مدیریت فروش و بازاریابی

نگاهی به سیر تاریخی تبلیغات کوکاکولا

کوکاکولا یکی از قدیمی ترین برندهای تاریخ آمریکا است، که امروز در سراسر جهان شناخته شده است و محصولاتش به فروش می رسد. منشا اصلی این موفقیت برند کوکاکولا را باید در تاریخ تبلیغات تاثیر گذارش از ابتدا تا همین امروز جستجو کرد.

شاید روند تبلیغات کوکاکولا در سالهای مختلف بتواند راهنمای مسیر شرکتهایی باشد که می خواهند سهم بازار خود را افزایش دهند. به طور مشخص باید دید که این برند افسانه ای چگونه خود و استراتژی های بازاریابی اش را با تغییرات محیط هماهنگ ساخته است. در ادامه روند تبلیغات کوکاکولا در سالهای مختلف مشاهده خواهید کرد.

در همین زمینه مطالعه مطالب « مرور تصویری تبلیغات کوکاکولا از ۱۸۸۶ تا ۱۹۹۹ » و « شعارهای تبلیغاتی کوکاکولا از سال ۱۸۸۶ » به شما توصیه می شود.

شروع تبلیغات کوکاکولا

تبلیغ کوکاکولا

اولین کوکاکولا در سال ۱۸۸۶ در آتلانتا،جورجیا فروخته شد اما اولین تبلیغ کوکاکولا در سال ۱۸۹۵ دیده شد. اولین تبلیغ کوکاکولا که یک تبلیغ چاپی بود، بازیگر زن جوانی به نام هیلدا کلارک را نشان می داد که اتفاقاً این خانم سخنگوی برند کوکاکولا هم بود ! این تبلیغ خانم کلارک را در حال نوشیدن کوکاکولا در کنار تابلوی « فقط ۵ سنت » نشان می داد. (تصویر بالا)

تبلیغ کوکاکولا

تبلیغ کوکاکولا

مجموعه ی بعدی تبلیغات کوکالا بانوان را هدف قرار داده بود و نشان می داد که کوکاکولا چگونه به آنها در کارهای روزانه زندگی کمک می کند و آنها را شاداب و سرحال می کند. و شعارهای تبلیغاتی چون « Shop Refreshed » و « Lunch Refreshed » به کار گرفته شد تا نشان دهد که کوکاکولا چگونه می تواند آنها را در زندگی روزانه شاداب کند.

سالهای میانی تبلیغات کوکاکولا

تبلیغ کوکاکولا

تبلیغ کوکاکولا

همزمان با توسعه ی برند کوکاکولا و خلق مشتریان جدید تبلیغات کوکاکولا هم طولانی تر شد و بیننده را بیشتر شیفته ی خود می ساخت. در سالهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ تبلیغات کوکاکولا افرادی را نشان می داد که در حال نوشیدن کوکاکولا بسیار با نشاط هستند و از نوشیدن کوکاکولا لذت می برند.

در این زمان از رشد آمریکا و رقابت کسب و کارها ، تبلیغات کوکاکولا نشان می داد که نوشیدن کوکاکولا یک راه حل برای رفع خستگی در کارهای روزمره است.

تبلیغ کوکاکولا

تبلیغ کوکاکولا

تبلیغات امروز کوکاکولا

تبلیغ کوکاکولا

از روزهای میانی تا امروز، کوکاکولا در تبلیغاتش بر روی مسائل سلامتی بسیار تاکید کرده است تا بتواند نسلهای مختلف را مورد هدف قرار دهد. همچنین تبلیغاتی با موضوع محیط زیست، بازیافت و خانواده از برنامه های کوکاکولا بوده است.

تبلیغ کوکاکولا

کوکاکولا امروز در زیر سایه برند معروفش محصولات متونعی را تولید و روانه ی بازار می کند. آن چیزی که می توان از تاریخ تبلیغات کوکاکولا دریافت توجه به مهمترین موضوعات مد نظر مشتریان (جامعه ی هدف) در برهه ی مختلف زمانی است. شاید نگاهی به تاریخ تبلیغات کوکاکولا این غول برندها ! بتواند برای کسب و کارهایی که تازه شروع به کار کرده اند بسیار مفید باشد.

تبلیغ کوکاکولا

می‌توانید برای اطلاعات بیشتر به سایت اصلی کوکاکولا هم مراجعه کنید.

این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا