برای شرکت رایگان در سمینار انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه شریف، روی لینک زیر کلیک و نام خود را در فرم وارد فرمایید.

زمان برگزاری چهارشنبه 05 تیر: اطلاعات بیشتر : 02122968244 و 09039119939

فرصتثبت نام رایگان به تعداد محدود، در «سمینار راهکارهای ایجاد استارت آپ های ثروت آفرین»فرصت

سطوح مختلف رقابت در محیط بازاریابی

مدیریت فروش و بازاریابیمقالاتسطوح مختلف رقابت در محیط بازاریابی

دوره دیجیتال مارکتینگ

سطوح مختلف رقابت در محیط بازاریابی

برچسب ها: بازاریابیرقابت

رقابت در مدیریت بازاریابی یک عامل عمده به حساب می آید، شامل همه ی محصولات واقعی و بالقوه‌ی (رقیب) و اقلام جانشین این محصولات می شود که احتمالاً مورد رقابتتوجه خریدار قرار خواهند گرفت. فرض کنید یک شرکت تولید خودرو در صدد برآید برای محصولات خود فولاد خریداری کند. این شرکت می تواند فولاد را از حارخانه های تولیدی ایالات متحده ی آمریکا یا از کارخانه های خارج از کشور خریداری کند. مسئولان شرکت می توانند با مراجعه به یک شرکت تولید فولاد با صرفه جویی در هزینه ها اقدم به خرید فولاد نمایند. آنها می توانند با به کار بردن آلومینیوم به عنوان بخشی از این محصول در صدد کم کردن وزن خودرو بر آیند یا به جای فولاد از قطعات پلاستیکی استفاده کنند.



بدیهی است که اگر شرکت فولادسازی ایالات متحده ی آمریکا تنها در اندیشه ی سایر رقبانی باشد که فولاد تولید و عرضه میک نند از زاویه ی بسیار محدود و بسته به رقابت نگاه خواهد کرد. در واقع، شرکت فولادسازی ایالات متحده ی آمریکا ضربه ی اصلی را که در بلند مدت تحمل خواهد کرد به وسیله ی شرکتهایی وارد خواهد آمد که محصولات جایگزین عرضه می کنند و نه شرکتهای رقیب کنونی. شرکت پولادسازی ایالات متحده ی آمریکا باید ببیند که آیا درصدد تولید و عرضه ی محصولات جایگزین باشد و یا این که فقط در اندیشه ی کاربرد فولاد در محصولاتی باشد که بتوان بدان وسیله عملکردی برتر ارائه کرد. ما می توانیم از طریق متمایز ساختن چهار سطح رقابت، با توجه به میزان جایگزینی محولات، تصویری گسترده تر از پدیده ی رقابت ارائه کنیم :

رقابت بر سر نام و نشان تجاری

یک شرکت، شرکتهای رقیب را از این زاویه مورد توجه قرار می دهد که کالاها و خدمات مشابهی به قیمتهای مشابه به مشتریان مورد نظر عرضه می نمایند. امکان دارد فولکس واگن، شرکتهایی مثل تویوتا، هوندا و سایر شرکتهایی که خودرو های با قیمت متوسط تولید می کنند (و نه شرکتهای بنز یا هیوندایی) را رقیب خود بداند.

رقابت در صنعت

امکان دارد یک شرکت، شرکتهایی را که محصولات یا طبقه ای از محصولات همانند به بازار عرضه می کنند، رقیب خود بداند. از این رو شرکت فولکس واگن در برابر همه ی تولید کنندکان خودرو به رقابت بر می خیزد.

رقابت بر سر شکل محصول

امکان دارد شرکتی همه ی شرکتهایی که کالاها و خدمات همانند تولید و عرضه می کنند رقیب خود بداند. امکان دارد شرکت فولکس واگن در صحنه ی رقابت خود را در برابر شرکتهایی ببیند که وسیله ی تقلیه مانند موتورسیکلت، دچرخه و کامیون تولید و عرضه می کنند.

رقابت بر سر مصرف کنندگان

امکان دارد یک شرکت همه ی شرکتهایی که کالاها و خدماتی را تولید و عرضه می کنند رقیب خود بداند. امکان دارد شرکتهای فولکس واگن همه ی شرکت هایی که محصولات مصرفی با دوام یا ساختمان تولید و عرضه می کنند و حتی شرکتهایی که خدمات مسافرتی خارج از کشور را ارئه می نمایند، رقیب خود بداند.


این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی و با استفاده از منابع زیر تالیف شده است.

دانلود از کتابخانه دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

منابع مورد استفاده در این مطلب :

کتاب فارسی:

مبانی مدیریت بازاریابی نوشده فیلیپ کاتلر ترجمه دکتر علی پارسائیان

Submit to Facebook Submit to Google Bookmarks Submit to Twitter Submit to LinkedIn این مطلب را در کلوب داغ کن

مطلب ویژه

دانلود فیلم مدیریتی وال استریت : پول هرگز نمی خوابد

ما فیلم های مدیریتی را به صورت رایگان برای دانلود در اختیار شما می گذاریم، فیلمهای مدیریتی جنبۀ آموزش و انتقال مفاهیم مدیریتی را نیز در کنار داستان جذاب و سینمایی خود دارند. فیلم وال استریت یکی از این فیلم هاست، فیلم سینمایی Wall Street Money Never Sleeps به کارگردانی Oliver Stone در سال 2010 و در آمریکا ساخته شده است. فیلم وال استریت خیلی عمیق وارد مسائل بورس آمریکا می شود که مشاهده آن حتمای می تواند ... متن کامل مقاله را بخوانید

کلیه حقوق این پورتال متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنعت است و استفاده از مطالب آن بدون اطلاع مدیران و هماهنگی با آنها ممنوع است

آپارات یوتیوب توییتر فیسبوک اینستاگرام