اقتصاد کلان

آینده دار ترین رشته های تحصیلی در دانشگاه ها؟!

یکی از مهمترین موارد در آینده شغلی افراد، می تواند رشته تحصیلی آن ها در دانشگاه باشد، هر رشته تحصیلی برای دانشجویان آینده ای را به ارمغان خواهد آورد که معمولاً چندین سال بعد از فارغ التحصیل شدن، تفاوت درآمد بین برخی از رشته‌ ها که با بازار کار بیشتری مواجه هستند نسبت به آنهایی که فرصت کمتری در بازار کار دارند، بسیار قابل توجه است.

به نقل از یورونیوز دکتر جک بریتون، پژهشگر ارشد و اقتصاددان موسسه مطالعات مالی بریتانیا در تحقیقات جدید به بررسی علت نابرابری در میزان درآمد رشته های گوناگون بعد از اتمام تحصیلات پرداخته است. این پژوهش مستقل ازموسسات دولتی و با هدف آگاه سازی اشخاص جامعه به شرایط اقتصادی و درآمد حاصل از رشته‎های دانشگاهی و تحصیلات مختلف انجام گرفته است.

آینده دار ترین رشته های تحصیلی در دانشگاه ها؟!

به عنوان مثال در بریتانیا به طور متوسط درآمد فارغ التحصیلان رشته پزشکی و دندانپزشکی ۴۶۷۰۰ پوند، اقتصاد ۴۰۰۰۰، هنرهای تجسمی ۲۰۱۰۰ پوند، کشاورزی ۲۲۰۰۰ و ارتباطات ۲۲۳۰۰ پوند است. این تفاوت می تواند به ویژه در بین فارغ التحصیلان با یک سطح تحصیلی، بیشتر جلوه کند.
تحقیقات انجام گرفته ثابت می کند که رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی پولسازترین رشته‌های دانشگاهی در بازه زمانی پنج سال بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه هستند. متوسط درآمد یک پزشک و یا دنداپزشک جوان بین ۴۰ تا ۵۰ هزار پوند در سال است. اما اگر رشته تحصیلی تان اقتصاد است یا می خواهید این تخصص را یاد بگیرید، نگران نباشید درآمد بسیار زیادی در انتظارتان است. بعد از این دو مورد برخلاف تصورات رشته ریاضی در دنیا جز پردرآمدترین رشته است البته اگر بخواهید تنها به تدریس در دانشگاه و غوطه ور شدن در علم ریاضی تمرکز کنید، پولدار نخواهید شد ریاضیدان های پولساز وارد تالارهای بورس و کمپانی های مرتبط با بورس و بانک ها می شوند. دامپزشکان نیز شانس پولدار شدن دارند تنها ۵ سال بعد از فارغ التحصیلی دارند و بعد از آنها مهندسان در رشته‌ های مختلف قرار می گیرند. بسته به نوع نیازمندی های کشوری که در آن زندگی می کنید رشته‌های مختلف مهندسی همیشه می تواند به شما در ایجاد کسب و کاری پولساز کمک کند.

از طرف دیگر عواملی نظیر جنسیت (زن یا مرد) پیش از انتخاب رشته می تواند بر درآمد فارغ التحصیلان تاثیرگذار باشد. در بریتانیا تعداد فارغ التحصیلان مرد بیشتر از زنان است. تبعیض درآمد بین زن و مرد پس از ۵ سال تقریباً ۳۵۰۰ پوند و به عبارتی به ۱۴% می رسد. تعدادی از کارشناسان بر این باورند که شاید این شکاف به علت انتخاب رشته هایی با پتانسیل درآمد پایین توسط زنان است. اما در حالت کلی بعد از اتمام تحصیلات، مردان بیشتر از زنان می توانند درآمدزایی داشته باشند.

آینده دار ترین رشته های تحصیلی در دانشگاه ها؟!

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا