مدیریت فروش و بازاریابی

مطالعه موردی: تحلیل SWOT برای آمازون

تحلیل SWOT یک ابزار مدیریتی به منظور بررسی شرکت و شرایط محیطی آن است. اصطلاح SWOT یا TOWS مخففی برای کلمات Strength ، Weakness، Opportunity و Threat است. در همین ارتباط می توانید مطلب «SWOT چیست ؟» را بخوانید.

اگر شما با تحلیل SWOT آشنا باشید، شاید مطالعه ی یک تحلیل SWOT شما را بیشتر با این ابزار رایجِ مدیریت آشنا سازد. در ادامه می توانید یک نمونه ی بسیار خلاصه از تحلیل SWOT برای شرکت آمازون (Amazon) که یک فروشگاه اینترنتی با تنوع محصولی بالا است را مطالعه فرمایید.

لازم به تذکر است که این گزارش تنها به منظور آموزش و از روی اطلاعات در دسترس پیرامون شرکت آمازون و همچنین برخی وب سایتهای دیگر تهیه گردیده است.تحلیلهای SWOT که بخشی از « تدوین برنامه استراتژیک » و « تدوین برنامه بازاریابی » هستند پس از مراحل مختلف تحقیقات میدانی و مصاحبه‌های مختلف تهیه می گردند.

قوت‌ها Strengths

آمازون یک شرکت سودآور است. در سه ماهه ی نخست سال ۲۰۰۵ سود شرکت آمازون شاهد ۳۲% کاهش در سود در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۰۴ بوده است بدین معنا که سود آنها در این مدت از ۷۶ میلیون دلار به ۵۲ میلیون دلار کاهش یافته است. این کاهش در سود علی رغم افزایش ۲۶ درصدی فروش بوده است که علتش ارائه ی ترفیع ها و تخفیفات مختلف به مشتریان بوده است و بدین ترتیب آمازون با کاهش هزینه های ارسال برای مشتری، توانسته سهم بازار خود را به شدت افزایش دهد.

آمازون

مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) قوی و همچنین سیستمهای اطلاعاتی مختلف یک نقطه ی قوت در برنامه های استراتژیک آمازون است. اطلاعات ارزشمند فراوانی که آمازون از رفتار مشتریان در اختیار دارد توانسته است، این امکان را فراهم اورد که پیشنهادات آمازون برای مشتریانش بر روی وب سایت همیشه موثر و کارا باشد.

آمازون یک برند کاملاً شناخته شده در سراسر جهان است. این شهرت جهانی خود یک قوت برای آمازون است.  آمازون اطلاعات بیش از ۳۰ میلیون مشتری را در سراسر جهان در اختیار دارد. همچنین آنها اولین شرکتی بودند که استفاده از تجارت الکترونیک را به طور عملی به اجرا درآوردند و خرده فروشی آنلاین را با فروش کتاب آغاز کردند و امروز تنوع بالایی از محصولات را بر روی سایت خود در اختیار دارند.

ضعف‌ها Weaknesses

آمازون اولین و بی رقیب ترین فروشنده ی آنلاین کتاب در جهان است ، اما اضافه کردن دسته های جدید محصولات بر روی سایتش یک ریسک بوده که موجب سردرگم شدن مشتریانش شده است. تصور کنید سایتی که اسباب بازی، کتاب و خودرو را به فروش می رساند. شاید این مورد موجب ضربه خوردن به برند آمازون به عنوان فروشنده ی تخصصی کتاب شود.

در بسیاری موارد به نظر می رسد که آمازون باید بر روی استراتژی ارسال رایگانش بیشتر فکر کند ! ارسال رایگان سفارشات برای مشتریان آمازون سالی در حدود ۵۰۰ میلیون دلار برای آمازون هزینه دارد ! و این هزینه فشار زیادی را بر شرکت وارد می آورد.

فرصت‌ها Opportunities

آمازون به عنوان بزرگترین فروشگاه خرده فروشی آنلاین و پیشتاز تجارت الکترونیک شناخته شده است و خیلی از خرده فروش ها برای فروش محصولات خود، مایل به همکاری با Amazon هستند و این یک فرصت استثنایی است.

آمازون یک سایت چینی به نام Joyo.com را با قراردادی به مبلغ ۷۵ میلیون دلار خریداری کرده است و اکنون چندین هزار کتاب چینی را در سایت خود دارد و این یعنی ورود به بازار بزرگ چین که خودش سرآغاز هزاران فرصت بزرگ می تواند باشد.

