اقتصاد کلان

جایگاه ایران در تولید نفت و گاز در سال ۲۰۱۶

یک شرکت انگلیسی به نام Biritish Petroelium گزارشی مبنی بر «مرور آماری انرژی جهان ۲۰۱۷» ارائه داده است که با توجه به این گزارش تولید نفت ایران در سال گذشته میلادی با ۱۸ درصد رشد همراه بوده است و ایران چهارمین تولید کننده نفت و سومین تولیدکننده گاز در جهان معرفی گردید.

 

جایگاه ایران در تولید نفت و گاز در سال 2016

ایران چهارمین تولیدکننده نفت در جهان

شرکت بریتیش پترولیوم در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۶ با افزایش ۱۸ درصدی به ۴٫۶ میلیون بشکه در روز رسیده است.

به نقل از این شرکت، تولید نفت ایران (به همراه میعانات گازی) تا پایان سال ۲۰۱۶، به ۴٫۶۰۰ میلیون بشکه در روز افزایش داشته است.
با توجه به این گزارش، تولید نفت کشور در سال گذشته میلادی نسبت به سال پیش از آن ۷۰۳ هزار بشکه در روز یا ۱۸ درصد بیشتر شده است. تولید نفت کشور در سال ۲۰۱۵ روزانه ۳٫۸۹۷ میلیون بشکه تخمین شده بود.

بر اساس برآوردهای بریتیش پترولیوم، تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۵ نیز نسبت به سال ۲۰۱۴ با افزایش ۴٫۵ درصدی مواجه شده بود.

میزان تولید نفت ایران در سال گذشته معادل ۵ درصد کل تولید نفت دنیا بوده است. کشور در سال ۲۰۱۵ هفتمین تولید کننده بزرگ نفت در دنیا بوده است که این جایگاه در سال پیش به چهارم ارتقا یافته است.

با توجه به اعلام شرکت British Petrolium متوسط تولید نفت دنیا در سال ۲۰۱۶ را ۹۲٫۱۵۰ میلیون بشکه در روز برآورد کرده است. تولید نفت جهان در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال پیش از آن ۴۴۶ هزار بشکه در روز افزایش داشته است.

با توجه به گزارش ارائه شده، همچنین میزان تولید گاز ایران تا پایان سال گذشته یعنی قبل از برداشته شدن تحریم‌ها را ۲۰۲٫۴ میلیارد مترمکعب برآورد کرده که نسبت به سال ۲۰۱۵ از افزایش ۶٫۶ درصدی را تجربه کرده است.

ایران سومین تولیدکننده گاز در جهان

براساس این گزارش، تولید گاز ایران در سال ۲۰۱۵ نیز نسبت به سال ۲۰۱۴ افزایش ۵٫۷ درصدی را شاهد بود. سهم ایران از کل تولید گاز جهان در سال گذشته میلادی ۵٫۷ درصد بوده است و ایران در سال ۲۰۱۵ با کنار زدن قطر سومین کشور تولیدکننده گاز در جهان شده بود در سال ۲۰۱۶ این جایگاه را حفظ کرد.

ایران با در اختیار داشتن ۳۳٫۵ تریلیون مترمکعب حجم ذخایر گازی اثبات شده، قدرتمندترین مالک ذخایر گازی در دنیاست..

تا سال ۲۰۱۴، ایران پس از آمریکا، روسیه و قطر، چهارمین کشور تولیدکننده گاز در جهان بود که این جایگاه در سال ۲۰۱۵ میلادی یک پله ارتقا پیدا کرده است.

ایالت متحده با تولید ۷۴۹٫۲ میلیاردمترمکعب گاز بزرگترین تولید کننده گاز دنیاست و روسیه با ۵۷۹٫۴ میلیارد مترمکعب در جایگاه دوم قرار دارد. قطر با تولید ۱۸۱٫۲ میلیارد مترمکعب بعد از ایران در رتبه چهارم قرار دارد.

جایگاه ایران در تولید نفت و گاز در سال ۲۰۱۶

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت

تحریریه پایگاه اطلاع رسانی صنعت، کارِ گردآوری و ترجمه مقالات و همچنین تولید و انتشار اخبار مدیریتی را انجام می دهد. این فعالیت علاوه بر فعالیت گروه علمی پایگاه اطلاع رسانی صنعت می باشد که همگی زیر نظر سید حمیدرضا عظیمی است. همواره می توانید از طریق شماره تلفن 02122968244 با تحریریه Myindustry در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا