مدیریت فروش و بازاریابی

آن چه باید از تبلیغات بدانید (۱)

در تعریف کلی، هرگونه ارائه غیرشخصی (عمومی)، و ترویج یک ایده، کالا یا خدمت را میان متقاضیان شناخته شده را تبلیغات می گویند. در واقع تبلیغات را یکی از عناصر Promotion یا ترفیع در آمیخته بازاریابی باید بدانیم. آن چه در ادامه این مطلب و در مطالب آتی خواهید خواند، بیانی ساده و علمی از تبلیغات است. اما پیش از آن که بیشتر به موضوع تبلیغات بپردازیم، آشنایی با آمیخته بازاریابی و تصمیمات اساسی در تبلیغات (۵M) به خواننده این مطلب توصیه می گردد.

انجمن بازاریابی آمریکا (AMA) در مورد تبلیغات چنین گفته است:

برای این که مشتری از شما خرید کند، باید بداند جه چیزی را برای فروش دارید، به همین دلیل است که تبلیغات بخش مهمی از آمیزۀ بازاریابی به شمار می‌رود. برای افزایش فروش و سود، تلاش کنید تا حداکثر بهره را از تبلیغات خود ببرید.

تبلیغات را به سه صورت کلی می توان طبقه بندی نمود:

۱- تبلیغات منتخب یا تبلیغات عنوان تجاری

۲- تبلیغات برای تقاضای اولیه یا تبلیغات عمومی

۳- تبلیغات سازمان یافته

نورمان بری (Norman Berry) کارگردان هنری و خلاق یکی از شرکتهای بزرگ تبلیغاتی، چنین می گوید:

« این که بعضی ها، تاثیر تبلیغات را به طور مستقیم با میزان فروش اندازه می گیرند، باعث وحشت من می شود. البته درست است که تبلیغات باید میزان فروش محصول را افزایش دهد و آگهی که در افزایش میزان فروش موثر نباشد هر چقدر هم که شما آن را توجیه کنید، از نظر من اگهی بدی است؛ اما اگر یک آگهی، بی سلیقه و بی فکر ارائه شود و روح بیننده را مورد خطاب قرار ندهد، هر چقدر هم که در افزایش میزان فروش موثر باشد، باز از دید من کافی نیست.»

تبلیغات

برن باخ ( یکی از خلاقترین نویسندگان تبلیغات در جهان) نیز چنین می گوید:

«تا زمانی که مردم شما را باور نکرده اند، آن چه که گفته اید، حقیقت نیست. اگر آن چه را که می گویید نمی فهمند، شما را باور نمی کنند و به شما گوش نمی دهند، از این رو است که آن چه را که گفته اید، نفهمیده اند. اگر جلب توجه نکنید به شما گوش نخواهند داد. تا زمانی که با استفاده از قدرت خیال خود، چیزهای زنده و جذاب خلق نکنید توجه مردم را جلب نخواهید کرد.»

بنابراین بر اساس آن چه گفته شد، و با توجه به نظر نورمان بری و برن باخ، و همچنین انجمن بازاریابی آمریکا، تبلیغات دارای ویژگیهای زیر است:

  • تبلیغات، نوعی اطلاع رسانی به مشتری است.
  • تبلیغات، یکی از اجزای ترفیع است و یکی از زیر مجموعه های آمیخته بازاریابی محسوب می شود.
  • تبلیغات، اگر بی سلیقه و فاقد ایده مناسب باشد، حتی اگر منجر به فروش شود نیز، نمی تواند یک تبلیغ خوب تلقی شود.
  • تبلیغات، شکل نمی گیرد مگر با حضور عنصر خلاقیت و نوآوری !

اما آن چه باید مدنظر داشت، تفاوت بازاریابی و تبلیغات است. همان طور که اشاره گردید، تبلیغات تنها جزیی از بازاریابی است. بازاریابی یک برنامه ریزی سیستماتیک و پیاده سازی و کنترل اجزای مختلف کسب  و کار است که خریدار و فروشنده را با هدف یک ارتباط سودآورانه متقابل به یکدیگر می رساند و تبلیغات به عنوان یکی از ابزارهای بازاریابی مطرح می گردد.

تبلیغات را نباید تنها نتیجه رشد سرمایه داری بدانیم، در واقع تبلیغات به عنوان محصول فضای رقابتی، مسئول پیدایش بالاترین سطح زندگی بشری نیز هست، و ما معتقدیم تبلیغات دنده ای از چرخ دنده های اقتصاد بزرگ دنیای کنونی است.

امروز تبلیغات در اقتصاد مبتنی بر رقابت، عنصری کلیدی است و در دنیای تجارت، جایگاه غیرقابل انکاری دارد.

این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

منابع:

کتاب تبلیغات با بیان ساده، تالیف علیرضا صدرمحمدی انتشارات سیته

سایت انگلیسی Marketing-Interactive

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا