مدیریت فروش و بازاریابی

مینو و شکلات تقلیدی Retia !

شرکت مینو، از قدیمی های صنعت غذایی در ایران است، شاید خیلی قبل تر از برخی کشورهایی که امروز صاحب صنعت غذایی هستند، مینو در ایران فعالیت خود را آغاز کرده بود. متن زیر برگرفته از معرفی شرکت مینو در سایت این شرکت است :

گروه صنعتی مینو با همت والای زنده یاد مرحوم حاج علی خسروشاهی بنیان نهاده شد و در ۱۶ آبان سال۱۳۳۸ هـ . ش فعالیت تولیدی خود را با تاسیس شرکت صنعتی پارس مینو آغاز نمود. مینو از ابتدای فعالیت و در طول بیش از نیم قرن حیات صنعتی خود، نقش محوری و پیشتاز را در صنایع غذایی، دارویی و آرایشی بهداشتی کشور ایفا نموده است.

سپس با تاسیس شرکت خوراک، جهت توزیع  مواد غذایی و دارویی و شرکت صنعتی مینو جهت تولید مواد غذایی در استان زنجان و اخذ لیسانس تولید از شرکتهای معتبری چون ساندوز سوئیس، بوتس توسعه یافت. گروه صنعتی مینو در حال حاضر به صورت هلدینگ اداره می شود.

در اسفند ۱۳۹۲ خط تولید جدید از شکلات در شرکت مینو راه اندازی شد، که در خبرها آمده بود، بزرگترین خط تولید شکلات در خاورمیانه است ! (اینجا) تا اینجا همه چیز عالیست !

به تازگی مینو، محصولی را با نام رتیا و به انگلیسی Retia به بازار عرضه کرده است که با قیمتی بسیار پایین تر از نمونه خارجی اش، طعم دلچسب و لذت بخشی را به مشتری اش هدیه می دهد. اما در همان اولین نگاه متوجه شباهت غیر قابل انکار Retia به Ritter Sport می شویم ! تصاویر زیر را ببینید و قضاوت کنید :

تصویری از شکلات Retia (رتیا) محصول مینو

شکلات Retia

شکلات Retia

تصویری از شکلات Ritter Sport (ریتر اسپرت) محصول Alfred Ritter آلمانی

شکلات Ritter Sport

شکلات Ritter Sportشکلات Retia

انتخاب نام (Retia و Ritter Sport) طراحی لوگو (فونت و نحوه استفاده از حرف R) انتخاب رنگها در بسته بندی (رنگ سبز برای فندقی، ارغوانی برای کاپوچینو و قهوه ای برای کاکائویی) اندازه و شکل بسته بندی همگی به طور مشخص از روی Retia الگوبرداری (اگر نگوییم تقلید) شده است. هر چند به عنوان مصرف کننده، نمی توانم مطلوبیت این محصول مینو را در ذهنم مخفی کنم، اما واقعاً این سوال در ذهنم مطرح می شود، که واقعاً نمی شود همین محصول را در بسته بندی زیبا که تقلید از یک برند آلمانی نیست، عرضه کنیم؟

قبلاً در پایگاه اطلاع رسانی صنعت مطالب متعددی مثل الگوبرداری یا تقلید در فضای کسب و کار ایران و رایتل و تقلید از ایده و فرم تبلیغات At&t همچنین چی توز یک برند ایرانی با طعم تقلید و تقلیدی نو با دومینو و … را نوشته بودم که اینها انتخاب یک از ده ها مورد تقلید در فضای کسب و کار ایران بوده است.

به نظر شما چرا صاحبان کسب و کارهای ایرانی (در اینجا منظورم بیشتر کسب و کارهای بزرگ ایرانی است) با این کثرت رو به تقلید می آورند؟ آیا شما به عنوان مصرف کننده از این اتفاق ناراحت و دلزده نمی شوید؟

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا