رفتار مصرف کننده و نقش کلیدی‌اش در موفقیت کسب و کارها

مدیریت فروش و بازاریابیمقالاترفتار مصرف کننده و نقش کلیدی‌اش در موفقیت کسب و کارها

دوره دیجیتال مارکتینگ

رفتار مصرف کننده و نقش کلیدی‌اش در موفقیت کسب و کارها

به نظر شما مردم در طول روز چندبار پیرامون محصولات مختلف تصمیم می گیرند؟ بسیاری از این تصمیمات به سرعت و بدون صرف وقت زیادی اتخاذ می شوند و برخی دیگر پس از بررسی های طولانی تر به نتیجه می رسند. همین تصمیمات کاملاً معمولی روزانه، می تواند اقتصاد یک شهر، کشور و جهان را بچرخاند. میزان تامل بر روی تصمیمات مربوط به خرید، به نوع محصول و شخصیت فرد و مدل خرید کردن او بستگی دارد. اگر بپذیریم که همین تصمیمات کوچک و بزرگ پیرامون خرید کردن، شکل دهنده ی اقتصاد و بازار است، باید اذعان کنیم که « رفتار مصرف کنندگان » کلید پیروزی یا شکست کسب و کارها در بازارهای آزاد است.

رفتار مصرف کننده ، شامل فرآیند روانی است که طی آن فرد، نیازهایش را شناسایی می کند، روشهایی را برای برطرف سازی نیازهایش می یابد، بر اساس آن تصمیم به خرید می گیرد (کدام برند را از کدام فروشنده بخرد)، اطلاعات و داده های دریافت شده از فروشنده و محصول را استنباط می کند، برنامه ریزی می کند و برنامه هایش را عملی می کند.

با نگاهی دقیق تر به مسیر اشاره شده برای رفتار مصرف کننده می توان به وضوح درک کرد که همه اتفاقات به رفتار مصرف کننده بستگی دارد ! و به زبان عامیانه تر می توان گفت، مسیر توزیع ثروت ( در اقتصادها و بازارهای آزاد ) از شناسایی رفتار مصرف کننده عبور می کند.

برای تعریف علمی رفتار مصرف کننده باید بگوییم؛ رفتار مصرف کننده مطالعه ی مصرف کننده و فرآیندی است که آنها استفاده می کنند تا محصول را انتخاب کنند، آن را مصرف کنند و در پایان به دور بیندازند. اگر بخواهیم در این تعریف کمی عمیق تر باشیم باید نحوه ی تاثیر گذاری این فرآیند بر جهان پیرامونی را نیز اضافه کنیم !

رفتار مصرف کننده

در شکل بالا، ورودی ها و خروجی ها به رفتار مصرف کننده مشخص شده است. به بیانی دیگر، ادراکات و احساسات، حالات فیزیکی، باورها و مسائل اجتماعی در کنار شناخت افراد، موجب شکل گیری رفتار مصرف کننده می شود و بر اساس آن، چگونگی جستجوی اطلاعات (مثلاً استخراج اطلاعات از دوستان یا کتب علمی با تبلیغات تلویزیونی و ... )، انتخابهای خرید، ترجیحات مصرف کننده و ارتباطات افراد شکل می گیرد. دراین فرآیند، وظیفه ی مدیران کسب و کارها، شناسایی این رفتارها از طریق مطالعه ی بازار و تحقیقات بازار و اتخاذ استراتژیهای متناسب بازاریابی است تا بتوانند از این طریق به اهداف زیر دست یابند :

  • ایجاد ارزش و رضایت مصرف کننده
  • انتخاب صحیح و موثر بازار هدف
  • افزایش ارزش شرکت
  • بهبود محصول و خدمت ارائه شده توسط شرکت
  • ایجاد مزیت رقابتی
  • آگاهی از دیدگاه مشتریان از محصول شرکت در مقایسه با محصولات رقبا


این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

دانلود از کتابخانه دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

Submit to Facebook Submit to Google Bookmarks Submit to Twitter Submit to LinkedIn این مطلب را در کلوب داغ کن

مطلب ویژه

همه چیز را درباره ارز دیجیتال تلگرام بدانید

تلگرام، پیام رسانی متفاوت برای ایرانی هاست، پیام رسانی که میلیون ها کاربر ایرانی دارد. مدتی است که مدیران تلگرام از برنامۀ آنها برای ورود به بلاک چین و ارزهای دیجیتال خبر داده اند. اتفاقی که می تواند برای ایرانی ها بسیار مهم باشد. اما دربارۀ ارز دیجیتال تلگرام که نامش را گرام گذاشته اند، بیشتر بدانید. اینجا کلیک کنید.

آگهی

کلیه حقوق این پورتال متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنعت است و استفاده از مطالب آن بدون اطلاع مدیران و هماهنگی با آنها ممنوع است

گوگل پلاس یوتیوب توییتر فیسبوک اینستاگرام