مدیریت فروش و بازاریابی

معرفی ۴ کمپین موفق بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی (viral marketing) به قدری در سالهای اخیر تاثیر گذار بوده است، که منجر شده است بسیاری از بزرگان بازار برای افزایش آگاهی برند (Brand Awareness) و سایر اهداف بازاریابی از این شیوه ی تقریباً نوین بهره بگیرند. پیشتر نیز در مطلب « بازاریابی ویروسی Viral Marketing » به تعریف این شکل از بازاریابی پرداخته بودیم، اما در اینجا می خواهیم، ۴ کمپین کاملاً موفق بازاریابی ویروسی را معرفی کنیم.

رونالدینهو در تبلیغ نایکی (Nike) با عنوان Touch of Gold

در این تبلیغ، رونالدینهو، در حالی که یک جفت از کفشهای جدید نایکی را بر پا داشت بیش از دو دقیقه به انجام حرکات خارق العاده اش با توپ پرداخت ! این ویدئو بیش از ۲۳ میلیون بار تنها بر روی سایت یوتوب دیده شد. و این کاربران بودند که دوستانشان را به دیدن این فیلم دعوت می کردند و برخلاف شیوه های معمول این تبلیغ در میان برنامه های پربیننده ی تلویزیونی پخش نشد ! بلکه کاربران با هدف دیدن همین کلیپ وارد صفحه ی یوتوب می شدند ! فوق العاده است، نه ؟

تبلیغ Free Macbook Air  با شعار My Heart will Go on

تنها هوشمندی طراحان این تبلیغ استفاده از بخشی از متن موسیقی فیلم تایتانیک نبود، بلکه این بار کاربران با هدف برنده شدن یک macbook رایگان، لینک مورد نظر شرکت را به دیگران معرفی می کردند و این باعث شد این کلیپ بیش از ۲۱ میلیون بار دیده شود !

باید بگوییم که این بار ترکیبی از affiliation program و viral marketing به موفقیت Macbook کمک کرده است !

GuitarMasterPro

شاید این ساده ترین شکل یک بازاریابی ویروسی بوده است ! فردی که بسیار خوب گیتار می توازد در پایان بر روی کاغذ می نویسد که گیتار نواختن را در GuitarMasterPro آموخته است ! کاربرانی که برای مشاهده ی نوازنده ای فوق العاده این کلیپ را می بینند در پایان ناخواسته تحت تاثیر تبلیغ مورد نظر قرار خواهند گرفت ! و این آگهی را برای دوستان دیگرشان ارسال خواهند کرد تا آنها نیز از این موسیقی زیبا لذت ببرند ! لذتی که البته به کام مدیران GuitarMasterPro هم خوش خواهد آمد !

هاتمیل Hotmail

هر چند امروز در عصر شبکه های اجتماعی سایتهایی مثل فیسبوک و مای اسپیس کولاک می کنند، ولی خیلی قبل تر از اینها، Hotmail پیشتاز عرصه ی بازاریابی ویروسی بود. هاتمیل که در سال ۱۹۹۶ حدود ۵۰۰ هزار کاربر داشت، در زمان کوتاهی آنها را به ۱۲ میلیون نفر رساند و این رشد رویایی فقط به خاطر استفاده از تکنیک بازاریابی ویروسی و به مدد اینترنت میسر شد.

بدین صورت که هاتمیل در انتهای هر ایمیلی که توسط کاربرانش ارسال می شد، یک متن کوتاهی را قرار داده بود که در مورد سرویسهای هاتمیل توضیح می داد.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا