مدیریت فروش و بازاریابی

سامسونگ و ال جی؛ خالق برند ملی کره جنوبی در ایران

سامسونگ، ال جی، کیا، هیوندای، دوو و …. ! کم نیستند برندهای کره ای در ایران. روزهای گذشته با حضور هیات بلندپایه کره ای (البته منظور کره جنوبی است !) اتفاق تاریخی در روابط بین دو کشور رخ داد. اخبار مختلف نشانی از عقد توافقنامه های بزرگ بین دو کشور داشتند. اما اتفاق جالبی که رخ داده بود، تعداد بالای بیلبوردهای تبلیغاتی سامسونگ و ال جی در خوش آمدگویی به خانم پاک کوئن های رییس جمهور کره جنوبی بود. البته پربیراه هم نیست، ال جی و سامسونگ گویی در خانه خودشان هستند، بازارِ گروه وسیعی از لوازم خانگی و الکترونیکی و … ایران در اختیار این دو برند است ! می خواهیم در مورد برند ملی کره جنوبی و سه گانه ای که روزهای گذشته با حضور سامسونگ، ال جی و پاک کوئن های رخ داد صحبت کنیم.

خلاء برندهای جهانی در ایران

خیابانهای مناطق شمالی تهران، شاهدِ بیلبورهای نسبتاً زیادی از ال جی و سامسونگ بود که در آن مقدم رییس جمهور کره جنوبی گرامی داشته شده بود. شما چه زمانی به شخصی خوش آمد می گویید؟ قاعدتاً زمانی که شما صاحبخانه یا میزبان باشید، خوش آمد خواهید گفت. سالهایی که گذشت، بازار ایران با خلاء حضور برندهای جهانی در ایران سپری شد. البته محصولات برندهای مختلف در ایران وجود داشت، ولی مدیران برندهای جهانی، تمایلی به فعالیت مستقیم در بازار ایران نداشتند. سامسونگ و ال جی جزء معدود برندهایی بودند که مستقیماً در بازار ایران فعالیت می نمودند. همین خلاء، در کنار ویژگهای قیمتی و محصول کمک کرد تا ال جی و سامسونگ سهم قابل توجهی از بازار محصولاتی نظیر نمایشگرها، تلفنهای همراه، روازم خانگی را تصاحب کنند. به همین دلیل است که این دو برند کره ای ایران را خانۀ خود می دانند.

برند ملی

من فکر می کنم برند ملی، مفهوم مهمی در بازاریابی و خصوصاً بازاریابی بین المللی است. به خریدهای روزمره خود نگاه کنید. اگر اطمینان حاصل کنید که کالایی ساخت آلمان است، برای شما چه مفهومی دارد؟ یا ساخت ژاپن است؟ حالا اگر متوجه شوید که در حال خرید یک برند ایرانی یا چینی هستید چطور؟ در این مثال هیچ اشاره ای به برند محصول نشده بود، استنباط و برداشت مشتری، صرفاً بر اساس برند کشور، یا همان برند ملی، شکل گرفت.

برند ملی کره جنوبی با سامسونگ

اجازه دهید نگاهی به موضوع برند ملی در سابقه جهانی داشته باشیم. در کشورهایی همچون ترکیه که خواهان عضویت در اتحادیه اروپا هستند رقابتی سخت در جهت مورد پذیرش واقع شدن و جذب سرمایه ها در جریان است. اسپانیا که همواره به‌عنوان یک مورد موفق در برندسازی ملی مطرح است، با میزبانی بازی‌های المپیک سال ۱۹۹۲ در بارسلون و در ادامه با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی سویل، نقش بسیار عمده‌ای در اجرای راهبردهای ملی برندسازی ایفا کرد.

دولت کرواسی پس از وقایعی چون پایگاه قرارگرفتن برای حزب نازی در جنگ جهانی دوم و جنگ‌های خونین دهه۱۹۹۰، فعالیتی همه‌جانبه را برای جاانداختن نام کرواسی در دنیا و تغییر نگرش جهانیان آغاز کرده‌است. هدف کرواسی ارائه سیمایی به‌عنوان یک کشور عادی با اقتصادی بازاری، دموکراتیک، دارای شهرهای زیبا و نیروی کار ارزان است. کشور فنلاند فعالیت‌های گسترده‌ای را آغاز کرده تا خود را به‌عنوان قلب ابداع و نوآوری اروپا در تولید محصولات با تکنولوژی بالا مطرح کند، به این امید که کسب‌و‌کار شرکت‌های فنلاندی فعال در بازار آمریکا رونق یابد.

با استفاده از رویکردی مشابه، دولت چین نیز با تقلید از اسپانیا، میزبانی المپیک ۲۰۰۸ را به‌دست آورد و برگزاری نمایشگاه بین‌المللی شانگهای در سال ۲۰۱۰ نیز در راستای ارتقای برند ملی این کشور بود. شرکت‌های آفریقایی که معمولا کمتر از ۵ درصد سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در دنیا را کسب می‌کنند نیز به فکر افتاده‌اند در جهت از بین بردن سیمای منفی آفریقا که همواره با بیماری، مرگ و گرسنگی پیوند خورده ‌است، فعالیت‌هایی را آغاز کنند که از آن جمله می‌توان به برگزاری کنفرانس دو روزه تدوین استراتژی‌های برندسازی ملی در دارالسلام تانزانیا و همچنین تدوین طرح ملی برندسازی در بوتسوانا اشاره کرد. دولت نیوزیلند با آغاز فعالیت‌های مربوط به برندسازی ملی خود در اوایل دهه ۹۰ و سپس با مطرح سازی  شعار «نیوزیلند 100درصد خالص» در سال ۱۹۹۹ قبل از ژاپن و سنگاپور با تدوین سندی ملی گام در راه برندسازی ملی گذاشت که نتیجه فعالیت‌های آن در سال‌های بعد با افزایش چشمگیر صادرات و جذب گردشگران خارجی بروز یافت.

برند ملی کره جنوبی با ال جی

برند ملی کره جنوبی

اتفاقی که طی روزهای گذشته در ایران رخ داد، نشان داد که کره ای ها موفق شده اند در ایران یک برند ملی قوی ایجاد نمایند. نام کره جنوبی در ایران به کیفیت و تکنولوژی کم و بیش شناخته شده اند. در بازار ایران خودروهای کره ای را افراد کم درآمد سوار نمی شوند، لوازم خانگی سامسونگ در منزل افرادی خودنمایی می کند که به دنبال کالای با کیفیت و حتی در پاره ای مواقع لوکس هستند. این تصویر از برند ملی کره جنوبی، بدون تردید بر موفقیت کالاهای کره ای در ایران موثر است.

به هر شکل باید بگوییم این توانایی بالای کره ای در کسب سهم بازار از ایران، منجر شده است در خیلی از بازارها، شرکتهای ایرانی عموماً نقش بازرگانی و خدمات را بر عهده داشته باشند و تولید کمتر به ایران برسد. سفر اخیر رییس جمهور کره نشان می دهد که این بار کره ای ها جز بازارهای مصرفی ایران قصد ورود به بازارهای سرمایه ای ایران را نیز دارند، اتفاقی که قاعدتاً با سرمایه گذاری در ایران و انتقال تکنولوژی و بسترسازی و ایجاد زیرساختهای مختلف همراه خواهد بود.

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا