کسب و کارهای کوچک

این نکات را برای رشد کسب و کار در نظر داشته باشید

رشد کسب و کار و فعالیت‌های تجاری به نوعی یک تمرین خلاقیت و نوآوری محسوب می‌شود. می‌توان گفت که این مساله نیاز چندانی به مجوز و یا مدرک دانشگاهی نداشته بلکه بیشتر به صفاتی مانند کنجکاوی، ممارست، تخیل و اشتیاق که با اطلاعات، دانش و مهارت‌های مورد نیاز پشتیبانی می‌شوند، نیازمند است. از این رو در ادامه این مطلب، هفت نکته کلیدی که می‌تواند در رشد کسب و کارتان نقش مهمی را ایفا کنند، معرفی می‌کنیم.

بازار خود را گسترش دهید

شرکت‌های که خواهان رشد هستند، همواره گسترش و رشد بازار خود را مد نظر قرار می‌دهند. در واقع آن‌ها قصد دارند تا نقش پررنگ تری در گستره‌ای وسیع‌تر را تجربهکسب و کار کرده و این کار را به شیوه‌های مختلفی مانند گسترش حوزه نفوذ و فعالیت‌هایشان و یا پیدا کردن پایگاه مشتری جدید انجام می‌دهند. در نتیجه افزایش سهم از بازار نام فعالیتی است که شرکت‌های مختلف در دستور کار خود قرار می‌دهند.

در کسب و کار خود نوآوری داشته باشید

مدیران و روسای شرکت‌های در حال رشد به خوبی از این نکته آگاه هستند که نوآوری و خلاقیت دائمی در کسب و کار، عامل کلیدی برای موفقیت فعالیت‌هایشان در آینده محسوب می‌شود. نوآوری همواره به معنای تولید یک کالای جدید و یا ارائه خدمات متفاوت نمی‌باشد بلکه به توانایی در تغییر، چگونگی معرفی و ارائه محصولات و خدمات و میزان انعطاف پذیری این مساله نیز بستگی دارد.

طرح فروش انحصاری خود را مشخص کرده و به یک برند مبدل شوید

اگر فعالیت تجاری، محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید، خاص و منحصر به فرد نباشند، تنها شرکتی مانند دیگر شرکت‌های فعال در زمینه حوزه کاری خود هستید. اگر به یک برند مبدل نشوید، تنها همانند یک کالا خواهید بود. بدون شک این برند‌ها هستند که تمایز را در ذهن مشتریان ایجاد می‌کنند.

رهبری را در تمام سطوح ایجاد کنید

کارمندان خود در هر سطحی که هستند را به افرادی پاسخگو، مسئولیت پذیر، منظم و فعال مبدل کنید. ساختار سازمانی و هم ترازی که به صورت هماهنگ عمل می‌کنند را برای دستیابی به اهداف تعیین شده در فعالیت‌های خود، مد نظر قرار دهید.

دیدگاه مشخصی نسبت به آینده، دانش گذشته و آگاهی از حال حاضر داشته باشید

شرکت‌هایی که دیدگاه و چشم انداز روشن و مشخصی نسبت به آینده فعالیت‌هایشان دارند، می‌توانند تا حدود زیادی شرایط آینده خود را شکل دهند. در این شرایط شرکت‌های دیگر که از ایده و دیدگاه خاصی نسبت به آینده برخوردار نیستند، ممکن است در برابر شرایط پیش بینی نشده ناتوان ظاهر شده و به مرز فروپاشی نیز برسند.

بر روی منابع انسانی خود سرمایه گذاری کنید

شرکت‌های در حال رشد، نیروهای انسانی خود را بوسیله آموزش ایجاد مهارت‌ها، کارگاه‌های آموزشی و مواجه ساختن آن‌ها با بازارهای دیگر از طریق همایش‌ها و نمایشگاه‌ها در مسیر رشد و ترقی قرار می‌دهند.

به سازمانی مشتری محور مبدل شوید

تمام فعالیت‌های تجاری و کسب و کارهای مختلف برای جلب مشتری ایجاد می‌شوند. رشد فعالیت‌ها و شرکت‌ها نیز زمانی ایجاد می‌شود که خدمات و محصولات خود را به مشتری‌های بیشتری ارائه کنید. اکثر عملکردهای تجاری تابعی از کسب، حفظ، افزایش و ارائه خدمات به مشتری هستند. از این رو، شرکت‌های در حال رشد ارزش خود را از طریق ارزش بیشتری که برای مشتری‌هایشان در نظر می‌گیرند، افزایش می‌دهند.

زمانی که بازار و سهمی که قصد دارید از آن بدست آورید را در نظر می‌گیرد، اینکه چه چیزهایی مورد علاقه شماست از اهمیت چندانی برخوردار نبوده و آن چیزی که مشتری‌ها می‌خواهند و مورد توجه آن‌ها قرار دارد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

در پایان به صورت خلاصه می‌توان گفت که فعالیت‌های شرکت خود را می‌توانید در کنار مشتری‌هایتان و نیروی کاری که مشتاق به ارائه خدمات به آن‌ها هستند، گسترش دهید و از طریق نوآوری و خلاقیت پایدار سهم خود را در بازار افزایش دهید.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا