کسب و کارهای کوچک

برای کارآفرینان با سرمایه اندک: ۷ کسب و کار کوچک خانگی

کارآفرینی، واژه ای که شاید برای همه ی ما مفهوم واحدی نداشته باشد. اگر به آن چه در رسانه ها و توسط دولت به عنوان کارآفرین اشاره می شود نگاه کنیم، آنها افرادی بسیار ثروتمند هستند ! زیرا هرساله در مراسمی همچون جشنواره های کارآفرینی  و مراسمی مثل آن مدیران بزرگترین شرکتهای ایرانی به عنوان کارآفرین معرفی می شوند.

به هر حال در تعریف علمی، کارآفرین را کسی می دانند که متعهد می شود مخاطره های یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی، اداره و تقبل نماید. یا به عبارتی دیگر کارآفرینی فرایند خلق چیز جدید با ارزش، از طریق اختصاص زمان و تلاش مورد نیاز، در نظر گرفتن ریسک های مالی، روانی و اجتماعی همراه، رسیدن به پاداشهای منتج پولی و رضایت فردی و استقلال می باشد.

به نظر می رسد این تعریف، به خوبی کارآفرین و کارآفرینی را معرفی کرده است، شاید بد نباشد بین سرمایه گذاری و کارآفرینی تفاوت قائل شویم نه آن طور که مرسوم است، صرفاً مدیران شرکتهای چند میلیاردی را کارآفرین معرفی کنیم و این ذهنیت ایجاد شود که کارآفرینی لزوماً نیازمند سرمایه گذاری چند میلیاردی است !

به  هر شکل در مطلبی که در ادامه آمده است، بر اساس مطلبی که درسایت Managers Blog آمده است، ۷ کسب و کار کوچک خانگی را که می تواند گزینه های طلایی برای شروع کسب و کار کارآفرینان باشد را معرفی کرده ایم. البته باید توجه داشته باشید که این مطلب ترجمه است و لزوماً تمام موارد آن در ایران قابل اجرا نیست، اما به هر روی آگاهی از روندهای جهانی در این زمینه نیز خالی از لطف نیست.

در ابتدای این مطلب، نویسنده به نکته ی ظریفی اشاره کرده است، نکته ای که اتفاقاً با نیازهای کارآفرینان ایرانی نیز تطابق دارد. نویسنده معتقد است، سرمایه و مسائل مالی از مهمترین موانع پیش روی کارآفرینان است، افرادی که توانایی اجاره یا خرید محل کار را ندارند، استخدام نیروی انسانی برای آنها موثر نیست و تنها چیزی که در اختیار دارند، زمان فراوان و احتمالاً مهارت و دانش است. این کسب و کارها دقیقاً برای شما است !

کسب و کار خانگی با سرمایه کم

۷ راهکار کارآفرینی با سرمایه کم

از منزل منشی دیگران باشید

بسیاری از شرکتها توانایی تجهیز دفتر خود برای نیروی کار فروان برای انجام کارهای روزمره را ندارند و این اصلاً چیز عجیبی نیست. اگر شما می توانید، از منزل برخی کارها نظیر ورود داده ها، تایپ، پاسخ به تلفن، فروش تلفنی و … را انجام دهید، این فرصت را از دست ندهید. امروز در دنیا بسیاری از افراد در حال کسب درآمد از این روش هستند، در کشورهایی مثل هند این یک کسب و کار در سطح بین المللی است تا جایی که برخی شرکتهای آمریکایی امور مربوط به پاسخ گویی تلفنی خود را در بسیاری از ساعات شبانه روز به افرادی در هند برونسپاری کرده اند. بد نیست بدانید در ایران نیز چنین کارهایی شکل گرفته و رو به رشد است.

{module [367]}

مشاور باشید !

اگر متخصص هستید و جداً شایسته هستید، این گزینه متعلق به شماست. بسیاری از افراد تحصیل کرده با تکمیل رزومه های خود موفق به پیدا کردن کار تمام وقت نمی شوند. اما اگر واقعاً تخصصی دارید، می توانید به عنوان مشاور در چند شرکت حضور داشته باشید ! البته ماهیت کار پروژه ای خواهد بود. برای شروع نیاز به سرمایه گذاری آن چنانی نیست، در سمینارها کارتهای ویزیت خود را به دیگران بدهید و از همه مهمتر، سایت خود را به سادگی راه اندازی کنید و خود را به دنیا معرفی کنید .

در ebay بازاریابی کنید

خب این کار در ایران امکان پذیر نیست، اما بد نیست بدانید در امریکا افرادی هستند که از طریق فروش اجناس بدون استفاده در انبارها از طریق شبکه ی Ebay کسب درآمد می کنند.

صنایع دستی درست کنید

البته این اصلاً پیشنهاد جدیدی نیست و برخلاف مورد قبلی در ایران قابل انجام است و بهتر بگویم سالهاست که عده ای بسیاری با تولید صنایع دستی و لوازم کوچک تزیینی امرار معاش می کنند. البته برای این کار باید ذوق و استعداد باشید. هر چند کار صنایع دستی چندان ایده ی نوینی نیست، اما با ابتکارهای کوچکی می توان آن را تبدیل به یک کسب و کار کاملاً سوداور کرد. از شروع کار هراس نداشته باشید.

از خانه مدیر فروش دیگران باشید

شرکتهایی که حاضر هستند در ازای فروش محصولاتشان به شما حاشیه سود مناسبی بدهند کم نیستند ! این موضوع منحصر به فروش کالاهای مصرفی نمی شود (شاید برای کالاهای مصرفی در ایران کم و بیش این کار رایج باشد) شما می توانید حتی برای فروش محصولات صنعتی نیز کارهای فروش یک کارخانه را انجام دهید !

خدمات آموزشی

خب این هم یکی از ایده های تکراری است ! خدمات اموزشی دهید. تعداد افراد شاغل در این زمینه بسیار زیاد هستند، فارغ التحصیلانی رشته های مختلف به دانش آموزشان دبیرستانی تدریس می کنند یا در آموزش موسیقی و هنر فعال هستند ! شما هم می توانید یکی از این افراد باشید !

خدمات به کهنسالان

یک کسب و کار بسیار داغ در اروپا و امریکا است ! افزایش امید به زندگی در جوامع امروز در کنار درآمدهای بازنشستگی یک تمایل ویژه و تقاضای بالا بین کهنسالان برای دریافت خدمات نگهداری و مراقبت ایجاد کرده است. البته اینجا منظور فقط پرستاری نیست، کهنسالان تمایل دارند برای انجام بسیاری از امور غیر شخصی نیز از خدمات شما استفاده کنند.

نگاهی به نمودارهای جمعیت شناسی در ایران نشان می دهد که جامعه ایرانی در حال حرکت به سمت افزایش محسوس در میانگین سنی است و جمعیت ۲۵ تا ۳۵ ساله ایرانی که امروز پرجمعیت ترین بخش جامعۀ ماست (دهه شصتی ها) به زودی پیر خواهند شد و بدون تردید ارائه خدمات به کهنسالان به یکی از حوزه های درآمدزا در ایران تبدیل خواهد شد. از این روی شاید توجه به این کسب وکارها به عنوان یکی از فرصتهای کارآفرینی با سرمایه اندک، مهم باشد.

منابع مورد استفاده در این مطلب :

سایت انگلیسی:

Managersblog

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا