مجتمع فنی تهران میرداماد

برنامه ریزی مدیریت ریسک

مدیریت پروژهمقالاتبرنامه ریزی مدیریت ریسک

دوره دیجیتال مارکتینگ

برنامه ریزی مدیریت ریسک

فهرست مطلب
برنامه ریزی مدیریت ریسک
انواع ریسک‌ها
تمامی صفحات

ریسک عبارتست از یک عدم قطعیت درباره رویداد آینده که درصورت وقوع, پیامدهایی بدنبال خواهد داشت. بر همین اساس ریسک پروژه‌ها را رویدادهایی تلقی میکنند که پیامدهای احتمالی آتی آنها, متوجه ابعاد و زمینه‌های مختلف پروژه خواهد شد. در برخورد با ریسک پروژه‌ها، این مدیر پروژه است که ریسکها را پیش‌بینی نموده و واکنش مناسبی برای آنها برنامه‌ریزی میکند. مدیریت ریسک پروژه‌ها فرایند سیستماتیک شناسایی, تجزیه و تحلیل و پاسخگویی به ریسک پروژه‌ها می باشد. این مبحث به حداکثر نمودن احتمال رخداد وقایع مثبت و پیامدهای حاصل از آنها و همچنین حداقل نمودن احتمال رخداد وقایع ناخوشایند و نتایج و عواقب ناشی از بروز آنها در رابطه با اهداف پروژه میپردازد.برنامه ریزی ریسک، ریسکهای قابل پیشبینی پروژه را شناسایی و لیست کرده و مجموعه اقدامات لازم جهت پاسخگویی مناسب به آنها را طرحریزی میکند. بعبارت دقیقتر یک برنامه ریزی ریسک, میتواند شامل موارد زیر باشد:

 - لیست کاملی از تمامی ریسکهای قابل پیش بینی پروژه

- درجه بندی احتمال وقوع هر ریسک

- درجه بندی تاثیر وقوع هر ریسک بر پروژه

- اولویتبندی ریسکها از جهت اهمیت آنها در ارتباط با کل پروژه

- مجموعه اقدامات پیشگیرانه جهت پاسخگویی به ریسک (قبل از وقوع)

- مجموعه اقدامات اصلاحی و احتیاطی جهت کنترل تاپیر وقوع ریسک (پس از وقوع)

- فرایندی مدون جهت مدیریت ریسک در خلال پروژه

 

فرایند مدیریت ریسک براساس استاندارد PMBOK® مشتمل بر شش فرایند عمده زیر میباشد:

 

1-  برنامه ریزی مدیریت ریسک

2- شناسایی ریسک

3- تجزیه و تحلیل کیفی ریسک

4- تجزیه و تحلیل کمی ریسک

5- برنامه ریزی پاسخگویی به ریسک

6-کنترل و بازبینی ریسک

 

درمورد هریک از این فرایندها در متن استاندارد توضیحات کافی داده شدهاست. در این مکتوب قصد توضیح این فرایندها را نداریم بلکه پروسه کلی مدیریت ریسک را، از محل زایش تا نقطهای که ریسک بر پروژه تاثیرگذار خواهد بود, از لحاظ مدیریتی و مسئولیتهای سازمانی بمنظور تدوین یک دستورالعمل جامع و کاربردی، بررسی مینماییم. «برنامه ریزی ریسک» باید قبل از شروع فاز اجرا (در فاز برنامه ریزی) تدوین و مستند شود تا از جهت آمادگی تیم پروژه برای پاسخگویی به ریسکها در فاز اجرا، اطمینان حاصل گردد. بلافاصله پس از اتمام برنامه ریزی ریسک و مستندسازی آن، «فرایند مدیریت ریسک» جهت کنترل و پایش احتمال و تاثیر وقوع ریسکها به جریان می افتد. این فرایند زمانی پایان می یابد که فاز اجرای پروژه به اتمام رسیده باشد (بعبارت دیگر درست قبل از فاز اختتام پروژه).

برنامه ریزی مدیریت ریسک

قبل از شروع پروسه مدیریت ریسک (یا هر حیطه دیگری از مدیریت) ابتدا باید یک نقشه راه برای کل پروسه ترسیم کرد تا در خلال اجرای پروسه، اعضای تیم پروژه سردرگم نباشند (یا بعبارت بهنر بدانند که چه میکنند و بدنبال حصول چه نتیجهای هستند). مرحله تدوین این نقشه راه را «برنامه ریزی ریسک» و خروجی آن را «برنامه ریسک» مینامیم. برنامه ریسک در واقع مانیفست تیم پروژه و رویکرد آنان نسبت به ریسکهای پروژه میباشد.

