مدیریت فروش و بازاریابی

بررسی یک تبلیغ،تبلیغ محیطی و خلاقانه آریل

در مطالب با عنوان « بررسی یک تبلیغ » ؛ یک آگهی، تبلیغ که می تواند چاپی، تبلیغات اینترنتی، چندرسانه ای، تیزر تلویزیونی و … باشد مورد بررسی قرار می گیرد و شما می توانید علاوه بر مشاهده آن تبلیغ تحلیلی پیرامون آن را مطالعه فرمایید. البته شاید آن چه در این مطلب مورد تحلیل قرار گرفته باشد را نتوان یک تبلیغ دانست، و بهتر باشد آن را یک اتفاق عمومی دانست ! اصطلاحی که شاید کمی ناآشنا باشد ! پیشنهاد می کنم حتماً برای آشنایی بیشتر ادامه مطلب را بخوانید …

تبلیغات محیطی آریل

آریل

برای مشاهده تیزر تبلیغاتی به ادامه مطلب بروید.

آریل Ariel یکی دیگر از برندهای شرکت پروکتر اند گمبل (Procter & Gamble) است که در صنعت مواد شوینده فعالیت می کند. (اینجا در مورد پروکتر اند گمبل بیشتر بخوانید) آریل اولین تولید کننده بسیاری از محصولاتی بوده است که امروز توسط خیلی از برندهای دیگر هم تولید می شود، محصولاتی مثل شوینده های آنزیم دار و … محصول واحدهای تحقیق و توسعه شرکت آریل است.

اما آریل تنها در تولید محصولات جدید و موضوعات فنی، خلاق نیست ! آنها در تبلیغات هم همیشه، بوی نوآوری می دهند ! به عنوان نمونه تبلیغات آنلاین سال ۲۰۱۰ آریل که کاربران در یک بازی فلش آنلاین با شلیک کردن محصول لکه‌برِ آریل به شخصیتهای کاریکاتورگونه ی جورج بوش و آدولف هیتلر، آنها را به شخصیتهای گاندی و چارلی چاپلین تبدیل می کردند و در واقع این لکه های ننگین را پاک می کردند ! البته همین جا بد نیست اشاره کنیم، که این تبلیغ در برزیل انجام گرفته است و مربوط به بازار آمریکا نبوده است، اساساً آریل برندی است که در آمریکای شمالی حضور رسمی ندارد.

به هر شکل، صحبت ما در اینجا پیرامون تبلیغی است که از این هم خلاقانه تر است ! ماجرای این تبلیغ با عنوان Fashion Shoot (شاید بهتر باشد بگوییم اتفاق عمومی یا اتفاق خیابانی یا همان Street Event که باید آن را نوعی تبلیغ محیطی بدانیم.) از این قرار است؛ یک اتاقک شیشه ای شیک از ۲۹ آگوست تا ۳ سپتامبر در سالن انتظار ایستگاه مرکزی متروی شهر استکهلم قرار گرفته است که درون آن یک ابزار شبیه توپهای نظامی قرار گرفته است و هر از چند گاهی یک گلوله ی رنگی را به سمت لباسهای در حال حرکت شلیک می کند ! بله این اسلحه از طریق یک اپلیکیشن فیسبوکی به صفحه ی ویژه آریل در فیسبوک متصل بود و کاربران سوئدی می توانستند از منزل یا محل کار خود، تلاش کنند تا گلوله ی کثیف را به لباسها بزنند ! اگر آنها می توانستند خوب نشانه گیری کنند، آن گاه آریل با استفاده از پودرهای لباسشویی اش در همان محل به صورت اتوماتیک لباس را شستشو می کرد و لباسی سفید و بدون لکه را به آدرس فرد شلیک کننده ارسال می کرد !

این تبلیغ یا اتفاق خیابانی، در واقع هم از ویژگیهای شبکه های اجتماعی و خاصیت آنها بهره برده است هم از ویژگیهای یک بیلبورد تبلیغاتی در یک مکان شلوغ ! این بازی هم بیننده مجازی از طریق اینترنت داشت، هم رهگذرانی که با تعجب به این بازی هیجان انگیز می نگریستند ! نظر شما چیست ؟ اگر شما رقیب آریل در بازار استکهلم بودید، چگونه پاسخ این تبلیغ را می دید؟ باز هم از تبلیغات سنتی و تکراری و بیلبوردهای خسته کننده استفاده می کردید ؟

فیلم زیر، مراحل مختلف این تبلیغ را نشان می دهد، که مشاهده آن را به همه علاقه مندان به تبلیغات و بازاریابی توصیه می کنم.

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا