مدیریت فروش و بازاریابی

بررسی یک تبلیغ؛ پپسی در مقابل کوکاکولا

حمله پپسی به کوکاکولا

در مطالب با عنوان « بررسی یک تبلیغ » ؛ یک آگهی، تبلیغ که می تواند چاپی، تبلیغات اینترنتی، چندرسانه ای، تیزر تلویزیونی و … باشد مورد بررسی قرار می گیرد و شما می توانید علاوه بر مشاهده آن تبلیغ تحلیلی پیرامون آن را مطالعه فرمایید. همچنین شما می توانید با نوشتن نظرات خود در بررسی و تحلیل آن تبلیغ همکاری کنید.

تبلیغ تلویزیونی پپسی

کوکاکولاپپسی

برای مشاهده این تبلیغ تلویزیونی، به ادامه مطلب بروید

در فضای کسب و کار جهان، کمتر می توان تبلیغات و آگهی هایی را مشاهده کرد که به طور مستقیم به محصول یا برند شرکت رقیب حمله شود. در اغلب موارد، آگهی به طور غیر مستقیم، برتری و ارزش بیشتر محصول خود، به محصول رقیب را نمایش می دهد و در بسیاری مواقع اساساً ایجاد برتری نسبت به محصولِ رقیب از اهداف اصلی تبلیغات است؛ اما کمتر می توان موردی را یافت که بی هیچ واسطه ای محصول رقیب در اگهی نمایش داده شود.

پپسی و کوکاکولا رقبای قدیمی

اما این موضوع برای پپسی و کوکاکولا دو رقیب قدیمی در بازار نوشابه های گازدار کاملاً متفاوت است. در سالهای گذشته (خصوصاً در دهه ی ۹۰) بارها در تبلیغات این دو شرکت (خصوصاً در تبلیغات پپسی) برند و محصول رقیب مورد تهاجم قرار گرفته است. فارغ از مسائل قانونی -که قطعاً نیازمند مطالعه و بررسی است – در اینجا ضمن نمایش تبلیغ پپسی که رقیبش کوکاکولا را تحقیر می کند، می خواهیم پیرامون این گونه از تبلیغات بحث کنیم.

در تبلیغی که در انتهای مطلب آمده است، پپسی، پسربچه ای را نمایش می دهد که برای خرید نوشابه به دستگاه بزرگِ فروش خودکار نوشابه (Vending Machine) مراجعه می کند و ابتدا با وارد کردن سکه به داخل دستگاه دو کوکاکولا خریداری می کند و سپس این دو کوکاکولا را به عنوان پایه هایی قرار می دهد تا بتواند دستان خود را به طبقه ی پپسی برساند. در پایان نیز، قوطی های نوشابه کوکاکولا همچون زباله ای بر روی زمین باقی می ماند و پسر بچه شادمان، همراه پپسی اش از کادر خارج می شود.

همان طور که اشاره شد، چنین کاری حتماً از لحاظ حقوقی،قانونی و اخلاقی قابل بحث است، اما به نظر می رسد موارد زیر می تواند از علل چنین اقدامی از طرف پپسی و کوکاکولا باشد :

  1. رقابت شدید بین این دو برند، و عدم حضور رقیب قدرتمند سوم و کالای جانشین که موجب شده بود، آنها برای افزایش سهم بازار مجبور به دریافت سهم بازار دیگری باشند.
  2. تشابه بالای محصول دو برند
  3. فضای محدود تبلیغات (و بازاریابی) در مقایسه با امروز باعث شده بود، آنها به طور ناخواسته در مقابل هم قرار گیرند. امروزه فضاهای متنوع بازاریابی و تبلیغ نظیر شبکه های اجتماعی، هزاران شبکه تلویزیونی، میلیون ها صفحه اینترنتی، میلیون ها صفحه مجلات و نشریات چاپی و … باعث شده که گزینه های متنوع و فراوانی برای تبلیغ و بازاریابی وجود داشته باشد. شاید در آن زمان بیلبوردها و شبکه های تلویزیونی از معدود گزینه های بازاریابی بودند که به طور ناخواسته این دو برند را کنار هم قرار می دادند.
  4. علاوه بر محدودیت در فضاهای تبلیغات، احتمالاً نقش پایین خلاقیت در تبلیغات، موجبات این گونه از تبلیغات را فراهم می نموده است.

متاسفانه اطلاعات شناسنامه ای این آگهی در دسترس نمی باشد (کارگردان، زمان تولید و … )

این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا