مدیریت فروش و بازاریابی

آیا لی نینگ، نایکی و آدیداس را شکست می دهد؟

چینی ها رقبای قدرتمندی هستند. آنها تاثیر مهمی بر اقتصاد آمریکا گذاشته اند و علاوه بر آن اتحادیه اروپا نیز از حضور قدرتمند کالاهای چینی در بازارهایشان که منجر به مشکلاتی برای صنعت آنها شده، به سطوح آمده اند. اما چینی ها به تولید کالاهای ارزان و بدون برند اکتفا می کنند ؟ اگر چینی ها موفق به خلق برند در سطح جهانی شوند، چه اتفاقی برای برندهای بزرگ امروز خواهد افتاد ؟ (مطالعه مطلب چینی ها و استراتژی جدید بازاریابی: برندسازی به شما توصیه می شود)

برندسازی برای لی‌نینگ

لی نینگ Li Ning تولید کننده چینی لباس‌های ورزشی چند وقتی است که برای برندسازی و حضور در بازارهای بین المللی تلاش می کند. این را می توان در استراتژی ها و سخنرانی های مدیران آنها به وضوح احساس کرد. شاید مهمترین نشانه ی این حضور بین المللی هم، مسابقات المپیک ۲۰۰۸ پکن بود،جایی که لی نینگ اسپانسر بسیاری از ورزشکاران و تیمها بود. چرا باید Li Ning که بالای ۹۵% فروشش را در داخل چین انجام می دهد، اسپانسر یک تیم سوئدی، سودانی و … در المپیک باشد؟ آقای نینگ در یکی از سخنرانی های اخیر خود گفته است « لی نینگ می خواهد اولین برند واقعی چینی در سطح جهان باشد » . جمله ای که فردریک بالفور، نویسنده ی هفته نامه ی بیزنس ویک را مجاب کرد تا مقاله ای تحت عنوان « لی نینگ رو در روی نایکی و آدیداس » را بنویسد.

بر روی سایت شرکت لی‌نینگ اطلاعات خوبی می توان پیرامون شرکت پیدا کرد، بیانیه ماموریت، چشم انداز و ارزشهای محوری Li Ning از آن جمله هستند :

Mission

Through sports, we inspire people the desire and power to make breakthroughs

Vision

A world’s leading brand in the sports goods industry

Core Values

Live For Dream, Integrity and Commitment, We Culture, Achieving Excellence, Consumer Oriented, Breakthrough

چشم انداز آنها خیلی شفاف و روشن است، برندی جهانی که در صنعت محصولات ورزشی پیشتاز است ! و این جایگاهی است که اکنون آدیداس و نایکی دارند !

نگاهی به سایت لی‌نینگ

وقتی اطلاعات موجود بر روی سایت لی نینگ را دقیق تر نگاه می کنیم، اطلاعات دقیقی پیرامون ساختار مدیریت برند را در این شرکت می بینیم، موضوعی با اطمینان می توان گفت در مورد کمتر شرکت چینی دیده می شود. شکل زیر رویکرد لی نینگ را به مدیریت برند نشان می دهد. رویکردی که محصول آن لوگوی لی نینگ و شعار تبلیغاتی Make The Change شده است !

برند

شایستگی های محوری لی نینگ عبارتند از :

  • برند ورزشی لی نینگ
  • شبکه ی توزیع
  • تنوع محصول
  • منابع ورزشی برای بازاریابی (تیمهای ورزشی و قهرمانان)

علاوه بر حضور به عنوان اسپانسر در بازیهای المپیک پکن، آنها برای حضور قدرتمند در سطح جهانی، یک کمپین تبلیغاتی با عنوان « یک تیم ، یک باور » ( One Team , One Belief ) را ترتیب داده اند که در آن ورزشکاران آفریقایی، اروپایی، امریکای جنوبی و چینی دستهای خود را بر روی قلبشان گذاشته اند.

کمپین تبلیغاتی

آن چه باید پیرامون لی نینگ پذیرفت خیز بلند آنها برای حضور در بازارهای جهانی به عنوان یک برند شناخته شده است. اما باید پذیرفت که با وجود رشد سالانه ۳۰% بازار لوازم و البسه ی ورزشی در چین، هنوز هم فضای خالی و جذاب برای فعالیت در چین وجود دارد و شاید همین موضوع، فرآیند جهانی شدن این برند – فعلاً داخلی – را طولانی تر کند.

به نظر شما این برند چینی چه قدر می تواند برای نایکی و آدیداس خطرناک باشد ؟ و به طور کلی آیا شانسی برای چین جهت خلق برندهای جهانی – در بازارهای مختلف – قائل هستید ؟

منابع مورد استفاده در این مطلب:

سایت غیر انگلیسی :

Business Week : China’s Li Ning Toe to Toe against Nike and Adidas

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا