مدیریت پروژه

محاسبه درصد پیشرفت وزنی پروژه با استفاده از نرم افزار Microsoft Project

 در مواقعی که برای فعالیت­های پروژه منبعی تعریف نمی­ کنیم، می­ بایست اهمیت فعالیت­های مختلف پروژه را با ضرایت وزنی (Weight Factor) مشخص نماییم تا درصد پیشرفت پروژه، واقعی و قابل استناد باشد. وزن فعالیت­ها را می­توان از طرق مختلف بدست آورد ولی متدوال­ترین آنها وزن­های مالی، زمانی و فیزیکی است. با این وجود بهتر است ترکیبی مناسب از این اوزان به عنوان وزن هر فعالیت منظور شود تا تمامی جنبه­ های یک فعالیت در نظر گرفته شده باشد. در ادامه نحوه محاسبه هر یک از این اوزان و در نتیجه وزن نهایی هر فعالیت به اختصار آمده است:

محاسبه درصد پیشرفت وزنی در MSP

وزن مالی:

وزن مالی هر فعالیت از حاصل تقسیم هزینه­ آن فعالیت بر هزینه­ کل پروژه بدست می­ آید. استفاده از متد ارزش کسب شده می­تواند در محاسبه وزن مالی بسیار مفید باشد.

 وزن زمانی:

وزن زمانی هر فعالیت از حاصل تقسیم زمان برنامه­ای هر فعالیت بر جمع مدت زمان کل فعالیت­های پروژه بدست می­آید. با توجه داشت که زمان فعالیت­ها می­بایست از Baseline پروژه استخراج شود.

 وزن فیزیکی:

وزن فیزیکی هر فعالیت از حاصل تقسیم حجم هر فعالیت بر مجموع احجام فعالیت­­ها بدست می ­آید. با توجه به اینکه جنس فعالیت­های یک پروژه با یکدیگر متفاوت بوده و جمع احجام آنها معنی ندارد، بهتر است از مفهوم ضریب اهمیت فعالیت­ها استفاده کنیم. بدین معنی که با توجه به نوع فعالیت (طراحی یا کارگاهی)، میزان ارتفاع محل انجام فعالیت از زمین، میزان بحرانی بودن فعالیت طبق برنامه زمانبندی (با توجه به میزان شناوری آن) و همچنین نوع تجهیزات و ماشین­ آلات مورد استفاده آن، مقادیری به فعالیت مربوطه اختصاص داده و به عنوان میزان اهمیت آن فعالیت در نظر می­ گیریم. حاصل تقسیم میزان اهمیت هر فعالیت بر مجموع این مقادیر برای کلیه فعالیت­ها ضریب اهمیت هر فعالیت را به ما می ­دهد. این ضرایب را می­ توانیم به عنوان وزن فیزیکی فعالیت­های پروژه در نظر بگیریم.

 محاسبه وزن نهایی:

اگر Wf و Wt و Wpبه ترتیب نشان­دهنده وزن­های مالی، زمانی و فیزیکی هر فعالیت باشد و af و at و ap به ترتیب ضرایب وزنهای مالی، زمانی و فیزیکی جهت محاسبه درصد وزنی نهایی هر فعالیت با شند خواهیم داشت:

باید توجه داشت که مجموع درصدهای وزنی تمامی فعالیت­های پروژه می­بایست برابر ۱۰۰ باشد. همچنین نظر به اهمیت وزنهای مالی و نحوه انجام فعالیت­ها بهتر است : af>ap>at

 محاسبه درصد پیشرفت وزنی کل پروژه با استفاده از نرم ­افزار Microsoft Project:

جهت محاسبه درصد پیشرفت وزنی پروژه، کافی است درصد وزنی هر یک از فعالیت­های پروژه (سطح آخر WBS) را در ستون work نرم افزار Microsoft Project و درصد پیشرفت آنها را در ستون  work complete% وارد کنیم. سپس می­ توانیم درصد پیشرفت وزنی کل پروژه را از همین ستون  work complete% در مقابل summary کل پروژه بدست آوریم. در صورتی که از ضرایب وزنی استفاده نکنیم مبنای محاسبه نرم افزار تنها زمان انجام فعالیت­ها خواهد بود که مسلما واقعی و کاربردی نیست.

سید حمیدرضا عظیمی

سید حمیدرضا عظیمی، دانش آموخته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی که از سال 1382 فعال فضای تجارت الکترونیک بوده و هم اکنون از مدرسین مدیریت بازاریابی و به طور مشخص بازاریابی اینترنتی (Digital Marketing) است. رزومه کامل من را اینجا ببینید

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام قشتگ توضیح دادید. من هم دنبال همین یه پاراگراف توضیح بودم که اینجا پیداش کردم. ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا