش، تمرکز بر روی رقبا و شرایط فعلی رقابت در صنعت می باشد؛ می بایست مواردی را که عوامل اصلی پیروزی یا شکست در رقابت می باشند را شناسایی نمود تا بتوان با تقویت آنها بر رقبا غلبه نمود.

برای شناسایی عوامل موفقیت خاص صنعت می توان از  فرآیند شش مرحله ای زیر استفاده نمود:

  1. تعیین صنایعی که عوامل موفقیت صنعت برای آنها باید شناسایی شود.

2.  برای هر صنعت، شناسایی و ارزیابی تقاضای کاربران در رابطه با پیشنهاد به بازار. توصیه شده است که هم مشتریان موجود و هم افراد غیر مشتری در نظر گرفته شوند. اطلاعات می تواند از طریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته یا در کارگاه های آموزشی گرد آوری شود.

3.  به موازات، در هر صنعت یک گروه کاری داخلی باید ابعادی که رقابت را بین رقبای مختلف بوجود می آورد تعیین کند. تمرکز اصلی باید بر این باشد که چه چیزی باعث می شود تا شرکت فروشی را بدست آورده یا از دست بدهد. پاسخ به این سوال است که مزیت و عدم مزیت شرکت و عوامل اصلی موفقیت در صنعت را مشخص می کند.

4.  مقایسه نتایج دو مرحله قبل. این امر یک فهرست کلی جدید از عوامل موفقیت خاص صنعت را ایجاد می کند. دو رویکرد شناسایی عوامل موفقیت معمولا منجر به فهرست یکسانی نمی شوند. دو دلیل برای این امر وجود دارد: اول اینکه مشتریان به عوامل موفقیت در سطح کالاها و خدمات توجه می کنند در حالیکه گروه داخلی معمولا به عوامل موفقیت در سطح منابع تمرکز می کنند. دلیل دوم این است که تقاضای مشتری می تواند گاهی اوقات به شیوه های متفاوتی برآورده شود. برای مثال ممکن است کیفیت برای مشتریان مهم باشد اما این کیفیت می تواند نسبتا بوسیله تبلیغات یا روابط خوب با مشتری فراهم گردد. مشتریان به طور منظم تاثیر برخی عناصر خاص ترکیب بازاریابی را کمتر برآورد کرده و بنابراین عوامل موفقیت خاصی در هنگامیکه صرفا مشتریان مداخله داده شوند، شناسایی نشود. گام چهارم که نتایج گام های 2 و 3 ترکیب می شوند، نیازمند سطح خاصی از دانش تخصصی است.

5.  طبقه بندی عوامل مختلف موفقیت در هر صنعت به دو دسته: عوامل موفقیت استاندارد و عوامل موفقیت غالب. این تمایز برای برنامه ریزی عناصر ترکیب بازاریابی مهم است: عوامل موفقیت غالب عواملی هستند که امکان ایجاد تمایز از رقبا را فراهم کرده و در عین حال عوامل موفقیت استاندارد ابعادی هستند که یک سطح خاص از عواملی که باید بدست آورد را مشخص می کند. یک صنعت معمولا فقط تعداد کمی عوامل موفقیت غالب دارد و تعداد زیادی عوامل موفقیت استاندارد.

6.  اهمیت عوامل موفقیت خاص صنعت ممکن است تغییر کند. بنابراین مخصوصا برای عوامل موفقیت غالب بایستی از خودمان بپرسیم که آیا تاثیر آنها در طی زمان افزایش یا کاهش می یابد. روند های شناسایی شده در تحلیل محیط کلان باید در این بحث وارد شود. در شرایط خاصی ظهور عوامل موفقیت جدید باید شناسایی شود برای مثال تاثیر مربوط به تجارت الکترونیک بر روی کتاب فروشی.

در برنامه ریزی استراتژیک تمایز بین عوامل موفقیت عمومی و عوامل موفقیت خاص صنعت مهم است:

  • عوامل موفقیت عمومی در همه صنایع معتبر هستند. تاثیر آنها بر موفقیت دائمی و همیشگی است و آنها در همه زمانها معتبر باقی می مانند. به دلیل این اعتبار گسترده، عوامل موفقیت عمومی به صورت نسبتا انتزاعی تعریف می شوند.
  • عوامل موفقیت خاص صنعت برای یک صنعت کم و بیش دقیق تعریف شده ای بکار گرفته می شوند. اثر آنها بر موفقیت ممکن است در طی زمان تغییر کند. در مقایسه با عوامل موفقیت عمومی آنها در یک زمینه بسیار محدود تری بکار گرفته شده و به طور کلی یک تعریف دقیق تری دارند.


این مطلب توسط آقای یاسر شریعت و با استفاده از منابع زیر تالیف شده است.

دانلود از کتابخانه دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

منایع مورد استفاده در این مطلب:

سایت انگلیسی:

articleflame

Valuebasedmanagement.net

12manage

سایر منابع:

گزارش: تحلیل محیط استراتژیک صنایع معدنی، دکتر جواد فیض آبادی

Submit to Facebook Submit to Google Bookmarks Submit to Twitter Submit to LinkedIn این مطلب را در کلوب داغ کن

نظرات   

 
-4 #1 نایبی ۱۳۹۰-۰۸-۰۸ ۰۹:۴۷
دوست عزیز این عبارت اختصار CRITICAL Success Facctors است پس اصلاح کنید CSF
بازگو کردن
 
 
+5 #2 عظیمی ۱۳۹۰-۰۸-۰۹ ۱۷:۰۰
جناب نایبی عزیز، هر دو اصطلاح صحیح هستند هم Critical Success Factors و هم Key Success Factors که به طور اختصار در اینجا KSF نوشته شده است. بنابراین نیازی به اصلاح دیده نشد.
بازگو کردن
 
 
+2 #3 احسان سیروس نژاد چرندابی ۱۳۹۱-۰۱-۱۸ ۱۹:۵۵
بلی - هر دو اصطلاح صحیح هستند و در موارد کاملا مشابه مورد استفاده قرار میگیرند. بنا بر این هر دو اصطلاح قابل استفاده بوده و در کتب دانشگاهی و مقالات معتبر مدیریتی در موارد مشابه به کار می روند.
بازگو کردن
 

رادیو مدیریت

5 سوال کلیدی پیتر دراکر از کسب و کارها

پیتر دراکر از بزرگان دانش مدیریت در دنیاست.وی همواره 5 سوال کلیدی را برای هر کسب و کاری مطرح می کرد و مشاورۀ مدیریت ایشان پیرا...

ادامه مطلب...
More:

رادیو مدیریت

با فشردن کلید Play هم اکنون، رادیو مدیریت را گوش دهید :

Get the Flash Player to see this player.

برای آشنایی با رادیو مدیریت اینجا کلیک کنید.

رادیو مدیریت

بازیهای مدیریتی

شبیه ساز کسب و کار

Business Simulation Games

بیش از 100 بازی مدیریتی

 

کلیه حقوق این پورتال متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنعت است و استفاده از مطالب آن بدون اطلاع مدیران و هماهنگی با آنها ممنوع است

اینستاگرام