1- شناسایی ریسک

قدم اول در تدوین برنامه ریزی ریسک, شناسایی ریسکهای تاثیرگذار بر پروژه میباشد. دسته های مختلفی برای ریسکها تعریف کرده و تعدادی از ریسکهای بالقوه هر دسته را در آن, لیست میکنیم. این اقدامات را میتوان در یک «کارگاه برنامه ریزی ریسک» با حضور ذینفعان کلیدی که درگیر با پروژه یا تحت تاثیر آن میباشند انجام داد. افرادی از قبیل حامیان پروژه, مدیر پروژه, اعضای تیم پروژه, تامین کنندگان و حتی در برخی موارد مشتریان میتوانند در تدوین این برنامه, مشارکت داشته باشند. البته ریسکهای شناسایی شده در این مرحله تنها جهت ایجاد دسته های کلی برای طبقه بندی ریسکهایی میباشد که در خلال فرایند مدیریت ریسک (در فاز اجرا) توسط تک تک اعضای تیم پروژه شناسایی و گزارش میشوند. هریک از ریسکهای شناسایی شده باید در برنامه ریزی ریسک توصیف و مستند شوند.

1-1 تعریف

ابتدا باید تعریفی رسمی و مرتبط با پروژه در ابتدای برنامه ریزی ریسک پروژه ارائه دهیم. این تعریف میتواند از پروژه ای به پروژه دیگر متفاوت باشد. پس قدم اول در برنامه ریزی ریسک هر پروژه ای ارائه تعریفی متناسب با ماهیت و اهداف پروژه میباشد. بعنوان مثال یک تعریف از ریسک پروژه میتواند بصورت زیر باشد:

«هر واقعه ای که محتملا تاثیری معکوس بر توانمندیهای پروژه در نیل به اهداف تعریف شده آن داشته باشد.»

واژه معکوس درواقع رویکرد کلی مدیران پروژه درقبال مفهوم ریسک را منعکس میکند. یعنی ماهیت پروژه بصورتی است که مدیران آن درصدد هستند تا فقط ریسکهای منفی آن را مدیریت نمایند.

1-2 دسته بندی

در این قسمت، دسته های مختلفی را بصورت تیتروار جهت سهولت در طبقه بندی های آتی شناسایی میکنیم. این دسته ها اساسا باید برمبنای محل زایش ریسکها باشند. درواقع هریک از این دسته ها میتواند یکی از زمینه های پروژه باشد که در طول چرخه حیات پروژه ممکن است ریسکی را متحمل گردد.

نیازهای مشتری (Requirements)

منافع پروژه (Benefits)

زمانبندی پروژه (Schedule)

بودجه (Budget)

اقلام قابل تحویل (Deliverables)

مشکلات پروژه (Issues)

محدوده پروژه (Scope)

تامین کنندگان (Suppliers)

شرایط پذیرش (Acceptance)

ارتباطات (Communication)

منابع (Resources)



نظرات   

 
+5 #1 فریبا رضایی ۱۳۹۰-۱۰-۲۵ ۱۴:۳۴
ممنون از مطالب خوبتون. استفاده کردم. خیلی مختصر وبسیار مفید
بازگو کردن
 
 
+3 #2 مهدی ۱۳۹۳-۱۲-۰۱ ۱۶:۲۹
تشکر
خیلی مورد استفاده قرار گرفت
بازگو کردن
 

مطلب ویژه

تاثیر سیگار بر برند شخصی مهران مدیری

چندی پیش، مهران مدیری در یک نشست خبری و روبروی دوربین ده ها خبرنگار، اقدام به روشن کردن و کشیدن سیگار کرد ! این اتفاق باعث شد نام مهران مدیری بیش از پیش بر سر زبان ها بیفتند، چه تاثیری بر برند شخصی مهران مدیری داشته یا خواهد داشت؟ متن کامل مقاله تاثیر سیگار بر برند شخصی مدیری را بخوانید

اخبار مرتبط با اقتصاد، صنعت و مدیریت

آگهی

کلیه حقوق این پورتال متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنعت است و استفاده از مطالب آن بدون اطلاع مدیران و هماهنگی با آنها ممنوع است

گوگل پلاس یوتیوب توییتر فیسبوک اینستاگرام