تهدیدها Threats

ماهیت کسب و کارهای آنلاین به گونه ای است که رقبا خیلی سریع وارد  کسب و کار می شوند و سطح رقابت را تشدید می کنند. هر چند آمازون یک برند شناخته شده است، و تعداد محصولاتش بالا است، اما شاید SME ها بتوانند با برخی تغییرات خود را متمایز سازند و سهم های کوچکی از بازار را از آمازون بگیرند.

شاید در بازار آمریکا رقابت با آمازون سخت باشد، اما در بازارهای جهانی آمازون و در رقابت با فروشندگان محلی، آمازون به شدت مورد تهدید این شرکتهای کوچک و متوسط محلی است.

در مجموع تکیه کردن آمازون بر خیلی از رفتارهای غالب در آمریکا شرایطی را فراهم آورده که آمازون را در بازارهای جهانی کمی آسیب پذیر تر می کند.

ماتریس SWOT آمازون

ماتریس SWOT

ضعف‌ها

قدرت‌ها

استراتژیهای W-O

استراتژیهای S-O

فرصت‌ها

استراتژیهای W-T

استراتژیهای S-T

تهدیدها

برای مطالعه شرح بیشتر پیرامون ماتریس SWOT اینجا کلیک فرمایید.

استراتژیهای S-O قوت – فرصت:

در اینجا باید با تکیه بر نقاط قوت سازمان، از فرصتهای موجود بهره برداری کنیم.

– عقد قراردادهای فروش با تولیدکنندگان گروههای جدید محصولی و استفاده از برند قوی آمازون و سیستم کارآمد CRM این شرکت در جهت افزایش قدرت چانه زنی آمازون با تامین کنندگان محصولات.

– افزودن گروه های جدید کالایی از طریق زمینه های ایجاد شده در چین و بهره برداری از هزینه های پایین تولید و تامین در چین.

استراتژیهای W-O ضعف – فرصت:

در این گروه از استراتژیها، هدف غلبه بر ضعفها به منظور بهره برداری از فرصتهای است.

– با حذف امتیاز «ارسال رایگان» برای سفارشات کوچک با مبالغ پایین، امکان ارسال کالاهای ارزان قیمت چینی از پین و با کمک شرکت Joyo را فراهم سازیم.

استراتژیهای S-T قوت – تهدید:

در اینجا باید راه حلهایی برای کاهش خطر پذیری شرکت با بهره گیری از نقاط قوت شرکت بیابیم.

– استفاده از قدرت چانه زنی بالای آمازون به واسطه ی سهم بالا در فروش و همچنین شبکه ی فروش گسترده و اطلاعات ارزشمند CRM به منظور کاهش قیمت تمام شده محصولات و کاهش قیمت فروش بر روی سایت؛ تا از این طریق بتوان علاوه بر مزیت برند، مزیت قیمت نیز ایجاد کرد و رقبای کوچک را از بازار خارج کرد.

– استفاده از دفاتر محلی به منظور ایجاد نسخه های اختصاصی برای بازارهای جهانی مهم. تا از این طریق بتوان تطابقی بین سایت و ترفیعات فروش با فرهنگهای مختلف ایجاد کرد.

استراتژیهای W-T ضعیف – تهدید:

جلوگیری از آسیب دیدن از ضعفها از طریق تهدیدات، هدف اصلی این استراژیِ کاملاً دفاعی است. استراتژیهای W-T قویاً برای آمازون رد می شود، زیرا ضعفهای کوچک و تهدیدات کم اثری در تحلیل SWOT آمازون دیده می شود و لزومی به استراتژی دفاعی W-T دیده نمی شود.

– حذف ارسال رایگان به منظور کاهش هزینه ها و افزایش حاشیه سود که البته با وجود افزایش حاشیه سود، این کار باعث کاهش حجم فروش و از دست دادن سهم بازار خواهد بود و با توجه به شرایط آمازون، توصیه نمی شود.

حذف گروه های محصولات دیگر و حفظ بخش کتاب به منظور ایجاد تمرکز در سایت. این استراتژی نیز همان طور که پیشتر اشاره شد، توصیه نمی گردد.

لازم به تذکر است که این گزارش تنها به منظور آموزش و از روی اطلاعات در دسترس پیرامون شرکت آمازون و همچنین برخی وب سایتهای دیگر تهیه گردیده است.تحلیلهای SWOT که بخشی از « تدوین برنامه استراتژیک » و « تدوین برنامه بازاریابی » هستند پس از مراحل مختلف تحقیقات میدانی و مصاحبه‌های مختلف تهیه می گردند.

این مقاله توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی نوشته شده است.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا