مدیریت فروش و بازاریابی

بررسی یک تبلیغ، مک دونالد و ایده ای تکراری

برندهای بزرگ، با تبلیغ یادآوری می کنند

در مطالب با عنوان « بررسی یک تبلیغ » ؛ یک آگهی، تبلیغ که می تواند چاپی، تبلیغات اینترنتی، چندرسانه ای، تیزر تلویزیونی و … باشد مورد بررسی قرار می گیرد و شما می توانید علاوه بر مشاهده آن تبلیغ تحلیلی پیرامون آن را مطالعه فرمایید.

تبلیغ تلویزیونی مک دونالد

مک دونالد

برای مشاهده تیزر تبلیغاتی به ادامه مطلب بروید

تبلیغ مکدونالد

قبلاً هم در همین سایت، تبلیغات مک دونالد را بررسی کرده بودیم و در آنجا به ارتباط بین جایگاه برند مک دونالد و هدف اصلی تبلیغ اشاره کرده بودیم، همچنین در مطلب انواع اهداف تبلیغاتی، به طور کلی به این موضوع پرداخته بودیم.

هر اقدامی در حوزه بازاریابی، هدفی را دنبال می کند که این هدف در راستای اهداف کلان تر و با توجه جایگاه برند و محصول در بازار می باشد. به طور کلی، تبلیغات در کشورهای توسعه یافته، به سمت تبلیغاتی که کمتر محسوس باشند حرکت کرده است، برخلاف تبلیغاتی که عموماً در ایران می بینیم و نام برند یا شرکت بارها در تبلیغ دیده و شنیده می شود و معمولاً گوینده تبلیغ (Narrator) چندین بار نام برند، شرکت یا محصول را با صدای خاص خود تکرار می کند ! در تبلیغات جهانی این موضوع کمتر دیده می شود. این موضوع برای برندهای شناخته شده بازار، تشدید هم می شود. مثلاً برندی مثل مک دونالد نیازی ندارد چندین بار نام خود را تکرار کند زیرا همه جامعه هدف مک دونالد را می شناسند و هدف تبلیغ عموماً یک یادآوری و شاید تحریک دوباره برای خرید باشد.

به هر حال با این مقدمه به بررسی این تبلیغ به خصوص مک دونالد می رسیم. در این آگهی تلویزیونی، دو فرد یکی نوجوان و دیگری میانسال در حال ماهیگیری در فضایی آرام و دلپذیر هستند و در حین ماهیگیری سیب زمینی سرخ کرده های مک دونالد را هم میل می کنند ! تا این که ماهیگیر نوجوان تصمیم می گیرد یک سیب زمینی را به عنوان طعمه به قلاب ماهیگیری بزند. پس از این کار، چند نفر دیگر ناگهان برای خوردن آن سیب زمینی خود را به داخل دریاچه پرتاب می کنند …

تحلیل تبلیغ سیب زمینی سرخ کرده مکدونالد

ایده تبلیغ اصلاً جدید نیست، باید تکراری بودن ایده را به عنوان یک نقص مدنظر داشته باشیم، مخصوصاً وقتی این تبلیغ در حال پخش در رسانه ای باشد که مخاطبان آن روزانه بارها و بارها تبلیغات مختلف را دیده اند و دیگر اشباع شده اند! در چنین شرایطی نوآوری ایده تبلیغ، اهمیت بالایی پیدا می کند و شانس دیده شدن تبلیغ را بسیار افزایش می دهد. جدای از ایدۀ تبلیغ که به تکراری بودن آن اشاره کردیم، نحوه پرداخته شدن به این ایده هم در حد و اندازه یکی از ۱۰ برند برتر دنیا نبود ! افرادی که برای خوردن سیب زمینی به داخل آب می پرند، می توانستند به گونه ای دیگر که کمی جذابتر و شاید خنده دار باشد، این کار را انجام دهند. یک نفر شیرجه می زند، یک نفر با دوچرخه و دیگری هم حین دویدن وارد آب می شود. به نظر می رسد، کمپانی سازنده تبلیغ بسیار به دنبال کم هزینه کردن ساخت تیزر بوده است.

با وجود مواردی که اشاره شد، باید فضاسازی و موسیقی آگهی و همچنین زمان کوتاه آن را از نقاط قوت آگهی دانست. ماهیگیری، صدای طبیعت، موسیقی مناسب در مجموع یک فضای آرامش‌بخش را ایجاد می کند و استفاده از غذای مک دونالد در این فضا، غیر مستقیم پیامی روانی را به مخاطب می دهد و مک دونالد را با آرامش همراه می سازد.

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا