برای شرکت رایگان در همایش انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه شریف، روی لینک زیر کلیک و نام خود را در فرم وارد فرمایید.

زمان برگزاری دوشنبه 26 آذر: اطلاعات بیشتر : 02122968244 و 09039119939

فرصتثبت نام رایگان به تعداد محدود، در «راهکارهای ایجاد استارتاپ های ثروت آفرین در شرایط اقتصادی جدید»فرصت

شبکه های اجتماعی برای اهداف بازاریابی برندها

مدیریت فروش و بازاریابیمقالاتشبکه های اجتماعی برای اهداف بازاریابی برندها

دوره دیجیتال مارکتینگ

شبکه های اجتماعی برای اهداف بازاریابی برندها

رشد سریع تکنولوژی ارتباطات، خیلی از مشخصه های زندگی را تغییر داده است. در این بین بدون شک اینترنت مهمترین نقش را ایفا کرده است. اینترنت، شکل جدیدی از ارتباطات بین افراد را پدید آورده است، مکان های جدیدی برای حضور انسانها خلق کرده است و در ادامه یرسانه های اجتماعی اینها، رفتارهای جدیدی برای مشتریان را به وجود آورده است.

شکل جدید ارتباطات، که مدیون اینترنت –این رسانه ی قدرتمند- است موجب شده است که شرکتها و کسب و کارهای کوچک، متوسط و همچنین بزرگترین شرکتهای دنیا از اینترنت به عنوان ابزار جدید بازاریابی بهره گیرند. یکی از این ابزارها، شبکه های اجتماعی اینترنتی بوده است که در بین آنها فیس بوک با ویژگیهای منحصر به فردش مهمترین نقش را ایفا می کند. این شبکه ی اجتماعی، زمان بسیار زیادی را از گروه های سنی و طبقات مختلف اجتماعی را به خود اختصاص داده است در این مطلب نگاهی اجمالی به امکانات فیس بوک (facebook) این رسانه‌ی اجتماعی برای مدیران برند می‌پردازیم.


فیس بوک این شبکه ی اجتماعی با 500 میلیون عضو؛ سرویسهای متنوعی را ارائه می دهد، که هر کدام می توانند یک ابزار بسیار ارزشمند برای ایجاد روابط عمومی، معرفی محصول جدید، ایجاد آگاهی از برند و افزایش فروش باشد، ابزارهایی مثل بازیهای تحت وب (Web based games) و همچنین بازیهای بر روی مرورگر (Browser Game) تنها نمونه ای از ده ها ابزاری است که تا به حال برای اهداف بازاریابی شرکتهای مختلف به کار رفته است. اما اکنون  تاکید ما بیشتر بر روی دو ابزار زیر خواهد بود :

گروه ها در فیس بوک (FaceBook Groups)

صفحات طرفداران در فیس بوک (FaceBook Fan Pages)

شاید بهتر باشد در ابتدا یک شناختی از ویژگی های این دو ابزار مهم در Social Media Marketing داشته باشیم.

صفحات طرفداران، صفحاتی که است در سایت فیس بوک ایجاد می شوند و علاوه بر کاربران فیس بوک کاربران غیر عضو هم می توانند آن را ببینند و به علاوه در موتورهای جستجو نیز فهرست می شوند و ممکن است علاوه بر کاربران هزاران کاربر دیگر نیز آن صفحه را ببینند. اما گروه های فیس بوک که یکی از قدیمی ترین امکانات فیس بوک برای کسب و کارها است، تنها برای کاربران عضو فیس بوک قابلیت دیده شدن را دارد و در موتورهای جستجو فهرست نمی شود اما به جای همه ی اینها، کاربران عضو گروه ها می توانند سایر آشنایان خود را به عضویت در گروه دعوت کنند و این خود می تواند وسیله ی فوق العاده ای برای Viral Marketing بازاریابی ویروسی باشد.

جدول زیر مقایسه ای را بین Fanpages و Groups کرده است :

گروه های فیس بوک

صفحات فیس بوک

ویژگی کلیدی

بله

نه

آدرسهای طولانی و زشت

بله

بله

برگزاری بحث و تبادل نظر

نه

بله

اضافه کردن applicationهای دیگر

بله

بله

ارسال پیام به همه کاربران

نه

بله

آمار بازدیدکنندگان

بله

بله

به اشتراک گذاری تصویر و ویدئو

نه

بله

ایجاد وقایع مرتبط و دعوتنامه

بله

بله

ترفیع با استفاده social ads

 

به نظر می رسد گروه ها به منظور ایحاد بحثهای فعال و جلب توجه سریع موثرتر هستند و همان طور که در جدول امده است گروه ها برای ایجاد وقایع مرتبط و بازاریابی ویروسی و پارتیزانی موثرتر هستند.

همچنین؛ صفحات طرفداران گزینه ی مناسب تری برای ایجاد یک رابطه ی بلند مدت با مشتریان و ارتباط متقابل و موثر برند با مشتریانش باشد.

تحقیق تازه ای که بر روی اعضای صفحه ی برندها در فیس بوک انجام شده است، نشان می دهد که این افراد به طور معنا داری بیشتر علاقه دارند تا محصول آن برند را بخرند یا آن را به دیگران توصیه کنند. به طور مشخص تحقیق انجام شده توسط Chadwick Martin Bailey and iModerate Research Technologies نشان می هد که مصرف کنندگان 51% بیشتر علاقه دارند تا از برندی خرید کنند که در فیس بوک آن را دنبال می کنند و 60% بیشتر از سایرین آن را به دیگران پیشنهاد می کنند.

 بازاریابی اینترنتی

هر چند شاید این تحقیق کمی بزرگنمایی کرده باشد، زیرا بسیاری از افراد عضو fanpage یک برند، از قبل به آن برند، تعلق خاطر و وفاداری داشته اند، اما به هر حال این تحقیق و تحقیقات مشابه نشان می دهد که افراد نسبت به برندهایی که در شبکه های اجتماعی حضور پررنگ ندارند، احساس منفی دارند و حضور هوشمندانه در شبکه های اجتماعی یک مزیت رقابتی است.

در ادامه می توانید رده بندی برندهای مختلف را بر اساس تعداد افراد طرفدار آن برند در فیس بوک مشاهده فرمایید :

فیس بوک FaceBook با 24 میلیون کاربر طرفدار

youtube Youtube با 18 میلیون کاربر طرفدار

starbucksStarbucks Coffee با 16 میلیون کاربر طرفدار

کوکاکولا Coca-Cola با 15 میلیون کاربر طرفدار

oreo Oreo با 12 میلیون کاربر طرفدار

skittles Skittles با 11 میلیون کاربر طرفدار

red-bull Red bull با 10 میلیون کاربر طرفدار

disney Disney با 9 میلیون کاربر طرفدار

victori Victoria's Secret با 8 میلیون کاربر طرفدار

 CONVERSE Converse All Star با 8 میلیون کاربر طرفدار

اما واقعاً کارکرد فیس بوک و دیگر شبکه های اجتماعی اینترنتی برای اهداف بازاریابی (بازاریابی اینترنتی) به همین جا ختم نمی شود ...

 

این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی و با بهره گیری از منابع زیر نوشته شده است.

دانلود از کتابخانه دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

 

منابع مورد استفاده در این مطلب:

Fan Page List

CMB Info

Submit to Facebook Submit to Google Bookmarks Submit to Twitter Submit to LinkedIn این مطلب را در کلوب داغ کن

نظرات   

 
+2 #1 وحید ۱۳۸۹-۰۹-۰۵ ۱۷:۴۲
موضوع بسیار جالبی است. علاقمند شدم بیشتر در مورد آن تحقیق کنم.
بازگو کردن
 

مطلب ویژه

تاثیر سیگار بر برند شخصی مهران مدیری

چندی پیش، مهران مدیری در یک نشست خبری و روبروی دوربین ده ها خبرنگار، اقدام به روشن کردن و کشیدن سیگار کرد ! این اتفاق باعث شد نام مهران مدیری بیش از پیش بر سر زبان ها بیفتند، چه تاثیری بر برند شخصی مهران مدیری داشته یا خواهد داشت؟ متن کامل مقاله تاثیر سیگار بر برند شخصی مدیری را بخوانید

آگهی

کلیه حقوق این پورتال متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنعت است و استفاده از مطالب آن بدون اطلاع مدیران و هماهنگی با آنها ممنوع است

گوگل پلاس یوتیوب توییتر فیسبوک اینستاگرام