مدیریت فروش و بازاریابی

اهداف محرمانه یا شفاف ؟

تعیین اهداف، هدف گذاری، تعریف هدف … احتمالاً این اصطلاحات در امور روزمره ی مدیران بارها و بارها شنیده می شود. کاملاً طبیعی است، تعیین اهداف و حرکت به سمت آنها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اما آیا این اهداف را باید با دیگران در میان بگذاریم؟ یا بهتر است در مورد هدف ها سکوت کنیم و آن را محرمانه نگاه داریم ؟ باید بپذیریم که این سوال نیز کم و بیش به اندازه ی خود هدفگذاری اهمیت دارد.

نظرات آقای John Dragon

مطلبی که در ادامه آمده است، نظریات آقای John Dragoon در این زمینه است. آقای Dragoon مدیر بازاریابی و معاون شرکت Novell هستند که مطلب زیر را در وبلاگ رسمی خود منتشر کرده بودند. ایشان پیشتر نیز سابقه ی مدیریت و فعالیت در زمینه ی بازاریابی محصولات با تکنولوژی بالا را در شرکتهای دیگر داشته اند و مدرک MBA خود را از دانشگاه Cornell آمریکا دریافت کرده اند.

اهداف محرمانه یا شفاف ؟

در این زمینه برخی معتقدند که صحبت کردن درباره ی اهداف، احتمال وقوع آن را کاهش می دهد ! بدین معنی که وقتی به دیگران درباره ی اهدافمان خبری می دهیم – مثلاً من می خواهم در یک ماه ۸ کیلو وزن کم کنم – باعث می شود که یک بازخورد مثبت دریافت کنیم و این منجر به یک احساس خوشایند در ما می شود و این از اشتیاق ما برای تلاش به منظور رسیدن به هدف نهایی می کاهد. به همین دلیل این افراد معتقدند که اهداف را باید برای خودمان محرمانه نگاه داریم !

اما آقای Dragoon معتقد است، محرمانه نگاه داشتن اهداف برای آن که در مهمانی ماه آینده خوش هیکل تر به نظر برسید، کار خوبی است اما در برنامه های بازارایابی و فروش شرکت می تواند بسیار خطرناک باشد. زیرا اولاً شفافیت از بحرانی ترین مسائل سازمان است و بازاریابی یک کار کاملاً پیچیده است و نگاه داشتن اهداف بازاریابی در فضای ایزوله کار صحیحی به نظر نمی رسد.

دوم آن که در فرآیند برنامه ریزی کارهای بازاریابی و یا اصولاً مدیریت شما باید نیروها و منابع انسانی را به کارهای مختلف تخصیص دهید، چطور ممکن است، شما نیرویی را به کاری بگمارید و آنها برای رسیدن به هدفی که نمی دانند تلاش کنند و یا از آن دفاع کنند؟ پاسخ بسیار کوتاه است، این امکان پذیر نیست !

به هر حال آقای Dragoon بر اساس تجربیات خود معتقد هستند، شفافیت در اهداف در بازاریابی بسیار مهم هستند و به صراحت تاکید می کنند به اشتراک گذاردن و در میان گذاشتن اهداف موجب می شود اعتماد در بین افراد بیشتر شود و انگیزه ی نیروی انسانی برای رسیدن به اهداف افزایش یابد. بنابراین هر چند جلوگیری از انتشار اخبار شرکت برای رقبا لازم است اما نمی توان انتظار داشت افراد سازمان، بدون آن که از مقصد مسیر خبر داشته باشند با کارایی بالا در نیل به این اهداف به شما یاری برسانند.

منابع مورد استفاده در این مطلب :

سایت انگلیسی:

وب سایت رسمی شرکت Novell

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا