کاربرد روابط عمومی در بازاریابی

مدیریت فروش و بازاریابیمقالاتکاربرد روابط عمومی در بازاریابی

دوره دیجیتال مارکتینگ

کاربرد روابط عمومی در بازاریابی

تفاوت های موجود میان روابط عمومی و بازاریابی ممکن است چندان بارز نباشد، ولی با این وجود هر کدام در کسب موفقیت سازمانیروابط عمومی نقش خاص خود را ایفا میکنند . می بایست از روابط عمومی برای پشتیبانی فعالیت های بازاریابی استفاده نمود .

 

جایگاه روابط عمومی در آمیزه بازاریابی

بازاریابی یعنی تولید محصول مناسب با قیمت مناسب و عرضه درجایی که مشتریان بتوانند آن را خریداری کنند ، و معرفی این محصول به نحوی که مشتریان با آن آشنا شوند . این اجزاء بعنوان آمیزه بازاریابی ( 4P ) شناخته شده اند : محصول ، قیمت ، محل عرضه و تبلیغ . روابط عمومی غالباً بعنوان P پنجم این مجموعه تلقی می شود . مشتریان معمولاً ترجیح میدهند با سازمان هایی که به آنها توجه خاصی دارند روابط تجاری برقرار کنند ، و این روابط عمومی است که درک مثبت و محیط مساعد برای بازاریابی موفق ایجاد می کند .

کارکردن با تیم بازاریابی

فعالیت های روابط عمومی و بازاریابی زمانی حداکثر تاثیر گذاری خود را خواهند داشت که با هم هماهنگ باشند . هنگامی که بخش بازاریابی کالا و خدمات جدیدی را تبلیغ می کند روابط عمومی می بایست  با پوشش مطبوعاتی مطلوب و جذاب فعالیت های بازاریابی را تقویت کند . از سایت اینترنتی سازمان نیز می توان هم بعنوان ابزاری برای بازاریابی و هم ابزاری برای روابط عمومی  استفاده نمود .

ترکیب فعالیت های روابط عمومی و بازاریابی ارزشی به مراتب بیش از میزان ارزش هر یک از آنها بطور جداگانه خواهد داشت .

حمایت از اهداف بازاریابی از طریق روابط عمومی بعنوان مثال :

اهداف بازاریابی

فعالیت های حمایتی روابط عمومی

ایجاد روابط مستحکم تر و پایدارتر با مشتریان

ترتیب دادن یک گردهمایی دوستانه مشترک

انتشار خبرنامه فصلی برای مشتریان

جلب نظر اذهان عمومی به سازمان

تامین پوشش رسانه ای مثبت

ترتیب دادن یک روز برای ملاقات عمومی

معرفی گسترده تر طیف جدیدی از محصولات

درج مقاله در مطبوعات تجاری و نشریات ویژه مصرف کنندگان

ترتیب دادن برنامه هایی جهت تست محصول داخل فروشگاه ها

 این مطلب توسط آقای مهدی داداشی تالیف شده است.

دانلود از کتابخانه دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

منبع : برگرفته از کتاب روابط عمومی اثربخش از مجموعه کتب مدیران برجسته

تالیف : موآ علی

ترجمه : سمیه شریعتی راد

Submit to Facebook Submit to Google Bookmarks Submit to Twitter Submit to LinkedIn این مطلب را در کلوب داغ کن

مطلب ویژه

همه چیز را درباره ارز دیجیتال تلگرام بدانید

تلگرام، پیام رسانی متفاوت برای ایرانی هاست، پیام رسانی که میلیون ها کاربر ایرانی دارد. مدتی است که مدیران تلگرام از برنامۀ آنها برای ورود به بلاک چین و ارزهای دیجیتال خبر داده اند. اتفاقی که می تواند برای ایرانی ها بسیار مهم باشد. اما دربارۀ ارز دیجیتال تلگرام که نامش را گرام گذاشته اند، بیشتر بدانید. اینجا کلیک کنید.

کلیه حقوق این پورتال متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنعت است و استفاده از مطالب آن بدون اطلاع مدیران و هماهنگی با آنها ممنوع است

آپارات یوتیوب توییتر فیسبوک اینستاگرام