مدیریت فروش و بازاریابی

بزرگان تبلیغات : ویلیام برنباخ

آقای ویلیام برن باخ از بزرگان تبلیغات جهان محسوب می شود. ایشان متولد سال ۱۹۱۱ در آمریکا بوده و در سال ۱۹۸۲ چشم از جهان فروبستند. برنباخ یکی از سه موسسویلیام برنباخ شرکت advertising agency Doyle Dane Bernbach به طور مخفف DDB بودند. ایشان در دوران حیاتشان کارگردان و مدیر اجرای بسیاری از کمپینهای تبلیغاتی قابل اعتنای دنیا بودند و بسیاری از شیوه های امروز در تبلیغات خلاق از روشهای ابتکاری ایشان بوده است. در کارنامه ی ایشان کمپینهای تبلیغاتی شرکتهای معروف دنیا دیده می شود که در ادامه به آن ها اشاره شده است.

آقای دنیس هیگینز نویسنده ی کتاب مصاحبه با بزرگان تبلیغات در بخش مربوط به آقای برنباخ می نویسد :

« در یک استودیوی ضبط، در ساختمان دفاتر Doyle Dane Bernbach در خیابان چهل و سوم نیویورک، با ویلیام برنباخ دیدار می کنیم. اندامش کوچکتر از آنی است که آدم انتظار دارد.گفتارش متین و لباسش متعارف است.روی یک صندلی تاشو، پشت به یک پیانوی کارکرده نشسته است و مانند فرد بی گناهی به مصاحبه کننده نگاه می کند و گفتگو آغاز می شود … »

با گذر از سوالاتی در مصاحبه که به چگونگی ورود آقای برنباخ به عرصه ساخت و مدیریت کمپینهای تبلیغاتی می پردازد، به نکته ی مهمی در مصاحبه می رسیم. ویلیام برنباخ در مورد تبلیغات چنین می گوید « اولین و مهمترین اصل در تبلیغات، این است که کارتان بکر و جدید باشد. هیچ می دانید که ۸۵ درصد آگهی ها را اصلاً کسی نگاه نمی کند؟ این آمار را کسانی تهیه کرده اند که درست اندر کار تبلیغات هستند. یعنی دانشکده‌ی تجارت دانشگاه هاروارد. ما سعی کردیم نظر مردم را درباره ی تبلیغاتی بندایم. ما شک داشتیم و نمی دانستیم که آبا مردم آمریکا، جامعه ی تبلیغاتی را دوست دارند یا نه؟ اما فهمیدیم که حتی مورد تنفر هم نبودیم؛ در واقع مردم اساساً ما را نادیده می گرفتند. بنابراین مهمترین چیزی که من به آن می اندیشم، جدید بودن و بکر بودن کار است تا بتواند با این همه اهبار تکان دهنده ی جهان و این همه خشونت، رقابت کند. شما؛ حق دارید در آگهی از همه ی ابزارهای درست استفاده کنید، اما اگر کسی نایستد و به حرفهایتان گوش ندهد، یعنی همه چیز را هدر داده اید. در آمریکا چنان پول هنگفتی برای کارآیی و دقت صرف می شود که به حد بی سابقه ای خسته کننده شده است. ما حرفمان درست است، اما کسی توجهی به آن ندارد. »

تاکید بر عنصر خلاقیت و نوگرایی در طراحی تبلیغات و کمپینهای تبلیغاتی از مواردی است که به وضوح در نظرات آقای برنباخ دیده می شود و توجه به این مورد در تبلیغاتی که توسط ایشان طراحی شده است نیز به چشم می خورد. بدون شک حجم تبلیغات و سهم رسانه ها از زندگی مردم در سالهایی که آقای برنباخ به این سوالات پاسخ داده اند از امروز کمتر بوده است. امروز افراد جامعه گستره ی وسیعی از تبلیغات را مشاهده می کنند، تبلیغاتی که تقریباً همه جا هستند، آیا به نظر شما توجه به تبلیغات کمتر از آن زمان نشده است ؟ آیا اهمیت نوآوری در تبلیغات بیشتر از آن زمان نیست ؟

مهمترین کمپینهای تبلیغاتی برنباخ کمپین We Try Harder برای Avis Car Rental و همچنین کمپین Mikey برای Life Cereal و It’s So Simple برای Polaroid بوده است. در این بین کمپین تبلیغاتی Think Small و The Bug برای Volkswagen بوده است، که بسیار موفق بوده است و شهرت بسیاری دارد. با نگاهی به نمونه های این تبلیغات، عنصر خلاقیت را در آنها مشاهده خواهید کرد. با گذشت چندین سال از زمان انتشار این تبلیغات، هنوز هم ایده‌ی تبلیغ کهنه نشده است.

نمونه ای از تبلیغات Think Small و The Bug برای شرکت آلمانی فولکس واگن

تبلیغات فولکس

تبلیغات فولکس

تبلیغات خلاق برای موسسه ی کرایه خودروی Avis که در آن با ایده ی خلاق به سهم بالای این شرکت از بازار کرایه ی خودرو اشاره دارد.

تبلیغات خلاقانه

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا