اقتصاد کلان

آمار بازار کالاهای دست دوم در ایران

بر اساس آخرین گزارشات بانک مرکزی، هر خانواده ایرانی در سال ۹۴ از راه فروش کالاهای دست دوم خود تقریباً ۹۴۹ هزار تومان درآمد داشته اند.

آمار بازارکالاهای دست دوم در ایرانبه نقل از خبرآنلاین، در سالهای اخیر،بیشترین خرید و فروش کالاهای دست دوم در مکانهای مشخصی از شهرها صورت گرفته است. به عنوان مثال در پایتخت در منطقه ۱۹ معروف به عبدل آباد یا در حوالی میدان امام حسین (ع) و همچنین در منطقه تهرانپارس. اما این روزها بیرون رفتن از خانه به منظور خرید کالای دست دوم به خاطر مسایل ترافیک و حمل و نقل شهری دشوارتر شده و به همین دلیل مردم به خرید و فروش کالاهای دست دوم در سایت های اینترنتی با عکس و مشخصات نیز می پردازند.

با وجود اینکه خبر دقیقی از میزان خرید و فروش های اینترنتی کالاهای دست دوم موجود نیست، اما آنطور که بانک مرکزی اعلام کرده است، درپایان سال پیش هر خانوارایرانی ۹۴۹ هزار تومان کالای دست دوم به فروش رسانده اند که البته این مبلغ در قیاس با سال پیش ۱۰٫۹ درصد با کاهش روبرو بوده است.

با توجه به گزارش بانک مرکزی این درآمد ۲٫۷ درصد کل درآمد خانواده های ایرانی را در بر می گیرد، در حالیکه در سال ۸۴ این درآمد معادل ۱/۵ درصد از درآمد خانوارهای ایرانی را در بر می گرفت. در اصل تفاوت این دو مبلغ بیانگر این است که در سال‌های ۸۴تا ۹۴ میزان اتکای درآمد هر خانوار ایرانی به فروش کالاهای دست‌دوم رو به کاهش رفته است. اما با این وجود درآمد خانواده ها از محل فروش کالاهای دست‌دوم از سال ۸۴تا ۹۲ بیش از سه برابر است. این رقم به خوبی نماینگر  گردش مالی سمساری ها است .در حالی که این آمار را اگر با آمار مبادلات سایت های اینترنتی ترکیب کنیم، بدون شک رقم ها بیشتر خواهد شد.

مرکز آمار تعداد خانواده های ایرانی را ۲۲ میلیون و ۱۸۵ هزار خانوار اعلام کرده که اگر  این درآمد ۹۴۹ هزار تومانی هر خانوار از محل فروش کالاهای دست‌دوم را در سال در نظر بگیریم،عددی معادل ۲۱ هزار میلیارد تومان می باشد. اگرچه این رقم تنها مربوط به خرید سمساری‌هاست که بدون محاسبه خریدهای اینترنتی بوده است.

بررسی ها بیانگر این است که مهم‌ترین دلیل مردم برای خرید اجناس دست دوم صرفه‌جویی در هزینه‌ها است، با این حال این بازار با وجود وسعتی که دارد، هنوز در ایران ناشناخته مانده است.

آمار بازار کالاهای دست دوم در ایران

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا