مدیریت فروش و بازاریابی

این توصیه را در بازاریابی فراموش نکنید

بسیاری از متخصصان و افراد حرفه‌ای زمانی که قصد دارند درباره فعالیت‌های تجاری و یا زمینه کاری خود صحبت کنند، اشتباهات بزرگی را مرتکب می‌شوند. آن‌ها به جای آنکه بهراه حلها تشریح دقیق خصوصیات فعالیت خود بپردازند، به ارائه ویژگی‌ها و جزئیاتی نه چندان کارآمد اقدام می‌کنند.

در این مورد می‌توان به جملاتی مانند شرکت ما دارای قدمتی چند ده ساله بوده، ما بهترین، کارآمد‌ترین و بزرگ‌ترین هستیم، همکاری با ما باعث پشیمانی شما نخواهد شد و… اشاره کرد. اما در اکثر مواقع این مطالب نه تنها اهمیت چندانی برای مشتری ندارد بلکه باعث بی‌حوصلگی وی نیز می‌شود.

در مبحث بازاریابی این مساله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که به جای بیان ویژگی‌ها به تشریح امتیازات بپردازید و به این نکته توجه کنید که مشتری‌ها در پی یافتن راه حل مشکلات خود هستند و نه اطلاعاتی که تنها بر تعداد پرسش‌های آن‌ها می‌افزاید. در حقیقت، مشتری‌ها حتی به دنبال خدمات نبوده و تنها ارائه راه حل برای مشکلاتشان را مد نظر دارند. در نتیجه با ارائه راه حل‌های کلیدی، آن‌ها نیاز به چیز دیگری نخواهند داشت.

بی‌شک مشتری‌هایتان به ارائه اطلاعات اهمیت چندانی نداده و این راه حل هاست که برای آن‌ها جذاب است. از این رو، اگر اهداف مخاطبان خود را به دقت مورد بررسی قرار دهید، توانایی فراهم کردن راه حل‌های مورد نیاز آن‌ها را نیز کسب خواهید کرد. پس میزان موفقیت رابطه مستقیمی با فعالیت‌های ما دارد.

در دنیای امروز همگان با حجم گسترده‌ای از اطلاعات مواجه هستند اما هدف نهایی آن‌ها برطرف شدن مسائل و مشکلات پیش رویشان است. راه حل این مشکلات ممکن است در شکل‌های مختلف مانند کالایی که شرکت شما عرضه می‌کند، در اختیار آن‌ها قرار گیرد. از این رو تشریح دقیق مزایای این کالا می‌تواند موفقیت‌های چشمگیری را موجب شود.

همواره به این مسائله توجه کنید که نیاز و مشکل مشتری‌هایتان چیست و چگونه می‌توانید بهترین راه حل را برای آن‌ها ارائه کنید. و یا ترس و نگرانی آن‌ها از چیست و چگونه می‌توانید این مساله را از بین برده یا محدود کنید. همچنین فراموش نکنید که آن‌ها به چه مواردی اهمیت می‌دهند و چه چیزهایی باعث جلب توجه آن‌ها می‌شود.

این مساله نه تنها باعث افزایش اعتماد مشتری‌هایتان می‌شود بلکه می‌تواند بر میزان آن‌ها نیز بیافزاید. حصول اطمینان مشتری‌ها از اینکه بدون ایجاد سردرگمی به مشکلات و نیازهای آن‌ها پاسخ داده می‌شود، نقش کلیدی در موفقیت فعالیت‌های تجاری دارد.

اگر یک شرکت مشاوره هستید در واقع چگونگی سازمان دهی امور را به مشتری‌های خود ارائه می‌کنید. اگر یک مربی، مدرس و یا در هر زمینه دیگر تخصص دارید، ابزار و برنامه‌های لازم برای سلامت یا تناسب اندام، آغاز یک فعالیت تجاری جدید و… را به مشتری‌های خود ارائه می‌کنید. همانگونه که اشاره شد به جای ارائه انبوهی از اطلاعات بی‌حاصل باید نیاز مشتری‌های خود را شناسایی کرده و راه حل‌ها را در اختیار آن‌ها قرار دهید.

منبع: پول نیوز

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا