دو شرکت Yelp و TripAdvisor با یکدیگر دست به یکی کردند تا انحصار موتور جستجوی گوگل را بشکنند. شراکت این دو شرکت با تمرکز روی کاربر و ارائه نتایج جستجوی به صورت محلی و بومی استوار گردیده تا بتوانند بازار 90 درصدی ترافیک جستجوی اینترنتیِ گوگل را به چالش بکشانند.
رقبای گوگل با ساخت پلاگین، تصمیم دارند از روی گوگل پلاس کاربر، اطلاعات موردنیاز را جمع آوری نموده و در نهایت نتیجه دلخواه کاربر را عرضه نمایند.
البته گوگل پیش از این سعی کرد کاری مشابه را انجام داده و با خرید شرکت Zagat به مبلغ 151 میلیون دلار در سال 2011 اطلاعات مربوط به رستوران ها را به صورت بومی و محلی به نتایج جستجوی کاربران اضافه نماید اما در این کار موفق نگردید و حالا قصد فروش سرویس «بهترین رستوران یاب» Zagat را در سر دارد.
گوگل نتایجی را نشان می دهد که شرکت های تبلیغاتی نیاز دارند و در عوض پول خوبی هم می گیرد اما رقیبان گوگل تلاش می کنند نتایجی را نشان دهند که کاربر می خواهد و این اطلاعات از روی اطلاعات کاربر تعریف شده تا بهترین نتیجه جستجو حاصل گردد.
گوگل با حاضر نشدن در برنامه تلویزیونی 60 دقیقه از موضع و استراتژی جستجوی خود دفاع کرد و هر چند با جریمه 2.7 میلیارد دلاری از طرف اتحادیه اروپایی مواجه گردیده، اما همچنان مدعی است سایت هایی که در نتایج موتور جستجو ظاهر نمیشوند با گوگل درافتادهاند. غول جستجوی اینترنتی اظهار داشت شرکت های کوچک نمی توانند الگوریتم سرچ را به نفع خود تغییر دهند.
سناتورهای دموکرات هفته پیش تحقیقاتی را آغاز کردند تا ببیند آیا گوگل روی موبایل اندرویدی ردیابی غیرقانونی کاربران را انجام داده است یا خیر؟
دولت استرالیا نیز تحقیقات مشابهی را آغاز نموده است. به هر حال الگوریتم گوگل از طرف مراجع مختلف تحت فشار قرار دارد و این شرکت نیز روی مواضع خود پافشاری می نماید.