برای شرکت رایگان در سمینار انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه شریف، روی لینک زیر کلیک و نام خود را در فرم وارد فرمایید.

زمان برگزاری پنج شنبه 30 خرداد: اطلاعات بیشتر : 02122968244 و 09039119939

فرصتثبت نام رایگان به تعداد محدود، در «سمینار راهکارهای ایجاد استارت آپ های ثروت آفرین»فرصت

بازاریابی گوشه یا niche marketing

مدیریت فروش و بازاریابیمقالاتبازاریابی گوشه یا niche marketing

دوره دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی گوشه یا niche marketing

در بسیاری از موارد، بازارهای خاص و گوشه جذابیت مالی بالایی دارند. خیلی از کسب و کارها برای به دست آوردن بازارهای خاص تلاش می کنند. اما منظور از بازارهای گوشه (Niche Market) چیست ؟ و جذابیت این بازار از کجا حاصل می شود ؟


بازاریابی گوشه ، بازاریابی محصول یا خدمتی متفاوت برای بخش بسیار کوچکی از بازار است که نیازها و خواسته هایشان توسط محصولات موجود در بازار تامین نمی شود. شاید خودروهای هایبریدی تویوتا یک مثال مناسب برای بازار گوشه باشد. تویوتا خودروساز چند ملیتی که در تمام دنیا محصولاتش پرفروش است، خودروهای هایبریدی خود را برای بخش بسیار کوچکی از بازار که مایل به تهیه این خودروها به قیمت بسیار بالا هستند تولید می کند. برخلاف خط تولید خودروهای عادی اش که روزانه هزاران خودرو تولید می کند، میزان تولید این محصول پایین است و مشتریانش هم گروه ویژه ای هستند ! مثالهای دیگر بازارهای گوشه، می توان به تولید کنندگان محصولات کشاورزی ارگانیک ( میوه و سبزیجات که در تولید آنها از هیچ ماده شیمیایی استفاده نشده است) نیز اشاره کرد. همین جا بد نیست اشاره کنیم، یک بازار می تواند امروز گوشه باشد، و مدتی دیگر تبدیل به بازار عادی گردد، مثلاً شاید سالهای آینده خودروهای هایبریدی خودروی معمول بازار گردد و در آن زمان قیمت کاهش می یابد و حاشیه سود آن مثل امروز نخواهد بود !

هر چند مثال ما در بازاریابی گوشه ، به تویوتا مربوط می شد، اما باید بگوییم، بازارهای گوشه و خاص یک فرصت برای راه اندازی کسب و کارهای کوچک هستند. از آنجا قیمت محصول یا خدمت ارائه شده بالا و تعداد مخاطب و به عبارتی نرخ تولید پایین است، کسب و کارهای کوچک می توانند نیاز این بخش کوچک بازار را با کسب سود قابل توجه تسخیر کنند، کاری که شاید برای شرکت های بزرگ مشکل تر باشد. اما چگونه کسب و کار کوچک ما، بازارهای کوچک را تسخیر کند؟ این سوالی است که پاسخ را در ادامه خواهید یافت :

1-یک محصول یا خدمت منحصر به فرد داشته باشید

برای شما که می خواهید بازار گوشه را تصاحب کنید، در اختیار داشتتن محصول یا خدمت منحصر به فردی که جای دیگری ارائه نشود، اولین قدم است.

2-محصول یا خدمت شما باید مورد قبول بازار باشد.

اگر محصول شما منحصر به فرد باشد، ولی مشتریان نیازی به آن نداشته باشد، کاملاً بی فایده است ! پس باید تقاضای کافی برای محصول یا خدمت منحصر به فرد شما موجود باشد. با توجه به آن که شما کسب و کار کوچکی هستید، نیازمند یک تقاضای عمومی نیستیم !

3-بازارهای گوشه موجود

برخی بازارهای گوشه قبلاً توسط دیگران شناسایی شده است و هم اکنون کسب و کارهایی در حال پاسخگویی به نیازهای آن بخش هستند، آیا این بازار ظرفیت کافی برای پذیرش کسب و کار شما را دارد ؟

4-بازار، بازاریابی

شک نداشته باشید، که بازاریابی اگر برای کسب و کارهای فعال در بخش های دیگر بازار لازم است، برای کسب  و کار شما در بازار گوشه، حیاتی است و بدون بازاریابی اساساً کسب و کار شما مفهومی نخواهد داشت !

5-محصول خود را در بازار تست کنید.

بدون تست کردن محصول، رسماً وارد بازار نشوید. رفتار بازارهای گوشه، معمولاً ناشناخته تر هستند، ممکن است نتوان بدون ورود به آنها رفتار آنها را حدس زد. آزمایش بازار را فراموش نکنید.

انتخاب صحیح بازار گوشه، ارائه ی محصول منحصر فرد مناسب به بازار گوشه، بازریابی مشتریان بالقوه در بازار گوشه کسب و کار کوچک شما را به سمت موفقیت در بازارهای گوشه هدایت کرد.

این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی و با استفاده از منابع زیر تالیف شده است.

دانلود از کتابخانه دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

منابع مورد استفاده در این مطلب:

سایت انگلیسی:

entrepreneur

Submit to Facebook Submit to Google Bookmarks Submit to Twitter Submit to LinkedIn این مطلب را در کلوب داغ کن

نظرات   

 
+3 #1 هادی ۱۳۹۰-۱۰-۱۳ ۱۵:۳۶
دستتشون درد نکنه بابت این مطلب . ولی چرا کلیک راستش رو غیر فعل کردین ؟ چون خیلی خوب نوشتین مجبور شدم همه‌ش رو تایپ کنم . خدا رو خوش نمیاد . ولی ... بازم ممنون :-)
بازگو کردن
 
 
+2 #2 کوروش   ۱۳۹۱-۰۳-۲۱ ۰۹:۴۵
سپاس
بازگو کردن
 

مطلب ویژه

تاثیر سیگار بر برند شخصی مهران مدیری

چندی پیش، مهران مدیری در یک نشست خبری و روبروی دوربین ده ها خبرنگار، اقدام به روشن کردن و کشیدن سیگار کرد ! این اتفاق باعث شد نام مهران مدیری بیش از پیش بر سر زبان ها بیفتند، چه تاثیری بر برند شخصی مهران مدیری داشته یا خواهد داشت؟ متن کامل مقاله تاثیر سیگار بر برند شخصی مدیری را بخوانید

ورود یا ثبت نام



دوره دیجیتال مارکتینگ

کلیه حقوق این پورتال متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنعت است و استفاده از مطالب آن بدون اطلاع مدیران و هماهنگی با آنها ممنوع است

آپارات یوتیوب توییتر فیسبوک اینستاگرام