مدیریت فروش و بازاریابی

۵ اشتباه خطرناک در طراحی لوگو

اشتباهات رایج را بشناسید

لوگو؛ یک نشانه و علامت است که برای معرفی شرکت با ویژگی های تصویری به خصوصی به کار گرفته می شود. طراحی لوگو بخش مهمی از فرآیند راه‌اندازی یک کسب و کار یا بهتر بگوییم شرکت است، اما این طراحی زمانی بیشتر اهمیت پیدا می کند که لوگو مربوط به یک برند مربوط باشد یا دست کم مربوط به شرکتی که تولید کننده ی محصول نهایی باشد.

اشتباهات رایج در طراحی لوگو

در اینجا بدون اشاره به صدها نکته پیرامون لوگو و بازاریابی؛ به ۵ اشتباه کم و بیش رایج و خطرناک در طراحی لوگو اشاره می کنیم. یک لوگوی مناسب و موثر به ترکیبی از عناصر مختلف که به درستی به کار گرفته شده باشند، نیاز دارد. شاید یکی از ویژگیهایی که این روزها با توجه به افزایش شرکتها و محصولات، بیشتر در طراحی لوگو مورد نظر است، متفاوت بودن لوگو به منظور به خاطر ماندن باشد. تئوری Simple Attract, Complex Detract یکی از تئوری های رایج در طراحی لوگو است، به هر حال با وجود آن که بسیاری از عناصر مختلف و متفاوت یک لوگو را شکل می دهند، اما در نهایت یک لوگو نمی تواند نمایانگر تمام جنبه های یک کسب و کار باشد.

۱- وارد کردن نوع قانونی شرکت در لوگو !

زمانی که شرکتها به در سازمانهای مربوطه به ثبت می رسند، یک پسوند مثل با مسئولیت محدود، سهامی خاص یا … به آنها اضافه می شود. مثلاً شرکت Nike تنها Nike نیست بلکه Nike Inc است؛ اما آیا شما پسوند Inc را در لوگوی نایکی می بینید ؟

nike

legal

این پسوندها نظیر Corp, LLC, Inc, Pvt, Gov and LLP می باشند، که پیشنهاد می شود در طراحی لوگو استفاده نشوند، مگر در شرایط خاص که الزامی وجود داشته باشد. زیرا استفاده از آنها نام شرکت را طولانی و سخت می کند.

۲- وارد کردن تمام جزییات در لوگو !

همان طور که قبلاً اشاره شد، لوگو بنا ندارد به طور مستقیم تمام اطلاعات را به بیننده‌اش انتقال دهد. به خاطر داشته باشید، لوگو تنها یک لحظه دیده می شود و اساساً فرصتی برای ارائه ی تمام اطلاعات وجود ندارد. نباید تمام مشخصات نظیر تلفن، آدرس و … را وارد آن کرد، از طرفی اگر شرکت محلش تغییر کند، چه اتفاقی می افتد؟ آیا مجبور به طراحی مجدد لوگو می شوید ؟

به هر حال این اشتباه هر چند کمتر از دیگر اشتباهات رایج است، ولی دیده شده است !

detail

۳- جملات طولانی در لوگو !

حتماً شما هم بارها و بارهای لوگوهای معروف دنیا را همراه با جملات و شعارهای تبلیغاتی همراهشان دیده اید، مثلاً لوگوهای مک‌دونالد همراه با جمله ی معروف « I’m Lovin it » یا لوگوی نایکی همراه با شعار « Just Do It » ! اما فراموش نکنید که این جملات باید بسیار کوتاه باشند، و نباید از جملات طولانی در لوگو استفاده کرد !

long-tagline

۴- ایده های تکراری

تفاوت بسیاری بین الهام گرفتن از یک لوگو و تقلید از آن وجود دارد. تقلید از یک لوگو می تواند مشکلات قانونی هم برای شما ایجاد کند. بنابراین استفاده از تصاویر و ایده های تکراری را اکیداً ممنوع می کنیم !

stock-images

۵- سمبلهای نامناسب

معمولاً استفاده‌های نامناسب از نمادها و مفاهیم تصویری به طور ناخواسته به وجود می آید و علت آن می تواند عدم آگاهی از فرهنگ و نمادهای فرهنگی و دینی جامعه‌ی هدف باشد که منجر به انتقال مفهومی غیر از آن چه مدنظر طراح بوده است، می گردد. همچنین ممکن است برخی نمادها اساساً برای مخاطب فاقد مفهوم باشد !

symbol

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا