مدیریت فروش و بازاریابی

سطوح مختلف رقابت در محیط بازاریابی

رقابت در مدیریت بازاریابی یک عامل عمده به حساب می آید، شامل همه ی محصولات واقعی و بالقوه‌ی (رقیب) و اقلام جانشین این محصولات می شود که احتمالاً مورد رقابتتوجه خریدار قرار خواهند گرفت. فرض کنید یک شرکت تولید خودرو در صدد برآید برای محصولات خود فولاد خریداری کند. این شرکت می تواند فولاد را از حارخانه های تولیدی ایالات متحده ی آمریکا یا از کارخانه های خارج از کشور خریداری کند. مسئولان شرکت می توانند با مراجعه به یک شرکت تولید فولاد با صرفه جویی در هزینه ها اقدم به خرید فولاد نمایند. آنها می توانند با به کار بردن آلومینیوم به عنوان بخشی از این محصول در صدد کم کردن وزن خودرو بر آیند یا به جای فولاد از قطعات پلاستیکی استفاده کنند.

چه چیزهایی محل رقابت است ؟

بدیهی است که اگر شرکت فولادسازی ایالات متحده ی آمریکا تنها در اندیشه ی سایر رقبایی باشد که فولاد تولید و عرضه میک نند از زاویه ی بسیار محدود و بسته به رقابت نگاه خواهد کرد. در واقع، شرکت فولادسازی ایالات متحده ی آمریکا ضربه ی اصلی را که در بلند مدت تحمل خواهد کرد به وسیله ی شرکتهایی وارد خواهد آمد که محصولات جایگزین عرضه می کنند و نه شرکتهای رقیب کنونی. شرکت پولادسازی ایالات متحده ی آمریکا باید ببیند که آیا درصدد تولید و عرضه ی محصولات جایگزین باشد و یا این که فقط در اندیشه ی کاربرد فولاد در محصولاتی باشد که بتوان بدان وسیله عملکردی برتر ارائه کرد. ما می توانیم از طریق متمایز ساختن چهار سطح رقابت، با توجه به میزان جایگزینی محولات، تصویری گسترده تر از پدیده ی رقابت ارائه کنیم :

رقابت بر سر نام و نشان تجاری

یک شرکت، شرکتهای رقیب را از این زاویه مورد توجه قرار می دهد که کالاها و خدمات مشابهی به قیمتهای مشابه به مشتریان مورد نظر عرضه می نمایند. امکان دارد فولکس واگن، شرکتهایی مثل تویوتا، هوندا و سایر شرکتهایی که خودرو های با قیمت متوسط تولید می کنند (و نه شرکتهای بنز یا هیوندایی) را رقیب خود بداند.

رقابت در صنعت

امکان دارد یک شرکت، شرکتهایی را که محصولات یا طبقه ای از محصولات همانند به بازار عرضه می کنند، رقیب خود بداند. از این رو شرکت فولکس واگن در برابر همه ی تولید کنندکان خودرو به رقابت بر می خیزد.

رقابت بر سر شکل محصول

امکان دارد شرکتی همه ی شرکتهایی که کالاها و خدمات همانند تولید و عرضه می کنند رقیب خود بداند. امکان دارد شرکت فولکس واگن در صحنه ی رقابت خود را در برابر شرکتهایی ببیند که وسیله ی تقلیه مانند موتورسیکلت، دچرخه و کامیون تولید و عرضه می کنند.

رقابت بر سر مصرف کنندگان

امکان دارد یک شرکت همه ی شرکتهایی که کالاها و خدماتی را تولید و عرضه می کنند رقیب خود بداند. امکان دارد شرکتهای فولکس واگن همه ی شرکت هایی که محصولات مصرفی با دوام یا ساختمان تولید و عرضه می کنند و حتی شرکتهایی که خدمات مسافرتی خارج از کشور را ارئه می نمایند، رقیب خود بداند.

منابع مورد استفاده در این مطلب :

کتاب فارسی:

مبانی مدیریت بازاریابی نوشده فیلیپ کاتلر ترجمه دکتر علی پارسائیان

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا