مدیریت فروش و بازاریابی

همه را ویروسی کنید!

شرکت T-mobile در سال ۲۰۰۹ یک کمپین تبلیغاتی با شعار Life`s for sharing به راه انداخت و در ایستگاه راه آهن در لندن بدون اینکه به مردمی که در ایستگاه بودند اطلاع دهد، ویدئویی را ضبط کرد که به نام T-mobile Dance معروف شد.این ویدئو آنچنان نظر همه را جلب کرد که این شرکت برای بار دوم اقدام به ساخت یک ویدئوی مشابه کرد که البته این بار از داوطلبان دعوت کردند که در این ضبط آنها را همراهی کنند.

T-Mobile

دست اندرکاران ساخت این فیلم تبلیغاتی قطعاً تصمیم داشتند که از روش بازاریابی ویروسی (Viral Marketing) برای تبلیغ استفاده کنند ونتیجه خوبی هم از آن به دست آوردند. در این روش این مردم هستند که پیام تبلیغاتی شما را به صورت رایگان به همدیگر پاس می دهند و به صورت غیرمستقیم محصول و یا خدمت شما را تبلیغ می کنند. می خواهم کمی ساده تر از این ویروس تبلیغاتی حرف بزنم…

به آخرین پیامک یا ایمیلی که برای شما فرستاده شده بود و شما هم آن را به چندین نفر ارسال کردید فکر کنید. چه چیزی باعث شد که شما نسبت به پخش آن ایمیل اقدام کنید. در مورد من معمولاً اینگونه است که مطالب جذاب و خنده دار را برای دوستانم ارسال می کنم و تا به حال پیش نیامده که یک پیام تبلیغاتی را برای دیگران ارسال کنم. مگر اینکه بُعد جذاب بودن آن بسیار پررنگ تر از تبلیغاتی بودنش برایم جلوه کرده باشد.

در روش بازاریابی ویروسی، رسانه های اجتماعی به خصوص اینترنت مهم ترین نقش را ایفا می کنند. در این روش به هیچ عنوان نباید محصول خود را به طور مستقیم معرفی کنید. تبلیغ خود را جوری بسازید که درست همانند یک ویروس همه افراد ناقل آن باشند! از این پس بیشتر به ویدئو کلیپ ها، ایمیل ها، بازی ها و حتی بلاگ ها توجه کنید. در بازاریابی ویروسی اکثراً از این ابزارها برای تبلیغ استفاده می شود.

شاید شما هم حدود ۱ سال پیش ایمیلی با این مضمون که کدام آب معدنی در ایران استانداردتر است دریافت کرده باشید؛ این ایمیل دست به دست میان کاربران ایرانی گشت و فواید حاصل از آن به یک نوع برند آب معدنی که این روش بازاریابی رو انتخاب کرده بود رسید. در تکنیک بازاریابی ویروسی شما می توانید با کمک رسانه های اجتماعی، آگاهی افراد از برندتان را افزایش دهید.

منبع: blog.haminaa.com با اندکی دخل و تصرف

برای آشنایی بیشتر با بازاریابی ویروسی مراجعه کنید به:

بازاریابی ویروسی (Viral Marketing)

معرفی ۴ کمپین موفق بازاریابی ویروسی

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا