کسب و کارهای کوچک

انتخابی حیاتی: انتخاب ایده برای کسب و کار

ابتدا گرایش‌های موجود در بازار را که می‌توانند پایداری یک سرمایه‌گذاری بلند مدت را به دنبال داشته باشند شناسایی کنید وسپس‌ایده‌ای که به آن عشق می‌ورزید را امتحان کنید. ‌این‌ها مواردی است که مربیان و مشاوران کسب‌وکار به شما پیشنهاد می‌دهند.

امروزه‌این سوال مطرح است که چه ایده‌ای در کسب و کار می‌تواند بیشترین پتانسیل را برای رسیدن به موفقیت داشته باشد؟

یکی از مهم‌ترین مسائل برای رسیدن به موفقیت در کسب وکار ‌این است که به دنبال شناسایی نیازهای برآورده نشده باشید (مشکلات توان فرسایی که بسیاری از مردم آن‌ها را تجربه کرده‌اند وبه دنبال حل آن‌ها هستند) وبرای حل آن‌ها یک کسب وکار سودمند را پایه‌گذاری کنید.

ایده کسب و کار

به جای آنکه به دنبال‌ایده‌های جدید و راه حل آن‌ها باشید، انتخاب‌ایده مطلوب را با جست‌وجوی مشکلات و راه‌حل‌های آن‌ها شروع کنید. سعی کنید نکته‌ای که اغلب کارآفرینان مشتاق آن را نادیده می‌گیرند را به یاد داشته باشید: شما نه تنها باید مشکلات مشتریان را کاهش دهید بلکه رفع نیاز مشتری باید به گونه‌ای انجام شود که راهی برای درآمدزایی و تاسیس کسب وکاری سودمند‌ایجاد کند.

حال چگونه می‌توان مشکلاتی که اکثریت مردم با آن‌ها روبه‌رو هستند را مشخص کرد؟ در آغاز کار به بررسی روند‌ها بپردازید: روندهای موجود در شیوه زندگی، روند‌ها در بازار کسب‌وکار و روندهای جمعیتی را بررسی کنید. با بحث با دوستان و همکارانتان از روندهایی که نظر آن‌ها را جلب کرده، آگاه شوید. سعی کنید به دنبال داده‌های تجربی باشید و صرفا از شنیده‌های تصادفی استفاده نکنید.

«دیوید اشنایدر» یک مشاور مستقل در یک شرکت کارآفرینی در آمریکا می‌گوید: «من آمار مربوط به پیش‌بینی ده سال آینده نرخ بیکاری در‌ایالات متحده را که در بهار منتشر می‌شود، از نزدیک دنبال خواهم کرد.»

او می‌گوید: «اداره آمار کار آمریکا با استفاده از منابع بیشماری به توسعه اطلاعات در مورد بازار کار ‌ایالات متحده آمریکا می‌پردازند و پیش‌بینی‌های ارزشمندی در مورد‌ اینکه کدام بخش‌ها سریع‌ترین رشد را در آینده خواهند داشت، ارائه می‌کند. گزارش بعدی آن‌ها سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ را پوشش می‌دهد. ‌این گزارش نیز مثل همیشه داده‌های اساسی و پیش‌بینی‌ها در مورد بازار کار را زود‌تر از هر موسسه دیگری در اختیار خواهد گذاشت.»

فرصت‌های موجود برای کسب‌وکار در بخش خدمات

«جویس گویا» تحلیلگر مسائل اقتصادی و رییس کل «گروه هرمان» در گرینزبورگ می‌گوید: فرصت‌های راه‌اندازی کسب‌وکار در آینده به احتمال زیاد متعلق به بخش خدمات است.‌‌ همان طور که شاهد هستیم امروزه با بهبود وضعیت اقتصادی مادران بیشتری مشغول به کار هستند و درآمد بیشتری نیز دارند، آن‌ها به دلیل کمبود وقت احتیاج به خدمات بیشتری دارند‌. همچنین آن‌ها امروزه قادر به پرداخت هزینه‌های خدماتی بیشتری نیز هستند.

بخش خدمات برای خانم «بلیندا فوچ» موسس کسب‌وکاری به نام «صاحب پول خود شوید» سودآوری زیادی را به همراه داشته است. او متوجه شد که موانع احساسی بر سر راه بسیاری از مردم قرار دارد که از تصمیم‌گیری عقلانی آن‌ها جلوگیری می‌کند. بنابراین او در کسب‌وکار خود توصیه‌ها و استراتژی‌هایی را در خصوص پس‌انداز پول و کاهش بدهی‌ها به مردم می‌دهد. خانم «فوچ» می‌گوید: «من این هدف را در راستای علاقه و اشتیاق شخصی به انجام رساندم. اما‌این کار نه تنها برای من درآمدزا بود که نتیجه آن نیز سبب تغییرات مهمی‌ در زندگی مشتریان، اعضای مخاطب و مشترکین شده است.» سینا شارپ مدیر یک موسسه تحقیقاتی توصیه می‌کند که برای یافتن‌ایده مطلوب به دنبال حوزه‌هایی بروید که شیوه‌های انجام کار و ارائه خدمات در آن‌ها مدت‌هاست بدون تغییر مانده است (و بنابراینجای پیشرفت دارد) به عنوان مثال او به مراکز معاینه پزشکی سرپایی در داروخانه‌ها اشاره می‌کند، که در آن‌ها پرستاران خدماتی مانند تزریقات و دیگر معاینات جزئی را انجام می‌دهند. این مراکز صف‌های بلند در مطب پزشکان را از میان برده است. شارپ می‌گوید: «هیچ‌گاه با‌ این ‌ایده که کسب‌وکار شما برای اجرا به محیط خانه احتیاج دارد دست از کار نکشید همچنین هر‌ایده کسب‌وکاری نباید در مقیاس میلیونی مشتری داشته باشد‌. اگر شما بتوانید حتی فقط یک درصد از بازار را در تسخیر خود درآورید هم بسیار خوب است.»

«اشنایدر» پیشنهاد می‌کند هنگامی ‌که ‌ایده‌ای خوب به نظر شما می‌رسد آن را از طریق تحقیقاتی دقیق مورد بررسی قرار دهید و ارزش ریالی آن را تخمین بزنید.
در‌اینجا به برخی از کسب وکارهای خدماتی موفق اشاره می‌کنیم:

مربیگری: تقریبا در همه جا و در میان هر قشری از مردم از مربیان در زمینه‌های مختلفی استفاده می‌شود. می‌توان‌این کسب و کار را در زمینه آموزش به پناهندگان، کودکان و تعلیم رانندگی و… ‌ایجاد کرد.

خدمات پزشکی: پس از وقوع دو جنگ، افزایش تعداد مبتلایان به دیابت و پیشرفت‌های حاصله در زمینه تکنولوژی پزشکی، امروزه افراد زیادی هستند که از اعضای مصنوعی بدن استفاده می‌کنند. توزیع‌این وسایل، آموزش استفاده از آن‌ها و کمک بلند مدت به استفاده‌کنندگان می‌تواند حوزه مناسبی برای‌ایجاد کسب و کار باشد.

مهاجران: آن‌ها به تدریج برای استقرار به شهرهای کوچک و حومه شهرهای بزرگ رو می‌آورند. شما می‌توانید با پیدا کردن راه‌هایی برای ارائه خدمات به آن‌ها کسب‌وکار ‌ایجاد کنید.

خدمات تغذیه‌ای: علاقه‌مندی به غذاهای ارگانیک و سالم و محلی امروزه زیاد شده است‌. تهیه غذای ارگانیک برای کودکان، ساخت باغچه‌های کوچک در حیاط‌ها و ارائه خدمات و تجهیزات لازم برای کشت آسان گیاهان می‌تواند ‌ایده مناسبی برای کسب‌وکار باشد.

جمعیت کهنسال رو به رشد: می‌توانید خدماتی برای کهنسالان ارائه دهید تا چه در منزل و چه بیرون از منزل از امکانات لازم بهره‌مند شده و به آن‌ها احترام گذاشته شود. می‌توانید با خواربار فروشی‌ها و داروخانه‌های محلی برای حمل کالاهای آن‌ها به درب منازل قرار داد ببندید.

منبع: Business Week به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد مورخ ۲۱ اسفند ۱۳۸۹ ترجمه پریسا حبیبی

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا