محاسبه سهم خرید مشتری

مدیریت فروش و بازاریابیمقالاتمحاسبه سهم خرید مشتری

دوره دیجیتال مارکتینگ

محاسبه سهم خرید مشتری

برچسب ها: بازاریابی

پیشتر در مطلب «وفاداری کافی نیست، سهم خرید مشتری را افزایش دهید» پیرامون «سهم خرید مشتری» و اهمیت آن صجبت کرده بودم. سهم خرید مشتری شاخصی است که این روزها در بازاریابی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و می توانید به تصمیم گیری صحیح در فرآیند بازاریابی کمک کند. اکنون و در این مطلب می خواهم شما را با نحوه محاسبه سهم خرید مشتری آشنا کنم.

از محاسبات ریاضی نترسید. محاسبه سهم خرید مشتری تنها در سه مرحله انجام می شود و با استفاده از یک فرمول مشخص می توان آن را به کار برد:

1- تعداد برندها ( فروشگاه ها ، شرکت ها) را در آن طبق از محصولات که مصرف کنندگان استفاده می کنند را  مشخص کنید. در اینجا فرض کنید استیوارت، ماری و جو هر سه از سه برند مواد شوینده Acme، Mega و Brand X استفاده می کنند.

2- یک نظرسنجی طراحی کنید و نمره های مربوط به شاخص های رضایتمندی و وفاداری را در هر برند به دست آورید. نمره هر برند را به رتبه تبدیل کنید. در صورتی که رتبه ها برابر شد از میانگین استفاده کنید. برای مثال اگر دو گروه شرایط برابری برای احراز رتبه اول داشتند یه هر دو رتبه 1.5 بدهید.

جدول زیر رتبه سه برند مواد شوینده را بر اساس نمره های رضایتمندی احراز شده توسط استیوارت، ماری و جو را نشان می دهد.

در همین ارتباط مطالعه مقاله «اندازه گیری وفاداری مشتریان با شاخص NPS» به شما پیشنهاد می شود.


Acme

Mega

Brand X

اسیوارت

3

1

2

ماری

3

2

1

جو

3

1

2

3- برای اینکه به مقدار سهم خرید مشتری برای یک مشتری برسید رتبه برند و تعداد برند ها را با در فرمول زیر قرار دهید:

فرمول محاسبه سهم خرید مشتری

سهم آورده استیوارت در مواد شوینده Acme عبارتست از:

محاسبه سهم خرید مشتری

این محاسبات را برای هر مشتری در هر برند انجام دهید تا اینکه سهم آورده مشتری را در هر برند با استفاده از میانگین نمرات مشتری در آن برند به دست آورید.


Acme

Mega

Brand X

استیوارت

17%

50%

33%

ماری

17%

33%

50%

جو

17%

50%

33%

سهم آورده مشتری

17%

44%

39%

این مطلب توسط آقای محمد مقدسی نوشته شده است.

دانلود از کتابخانه دانلود این مطلب از کتابخانه پایگا اطلاع رسانی صنعت

Submit to Facebook Submit to Google Bookmarks Submit to Twitter Submit to LinkedIn این مطلب را در کلوب داغ کن

مطلب ویژه

تاثیر سیگار بر برند شخصی مهران مدیری

چندی پیش، مهران مدیری در یک نشست خبری و روبروی دوربین ده ها خبرنگار، اقدام به روشن کردن و کشیدن سیگار کرد ! این اتفاق باعث شد نام مهران مدیری بیش از پیش بر سر زبان ها بیفتند، چه تاثیری بر برند شخصی مهران مدیری داشته یا خواهد داشت؟ متن کامل مقاله تاثیر سیگار بر برند شخصی مدیری را بخوانید

آگهی

کلیه حقوق این پورتال متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنعت است و استفاده از مطالب آن بدون اطلاع مدیران و هماهنگی با آنها ممنوع است

گوگل پلاس یوتیوب توییتر فیسبوک اینستاگرام