بررسی یک تبلیغ؛ پپسی در مقابل کوکاکولا

مدیریت فروش و بازاریابیمقالاتبررسی یک تبلیغ؛ پپسی در مقابل کوکاکولا

دوره دیجیتال مارکتینگ

بررسی یک تبلیغ؛ پپسی در مقابل کوکاکولا

در مطالب با عنوان « بررسی یک تبلیغ » ؛ یک آگهی، تبلیغ که می تواند چاپی، تبلیغات اینترنتی، چندرسانه ای، تیزر تلویزیونی و ... باشد مورد بررسی قرار می گیرد و شما می توانید علاوه بر مشاهده آن تبلیغ تحلیلی پیرامون آن را مطالعه فرمایید. همچنین شما می توانید با نوشتن نظرات خود در بررسی و تحلیل آن تبلیغ همکاری کنید.

تبلیغ تلویزیونی پپسی

کوکاکولاپپسی

برای مشاهده این تبلیغ تلویزیونی، به ادامه مطلب بروید

در فضای کسب و کار جهان، کمتر می توان تبلیغات و آگهی هایی را مشاهده کرد که به طور مستقیم به محصول یا برند شرکت رقیب حمله شود. در اغلب موارد، آگهی به طور غیر مستقیم، برتری و ارزش بیشتر محصول خود، به محصول رقیب را نمایش می دهد و در بسیاری مواقع اساساً ایجاد برتری نسبت به محصولِ رقیب از اهداف اصلی تبلیغات است؛ اما کمتر می توان موردی را یافت که بی هیچ واسطه ای محصول رقیب در اگهی نمایش داده شود.


اما این موضوع برای پپسی و کوکاکولا دو رقیب قدیمی در بازار نوشابه های گازدار کاملاً متفاوت است. در سالهای گذشته (خصوصاً در دهه ی 90) بارها در تبلیغات این دو شرکت (خصوصاً در تبلیغات پپسی) برند و محصول رقیب مورد تهاجم قرار گرفته است. فارغ از مسائل قانونی -که قطعاً نیازمند مطالعه و بررسی است - در اینجا ضمن نمایش تبلیغ پپسی که رقیبش کوکاکولا را تحقیر می کند، می خواهیم پیرامون این گونه از تبلیغات بحث کنیم.

در تبلیغی که در انتهای مطلب آمده است، پپسی، پسربچه ای را نمایش می دهد که برای خرید نوشابه به دستگاه بزرگِ فروش خودکار نوشابه (Vending Machine) مراجعه می کند و ابتدا با وارد کردن سکه به داخل دستگاه دو کوکاکولا خریداری می کند و سپس این دو کوکاکولا را به عنوان پایه هایی قرار می دهد تا بتواند دستان خود را به طبقه ی پپسی برساند. در پایان نیز، قوطی های نوشابه کوکاکولا همچون زباله ای بر روی زمین باقی می ماند و پسر بچه شادمان، همراه پپسی اش از کادر خارج می شود.

همان طور که اشاره شد، چنین کاری حتماً از لحاظ حقوقی،قانونی و اخلاقی قابل بحث است، اما به نظر می رسد موارد زیر می تواند از علل چنین اقدامی از طرف پپسی و کوکاکولا باشد :

  1. رقابت شدید بین این دو برند، و عدم حضور رقیب قدرتمند سوم و کالای جانشین که موجب شده بود، آنها برای افزایش سهم بازار مجبور به دریافت سهم بازار دیگری باشند.
  2. تشابه بالای محصول دو برند
  3. فضای محدود تبلیغات (و بازاریابی) در مقایسه با امروز باعث شده بود، آنها به طور ناخواسته در مقابل هم قرار گیرند. امروزه فضاهای متنوع بازاریابی و تبلیغ نظیر شبکه های اجتماعی، هزاران شبکه تلویزیونی، میلیون ها صفحه اینترنتی، میلیون ها صفحه مجلات و نشریات چاپی و ... باعث شده که گزینه های متنوع و فراوانی برای تبلیغ و بازاریابی وجود داشته باشد. شاید در آن زمان بیلبوردها و شبکه های تلویزیونی از معدود گزینه های بازاریابی بودند که به طور ناخواسته این دو برند را کنار هم قرار می دادند.
  4. علاوه بر محدودیت در فضاهای تبلیغات، احتمالاً نقش پایین خلاقیت در تبلیغات، موجبات این گونه از تبلیغات را فراهم می نموده است.


متاسفانه اطلاعات شناسنامه ای این آگهی در دسترس نمی باشد (کارگردان، زمان تولید و ... )

این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.



Submit to Facebook Submit to Google Bookmarks Submit to Twitter Submit to LinkedIn این مطلب را در کلوب داغ کن

نظرات   

 
+4 #1 رويا ۱۳۹۱-۰۷-۲۹ ۱۸:۱۷
salam.khaste nabashid.age mishe clip pepsi dar moghabele cocacola ro be email man befrestid.chon downlod nemishe va man baraye kare tahghighatam mikham.age beshe mamnon misham
بازگو کردن
 
 
0 #2 Majid ۱۳۹۵-۰۴-۲۸ ۱۳:۳۵
Salam.Aya Midanid Nevisandeye Jomleye (Dar Lahze Zendegi Kon) Kist?
بازگو کردن
 
 
0 #3 زهرا ۱۳۹۵-۱۲-۰۶ ۱۴:۳۱
سلام میشه لطف کنید و فیلم تبلیغاتی پپسی در مقابل کوکاکولا زو به ایمیل بنده ارسال بفرمایید؟ آخه من بهش نیاز دارم و پیداش نمیکنم اینجام دانلود نمیشه اگر برای من بفرستید کمک بزرگی به من کردید و ممنونتون میشم
بازگو کردن
 
 
0 #4 شمیم ۱۳۹۷-۰۱-۰۵ ۱۴:۳۶
سلام میشه کلیپ رو به ایمیل من ارسال کنید؟
بازگو کردن
 

مطلب ویژه

تاثیر سیگار بر برند شخصی مهران مدیری

چندی پیش، مهران مدیری در یک نشست خبری و روبروی دوربین ده ها خبرنگار، اقدام به روشن کردن و کشیدن سیگار کرد ! این اتفاق باعث شد نام مهران مدیری بیش از پیش بر سر زبان ها بیفتند، چه تاثیری بر برند شخصی مهران مدیری داشته یا خواهد داشت؟ متن کامل مقاله تاثیر سیگار بر برند شخصی مدیری را بخوانید

کلیه حقوق این پورتال متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنعت است و استفاده از مطالب آن بدون اطلاع مدیران و هماهنگی با آنها ممنوع است

گوگل پلاس یوتیوب توییتر فیسبوک اینستاگرام