مدیریت فروش و بازاریابی

بازاریابی گوشه یا Niche Marketing

در بسیاری از موارد، بازارهای خاص و گوشه جذابیت مالی بالایی دارند. خیلی از کسب و کارها برای به دست آوردن بازارهای خاص تلاش می کنند. اما منظور از بازارهای گوشه (Niche Market) چیست ؟ و جذابیت این بازار از کجا حاصل می شود ؟

بازاریابی گوشه ، بازاریابی محصول یا خدمتی متفاوت برای بخش بسیار کوچکی از بازار است که نیازها و خواسته هایشان توسط محصولات موجود در بازار تامین نمی شود. شاید خودروهای هایبریدی تویوتا یک مثال مناسب برای بازار گوشه باشد. تویوتا خودروساز چند ملیتی که در تمام دنیا محصولاتش پرفروش است، خودروهای هایبریدی خود را برای بخش بسیار کوچکی از بازار که مایل به تهیه این خودروها به قیمت بسیار بالا هستند تولید می کند. برخلاف خط تولید خودروهای عادی اش که روزانه هزاران خودرو تولید می کند، میزان تولید این محصول پایین است و مشتریانش هم گروه ویژه ای هستند ! مثالهای دیگر بازارهای گوشه، می توان به تولید کنندگان محصولات کشاورزی ارگانیک ( میوه و سبزیجات که در تولید آنها از هیچ ماده شیمیایی استفاده نشده است) نیز اشاره کرد. همین جا بد نیست اشاره کنیم، یک بازار می تواند امروز گوشه باشد، و مدتی دیگر تبدیل به بازار عادی گردد، مثلاً شاید سالهای آینده خودروهای هایبریدی خودروی معمول بازار گردد و در آن زمان قیمت کاهش می یابد و حاشیه سود آن مثل امروز نخواهد بود !

بازارهای گوشه، فرصتی برای کسب و کار

هر چند مثال ما در بازاریابی گوشه ، به تویوتا مربوط می شد، اما باید بگوییم، بازارهای گوشه و خاص یک فرصت برای راه اندازی کسب و کارهای کوچک هستند. از آنجا قیمت محصول یا خدمت ارائه شده بالا و تعداد مخاطب و به عبارتی نرخ تولید پایین است، کسب و کارهای کوچک می توانند نیاز این بخش کوچک بازار را با کسب سود قابل توجه تسخیر کنند، کاری که شاید برای شرکت های بزرگ مشکل تر باشد. اما چگونه کسب و کار کوچک ما، بازارهای کوچک را تسخیر کند؟ این سوالی است که پاسخ را در ادامه خواهید یافت :

۱-یک محصول یا خدمت منحصر به فرد داشته باشید

برای شما که می خواهید بازار گوشه را تصاحب کنید، در اختیار داشتتن محصول یا خدمت منحصر به فردی که جای دیگری ارائه نشود، اولین قدم است.

۲-محصول یا خدمت شما باید مورد قبول بازار باشد.

اگر محصول شما منحصر به فرد باشد، ولی مشتریان نیازی به آن نداشته باشد، کاملاً بی فایده است ! پس باید تقاضای کافی برای محصول یا خدمت منحصر به فرد شما موجود باشد. با توجه به آن که شما کسب و کار کوچکی هستید، نیازمند یک تقاضای عمومی نیستیم !

۳-بازارهای گوشه موجود

برخی بازارهای گوشه قبلاً توسط دیگران شناسایی شده است و هم اکنون کسب و کارهایی در حال پاسخگویی به نیازهای آن بخش هستند، آیا این بازار ظرفیت کافی برای پذیرش کسب و کار شما را دارد ؟

۴-بازار، بازاریابی

شک نداشته باشید، که بازاریابی اگر برای کسب و کارهای فعال در بخش های دیگر بازار لازم است، برای کسب  و کار شما در بازار گوشه، حیاتی است و بدون بازاریابی اساساً کسب و کار شما مفهومی نخواهد داشت !

۵-محصول خود را در بازار تست کنید.

بدون تست کردن محصول، رسماً وارد بازار نشوید. رفتار بازارهای گوشه، معمولاً ناشناخته تر هستند، ممکن است نتوان بدون ورود به آنها رفتار آنها را حدس زد. آزمایش بازار را فراموش نکنید.

انتخاب صحیح بازار گوشه، ارائه ی محصول منحصر فرد مناسب به بازار گوشه، بازریابی مشتریان بالقوه در بازار گوشه کسب و کار کوچک شما را به سمت موفقیت در بازارهای گوشه هدایت کرد.

منابع مورد استفاده در این مطلب:

سایت انگلیسی:

Entrepreneur

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا