برای شرکت رایگان در همایش انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف، روی لینک زیر کلیک و نام خود را در فرم وارد فرمایید.

زمان برگزاری چهارشنبه 4 بهمن: اطلاعات بیشتر : 02122968244 و 09039119939

فرصتثبت نام رایگان به تعداد خیلی محدود، در «همایش ثروتمندان جدید ایران» در دانشگاه صنعتی شریففرصت

نمونه ای از شناسایی رفتار مصرف کنندگان بلک اند دکر

مدیریت فروش و بازاریابیمقالاتنمونه ای از شناسایی رفتار مصرف کنندگان بلک اند دکر

دوره دیجیتال مارکتینگ

نمونه ای از شناسایی رفتار مصرف کنندگان بلک اند دکر

به واقع بدون دسترسی به دانش رفتار مصرف کننده و داشتن درک صحیح از آن، پیش بینی واکنش نسبت به نیازها و تمایلات مشتریان امکان پذیر نیست. هر چند شناسایی نیازهای فعلی و آینده مشتریان و پیش بینی رفتار آنها کار بسیار دشواری است، اما تحقیقات بازار به این مهم کمک می کند. در ادامه نمونه از تلاش بلک اند دکر برای شناسایی رفتار مصرف کنندگان را مطالعه فرمایید.

شرکت Black & Decker یا همان B&D دارای خط تولیدی نسبتاً موفق در زمینه ابزارآلات برقی با قیمت متوسط با نام تجاری B&D و یک خط تولید ابزارآلات برقی گران قیمت و با کیفیت با نام تجاری De Walt برای بازارهای تخصصی بود.

تحقیقات اولیه بر روی مصرف کنندگان نشان می داد گروهی از مصرف کنندگان که علاقه مند به انجام تعمیرات برقی منزل خود بودند تمایل به خرید ابزارهایی با کیفیت بالا داشتند. اما تعداد کمی از آنها مایل به صرف هزینه بیشتر و خرید نام تجاری گران قیمت De Walt بودند. به همین دلیل مدیران B&D تعداد 50 نفر از این گروه مصرف کنندگان را انتخاب کرده و درباره ابزارهای مورد استفاده آنها و دلایل خرید از یک نام تجاری خاص سوالهایی مطرح کردند. نمایندگان شرکت به همراه این گروه عازم گشت و گذارهای قبل از خرید می شدند و در حین خرید واکنشهای آنها را بررسی می کردند. هدف بلک اند دکر از انجام این تحقیقات آن بود که ترجیحات و بی علاقگی این گروه از مصرف کنندگان نسبت به نامهای تجاری و ابزارآلات خاص، احساسات، نحوه واکنش آنها هنگام استفاده و مشکلاتشان در حین استفاده و نیز پس از استفاده (نظیر تمیز کردن کف اتاق پس از استفاده از اره برقی) را مشخص کنند.


بلک اند دکر

علاوه بر نکات ذکر شده مدیران بلک اند دکر با پرسیدن سوالهایی مانند «پروژه تعمیرات شما چه بوده است؟» و یا «پس از خاتمه کار چه احساسی داشتید؟»  سعی داشتند جنبه احساسی مستتر در این پروژه ها را در این گروه از مصرف کنندگان درک و شناسایی کنند.

رنگ ابزارآلات برقی نیز به دقت مورد تحقیق قرار گرفت. تحقیقات مصرف کنندگان نشان داد که رنگ سبز پررنگ مورد استفاده در ماشین های جمن زنی و سایر فعالیتهای مربوط به باغبانی برای استفاده کنندگان، مفهومی آمیخته با «کیفیت و اطمینان» را به همراه داشته است. نام تجاری جدید Quantum به جای De Walt نیز بر اساس تحقیقات مصرف کننده به دست آمد.

این گروه از مصرف کنندگان معتقد بودند که این نام در عین حال که تلفظ ساده ای دارد، در ذهن آنها تداعی کننده محصولاتی است که از محصولات مشابه پیشی گرفته اند. نام شرکت B&D بر روی بسته کالاهایی که با نام تجاری De Walt تولید شده بودند به چشم نمی خورد، زیرا شرکت احساس کرده بود نام B&D ممکن است در تصمیم خریداران تاثیر منفی داشته باشد. با این وجود تحقیقات مصرف کنندگان نشان داد این گروه از مصرف کنندگان نگرش مثبتی نسبت به نام تجاری B&D داشته اند و درج این نام تجاری بر روی بسته بندی و محصولات موجب کسب مزیت برای شرکت سازنده است.

خط تولید Quantum با موفقیت بسیاری مواجه شد. شرکت با شناسایی بهتر مشتریان خود توانست به خوبی سهم وسیعی از بازار را به دست آورد.


سید حمیدرضا عظیمی
این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

منابع :

کتاب رفتار مصرف کننده : تدوین استراتژی بازاریابی

Submit to Facebook Submit to Google Bookmarks Submit to Twitter Submit to LinkedIn این مطلب را در کلوب داغ کن

نظرات   

 
+1 #1 جواد توفیقی ۱۳۹۱-۱۰-۱۰ ۱۷:۵۸
با سلام و خسته نباشید.از این مقاله کوتاه با عمق زیاد شما تشکر میکنم. ولی ای کاش همه تولید کنندگان داخلی میتوانستند به جای صرف وقت و اعصاب خود در این بازار آشفته مواد اولیه با قیمتهای صعودی و لحظه ایی به این استراتژیها هم فکر کنند و مجال ارائه و اصلاح وتغییر را پیدا میکردند.
بازگو کردن
 

مطلب ویژه

همه چیز را درباره ارز دیجیتال تلگرام بدانید

تلگرام، پیام رسانی متفاوت برای ایرانی هاست، پیام رسانی که میلیون ها کاربر ایرانی دارد. مدتی است که مدیران تلگرام از برنامۀ آنها برای ورود به بلاک چین و ارزهای دیجیتال خبر داده اند. اتفاقی که می تواند برای ایرانی ها بسیار مهم باشد. اما دربارۀ ارز دیجیتال تلگرام که نامش را گرام گذاشته اند، بیشتر بدانید. اینجا کلیک کنید.

کلیه حقوق این پورتال متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنعت است و استفاده از مطالب آن بدون اطلاع مدیران و هماهنگی با آنها ممنوع است

گوگل پلاس یوتیوب توییتر فیسبوک اینستاگرام