روشهای تولید و مدیریت تولید

چیدمان U شکل

در سیستم تولید ناب به منظور پاسخ گویی به نوسانات تقاضا از چیدمان U شکل ترکیبی در سلول های تولیدی استفاده می شود. در چیدمان U شکل نقطه ورود و خروج خط تولید از یک سمت می باشد. مزیت عمده چنین چیدمانی انعطاف پذیری برای افزایش یا کاهش تعداد کارگران مورد نیاز به منظور تطبیق با تغییرات تقاضای بازار می باشد. در قسمت داخلی چیدمان U  شکل می توان افرادی را اضافه یا کم نمود.

در چیدمان U شکل عملیات توسط افرادی با مهارت های یکسان انجام می شود و به همین دلیل تعداد WIP درون سیستم میتواند ثابت باشد. بنابراین با تعیین یک مقدار استاندارد موجودی، عملیاتی که با دیگر عملیات هماهنگ و هموار نیستند (موجودی کمتر یا بیشتر از استاندارد دارند) قابل شناسایی بوده و امکان بهبود عملکرد آن امکان پذیر می­شود.  داشتن یک WIP ثابت از جمله فاکتورهای مورد نیاز برای پیاده سازی سیستم کششی و دستیابی به جریان تولید هموار میباشد.

بنابر این با بکارگیری چیدمان U  شکل در داخل سلولها و استفاده از کارگران چندمهارته زمینه لازم برای پیاده سازی سیستم کششی و جریان هموار فراهم می شود. سیستم هایی که دارای ماشین آلات با درجه اتوماسیون و اندازه بزرگ می باشندبه گونه ای که  مکان بار دادن و تخلیه آن در دو نقطه متفاوت می باشند، به دو کارگر نیاز داشته و هر فرد دارای زمان بیکاری و اتلاف می باشد. در چنین محیط های تولیدی امکان پیاده سازی چیدمان U شکل وجود ندارد. سیستم های تولیدی که دارای ماشین های با درجه اتوماسیون پایین و چند کاره می باشند اگر موقعیت بار و تخلیه هر دو در یک نقطه به خصوص باشد، یک کارگر می تواند به تنهایی ماشین را سرویس کرده و سبب افزایش بهره وری منابع انسانی و ماشین الات شود. استفاده از ماشین الات U شکل ترکیبی، تخصیص عملیات مابین کارگران به منظور جوابگویی به تغییرات بازار را امکان پذیر می سازد.

تصویر زیر یک چیدمان U شکل را در سالن تولید نشان می دهد.

چیدمان u شکل

منابع مورد استفاده در این مطلب :

Feld W.M., Lean Production,1998

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا